[debian] problemer med software raid
Fra : Cyberbob

Dato : 13-02-03 22:25

hej NG!

jeg har fået at vide at det er muligt at putte forskellige harddiske sammen
i det samme raid når man bruger software raid i linux, diskende det drejer
sig om er:

2 stk western digital 10gb
2 stk seagate 10gb
1 stk samsung 20gb

er det ikk muligt ?

jeg har uden problemer kørt med de 4 på 10gb indtil nu... men ville nu
prøve at sætte denne ekstra hd ind i systemet... jeg har taget backup af
alt der lå så det er ikk noget problem med data tab....

håber virkelig der er nogen der kan give et kyndigt svar...

--
-Cb

Fra : Kent Friis

Dato : 13-02-03 22:27

Den Thu, 13 Feb 2003 21:24:39 +0000 (UTC) skrev Cyberbob:
> [...]
>i det samme raid når man bruger software raid i linux, diskende det drejer

Det kommer helt an på om du kører RAID 0, 1, 2, 3, 4, 5 eller 10.

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : Larz

Dato : 13-02-03 22:34

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in news:b2h2js$m6$1@sunsite.dk:
> Det kommer helt an på om du kører RAID 0, 1, 2, 3, 4, 5 eller 10.

Du glemte RAID 6, 7 53 og 0+1 :)

Desværre kan jeg heller ikke hjælpe med spørgsmålet :\

--
-
Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 14-02-03 17:01

Den 13 Feb 2003 21:34:03 GMT skrev Larz:

>Du glemte RAID 6, 7 53 og 0+1 :)

Dem har jeg ikke lige hørt om - bortset fra raid 0+1, er det ikke
(det modsatte af) raid 10 aka raid 1+0?

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Larz

Dato : 15-02-03 18:08

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in news:b2j3rg$skq$1@sunsite.dk:

> Dem har jeg ikke lige hørt om - bortset fra raid 0+1, er det ikke
> (det modsatte af) raid 10 aka raid 1+0?

Jo! RAID 10 er et "striped array" hvis segmenter består af RAID 1
arrays...

RAID 0+1 er et spejlet array hvis segmenter består af RAID 0 arrays...

RAID 6 er bare et udvidet RAID 5 med todimensionel paritet (to separate
pariteter)...

RAID 7 er noget som Storage Computer Corp. har lavet som skulle være ret
hurtigt (dog ikke accesstid) - Skulle være godt til realtime OS'er...

RAID 53 er et "striped array" hvis segmenter består af RAID 3 arrays...
(Burde det ikke hedde RAID 03 eller RAID 30?)

De andre snakker om JBOD (Just a Bunch Of Disks) også...

Jeg kiggede lidt på google, og der synes at være andre mere obskure RAID
levels - men hvad skal man bruge det til ;)

--
-

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-03 19:10

Den 15 Feb 2003 17:08:06 GMT skrev Larz:

>Jo! RAID 10 er et "striped array" hvis segmenter består af RAID 1
>arrays...
>
>RAID 0+1 er et spejlet array hvis segmenter består af RAID 0 arrays...

Det er da et tåbeligt påfund, det giver jo samme plads som RAID 1+0,
og hastigheden burde (så vidt jeg umiddelbart kan se) også være den
samme.

Men på et RAID 1+0 kan man miste to vilkårlige diske, bare de ikke sidder
i samme RAID1.

I RAID 0+1 skal de to diske sidde i samme RAID0 (som der typisk kun er
to af i et RAID1). Sidder de i hvert sit, vil begge RAID0 være ude af
drift, og dermed hele RAID1'en.

>RAID 6 er bare et udvidet RAID 5 med todimensionel paritet (to separate
>pariteter)...

Giver det mulighed for at den overlever at miste mere end en disk pr.
sæt?

> [...]
>
>RAID 53 er et "striped array" hvis segmenter består af RAID 3 arrays...
>(Burde det ikke hedde RAID 03 eller RAID 30?)

Efter beskrivelsen jo. Og RAID 3 er da SVJH en af dem man aldrig bruger,
fordi ulemperne er de samme som for RAID5, men hastigheden er dårligere.

>De andre snakker om JBOD (Just a Bunch Of Disks) også...

Diskene sættes (logisk) i forlængelse af hinanden, hvis den ene disk
ud af fx 2 bryder sammen, så mister man halvdelen af sine filer, den
anden halvdel overlever - i modsætning til RAID0, hvor hver anden
blok i samtlige filer ryger.

>Jeg kiggede lidt på google, og der synes at være andre mere obskure RAID
>levels - men hvad skal man bruge det til ;)

Nej, bortset fra RAID 1+0, er det kun RAID 0, 1 og 5 der er værd at
bekymre sig om.

