Debian
Fra : TH

Dato : 12-02-03 23:03

Hello,

Nu har jeg mange gange stødt på at folk bruger Debian....Og har læst lidt om
de fordele systemet har. Dog nævner debian.org ikke noget om fordelene i
forhold til andre Linux OS'er...

Derfor kunne det være interessant at høre fra folk der har prøvet
"mainstream" Os'er som RH, Suse og Mandrake om deres oplevelse af Debian...

1. Fordele mod andre Oser
2. Ulemper
3. Dansk understøttelse? Findes det?

Er det komplet idiotisk at starte en "Linux-oplevelse" med Debian...altså
som nybegynder?

Takker,
TH

---

Fra : Michael Eriksen

Dato : 12-02-03 23:34

"TH" <th@cogito.dk> wrote in

> [...]
> 2. Ulemper
> 3. Dansk understøttelse? Findes det?
>
> Er det komplet idiotisk at starte en "Linux-oplevelse" med

Tjaeh... Da jeg skulle starte med linux valgte jeg Redhat, simpelthen
fordi de er størst (jeg anede ikke en dyt om linux dengang) Ergo er det
lettere at finde hjælp "derude". Men RH er også ret irriterende, fordi
den installerer ALT muligt slam (fx modem, ppp, isdn support, selvom man
kun har valgt et netkort - grrrr), selvom man prøver at passe på. Man
skal virkelig arbejde for at få en RH-installation ned under 1 GB.

For et par uger siden installederede jeg debian. Det er lidt anderledes
men jeg er pt. tilfreds - en basis-installation på ca. 450 MB, der
stille og roligt er vokset til 700 MB, men kun pga. nyttige ting.

Debian er fin, men man skal nok ikke være helt linuxnewbie.
Understøttelsen af dansk er udmærket.

Michael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-02-03 14:18

Michael Eriksen <sorry@no.spam> wrote:

> Debian er fin, men man skal nok ikke være helt linuxnewbie.
> Understøttelsen af dansk er udmærket.

Jeg kan kun være enig i alt det Michael skriver! Min gang i Linux
startede dog med Mandrake 8 og ret hurtigt 9 (købt billigt hos
www.linuxpusher.dk - kan anbefales.)

Mit største problem var dog installation af nye programmer og dette
førte mig så til Debian, som har det geniale pakkeprogram "apt-get".
Problemet med Debian er bare selve installationen af Linux kernen + X11.
Det skal mere eller mindre gøres manuelt uden den hardwaredetection og
hjælp som findes i Mandrake og RedHat. Men ved at læse noget Debian
dokumentation (på DK) fandt jeg dog ud af det. Jeg vil dog li' som
Michael sig at det er rart at kende bare lidt til Unix/Linux når man går
i gang.

Jeg har for nyligt prøvet RedHat 8.0 og det er imponerende så let den
installeres - og flot der den ud! Den ville jeg nok anbefale en
nybegynder.

--
Mvh Martin
Mac OS X - the easiest unix in the world.

Fra : TH

Dato : 13-02-03 15:40

Davs,

"Martin Bredthauer" <spam_spam_spam@talent.dk> skrev i en meddelelse

> Mit største problem var dog installation af nye programmer og dette
> førte mig så til Debian, som har det geniale pakkeprogram "apt-get".
[SNIP]

Hvad gør "apt-get" som er smartere end Mandrakes "urpmi"? Svjv er de "ens"?

/TH

---

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-02-03 21:55

TH <th@cogito.dk> wrote:

> Hvad gør "apt-get" som er smartere end Mandrakes "urpmi"? Svjv er de "ens"?

Godt spørgsmål? Jeg nåede aldrig ret lagt rundt i Mandrake. Det var min
første Linux installation, og jeg kunne ikke rigtig finde rundt i det.
Fra Mac OS X kendte jeg apt-get og fandt derfor frem til Debian.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 13-02-03 00:11

TH wrote:
> Hello,

Jeg begyndte med suse og gik derefter til debian.

Begynd med at kikke her: www.debianguiden.dk

Jeg er vild med debian.

Hvad angår danskunderstøttelse så er den der til alle linux-dists, mig
bekendt. Både til gnome, kde mozilla osv. Det er den samme pakke de
forskellige dists bruger.
Det er også de samme programmer der bruges.

Debian er lidt vanskelig at installere. Til gengæld er den meget lettere
at vedligeholde når først den er på maskinen, ligesom det er meget let
at installere de fleste programmer på debian.

Apt-get install mozilla

Så har du mozilla.

Eller et ellers vanskeligt program som mplayer:

apt-get install mplayer ( kræver en uofficiel sourcelist).