Mvh
Kent
--
Mails skrevet før 12:00 skal læses med det forbehold, at hjernen først
forventes at være færdig med at boote på det tidspunkt, og indholdet

Fra : Cyberbob

Dato : 13-02-03 22:52

> Det kommer helt an på om du kører RAID 0, 1, 2, 3, 4, 5 eller 10.
>
> Mvh
> Kent

jeg vil gerne køre raid 0... har set på en side over software raid at der
er også er noget kaldet linear mode... kan det anbefaldes ? der var vist en
mulighed for at gendane noget data fra den hvis jeg skulle være uheldig at
miste en disk...

jeg er ude på at få mest muligt ud af disse 5 hdd.

og jeg er ikk ked af at miste performence fra raid 0 (hvis altså det der
linear mode er bedre) da jeg ikk føler den store forskel på at bare have
diskende normalt på ide kontrolleren og så på at have dem i raid 0

--
-Cb

Fra : Anders Lund

Dato : 13-02-03 23:16

"Cyberbob" <mail@cyberbob.dk> skrev i en meddelelse

> jeg vil gerne køre raid 0... har set på en side over software raid at der
> er også er noget kaldet linear mode... kan det anbefaldes ? der var vist
en

Det er fyldstændigt sinsygt at kører raid 0 ud over alle diskene. Hvis der
er en disk der ryger forsvinder alle dine data (sådan er det i hvert ved
hardware raid, jeg kende ikke software raid så godt endnu).
Så vidt jeg ver er linear raid og raid 0 det samme (her kan jeg dog tage
fejl)

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-02-03 10:18

Anders Lund wrote:
> [...]
> hardware raid, jeg kende ikke software raid så godt endnu).
> Så vidt jeg ver er linear raid og raid 0 det samme (her kan jeg dog tage

Det gør du ..

RAID0 er som bekendt striping, altså data fordelt jævnt over alle
diske.

linear, eller JBOD(Just a Bunch Of Disks) som det hedder virker
basalt set sådan at der skrives til den første disk i systemet
indtil den er fuld, derefter fylder man den næste, og så videre.

Fordelen ved JBOD er at man kan udnytte alt plads på alle diske
selvom de er af forskellige størrelse, hvor man ved RAID0 er tvunget
til at bruge den mindste diske som fællesnævner..

JBOD bruges svjv mest i AIX hvor man kan resize filsystemer lige så
tosset man vil (endda online og i begge retninger?), ved hjælp af
LVM.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-02-03 10:22

Cyberbob wrote:
> jeg er ude på at få mest muligt ud af disse 5 hdd.

Du får absolut mest plads på en enkelt device vha. linear (aka
JBOD).

Jeg synes nu du skal overveje om det ikke vil være smart at fordele
diskene på fx. 2 devices, så det ikke er alt data der ryger i
tilfælde af et diskcrash.

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Ove Lie

Dato : 13-02-03 22:38

"Cyberbob" <mail@cyberbob.dk> skrev i melding

> er det ikk muligt ?

Jo.

> håber virkelig der er nogen der kan give et kyndigt svar...

på hva?

-Ove

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 14-02-03 02:39

Hvad vil du opnå med dit RAID?

Hastighed? => Raid 0, striping INGEN sikkerhed. 5x10 GB + 10 GB
Plads? => JBOD, eller det du kalder linear (Just a Bunch Of Disks).
10+10+10+10+20 GB
Sikkerhed? => Raid 5. (5-1)*10GB + 10 GB

De "+ 10 GB" er de overskydende GB på din samsung disk.

Alle disse Raid-muligheder er der i Debian, men har du controllere nok?

Husk du må ikke sætte to diske på samme controller i Raid 5 som master og
slave, da en fejl på master-disken typisk vil hive slaven med i faldet,
dermed er dit raid 5 array ikke længere sikkert.

I Raid 0, er det rimelig ligemeget med hensyn til sikkerhed (da der ikke er
nogen), men din hastighed vil falde, da master og slave vil "snakke i munden
på hinanden".

I JBOD, kan du gøre som du vil, men du for hverken hastighed eller ydelse ud
af denne Raid-mode. Det eneste du opnår er en stor disk.

Ville det ikke bare være nemmere at købe en ny disk? Med de aktuelle priser
på harddiske, er det vel hurtigt tjent hjem på strømbesparelsen. En ældre
harddisk bruger typisk 10 watt, du kan altså spare 40 watt svarende til 600
kr./år ved at investere i en ny disk. Og hvis du virkelig vil spare så køb
en Maxtor Diamond MAX D540X 120GB, den bruger Idle/Seek 3,75W/5,2W hvilket
er halvdelen af en seagate Baracuda IV 80GB.
Så slipper du også for at vente på at dine gamle harddiske går i stykker!

Hvis det er fordi du VIL lege med Raid, så skal du da overveje noget mere
eksotisk så som at spejle de to WD diske, sat på hver deres controller som
master, og spejle de to Seagate diske sat på hver deres controller som
slave, og derefter sætte disse Raid-arrays i striping mode. Så kan du tåle
at miste en disk (to diske kan undværes hvis det er en WD og en Seagate,
svarende til en kontroller) og du får hastigheden fra striping'en.
Ud af disse fire diske får du så kun 20 GB, men du kan lære lidt om
softwareraid.

Rune