Derudover lærer man mere om linux. Sjovt nok fik jeg en bedre forståelse
af suse efter at jeg begyndte at køre debian :)

Men lad dig ikke gå på hvis det ikke lykkes første gang. Det er okay at
chrashe når man som begynder skal installere debian.

Hilsen Claus

Fra : Michael Hjorth

Dato : 13-02-03 01:16

TH wrote:

> [...]
> 3. Dansk understøttelse? Findes det?
>
> Er det komplet idiotisk at starte en "Linux-oplevelse" med Debian...altså

Jeg startede med Debian version 2.0 i sin tid, primært fordi alt kunne
downloades fra nettet og fordi der ikke er noget selskab bag ved som
skal tjene penge på distributionen. En basisinstallation kommer ret nemt
op at stå, det kræver kun at man får valgt det rigtige netkort når man
vil installere over nettet. Undervejs mod et system som indeholder alt
man har brug for vil man nok skulle søge hjælp på nettet, men sådan er
det vel også med andre distributioner. Der findes heldigvis mange gode
HOWTO guides rundt omkring.

Dansk understøttes fint, der findes også en dansk oversættelse men den
er omtrent lige så dårlig som Windows på dansk så det er en smagssag om
man vil have den med.

Michael.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-03 08:49

Michael Hjorth <mhjorth1@netscape.net> writes:

> Dansk understøttes fint, der findes også en dansk oversættelse men den
> er omtrent lige så dårlig som Windows på dansk så det er en smagssag om
> man vil have den med.

Den danske oversættelse er lavet af en lille gruppe frivillige. Hvis
du er utilfreds, er der mulighed for indflydelse og for at få lavet
det om.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : TH

Dato : 13-02-03 08:54

Hej,

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev i en
meddelelse news:kk65ro62ow.fsf@mimer.null.dk...

> Den danske oversættelse er lavet af en lille gruppe frivillige. Hvis
> du er utilfreds, er der mulighed for indflydelse og for at få lavet
> det om.

Personligt er jeg mere end interesseret i at hjælpe med oversættelser af
gnu'ish materiale. Jeg har allerede meldt mig under fanerne forskellige
steder, men der er åbenbart folk nok...(OpenOffice etc)

Ved du hvor jeg skal henvende mig ifht Debian? Jeg kan ikke umiddelbart
finde links på debian.org.

/TH

---

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-02-03 10:07

"TH" <th@cogito.dk> writes:

> Personligt er jeg mere end interesseret i at hjælpe med oversættelser af
> gnu'ish materiale. Jeg har allerede meldt mig under fanerne forskellige
> steder, men der er åbenbart folk nok...(OpenOffice etc)

Kig på dansklisten på klid. Tordenskjolds soldater har vis tikk
enoget imod nyt blod.

> Ved du hvor jeg skal henvende mig ifht Debian? Jeg kan ikke umiddelbart
> finde links på debian.org.

Næh. Jeg er nok ikke purist nok til Debian.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 13-02-03 23:42

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Den danske oversættelse er lavet af en lille gruppe frivillige. Hvis
> du er utilfreds, er der mulighed for indflydelse og for at få lavet
> det om.

Jeg vil ikke kritisere den indsats som er gjort for at få Debian
oversat.

Problemet er, som jeg ser det, at mange af ordene enten ikke findes på
dansk eller at der findes mange forslag som alle har sin gruppe af
fortalere. Hvordan skal man f.eks. oversætte "directory", man kan se
oversættelser som "mappe", "folder" eller "katalog" og jeg har også mødt
folk som kalder det for "direktorier". Skal man så vælge den
oversættelse man finder oftest i litteraturen, skal man læne sig op af
MS oversættelsen af Windows eller skal man gøre noget helt tredie?

Michael.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-02-03 09:04

> [...]

> oversættelse man finder oftest i litteraturen, skal man læne sig op af
> MS oversættelsen af Windows eller skal man gøre noget helt tredie?

Det er som altid et valg som skal foretages af den enkelte oversætter.

Kig eventuelt på http://klid.dk/dansk/ hvor der er ordlister og
retningslinier mv.

Fra : TH

Dato : 14-02-03 09:27

Davs,

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev i en
meddelelse news:kkadgz1e61.fsf@mimer.null.dk...

> Det er som altid et valg som skal foretages af den enkelte oversætter.

Enig, men et så udbredt ord som "directory" bør der nok være faste rammer
for. Friheden til at bruge "direktorie" er en frihed der _ikke_ bør
forefindes imo. Det virker uprofessionelt og dumt ikke at have de samme
oversættelser for de mest brugte ord.

/TH

---

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-02-03 10:29

"TH" <th@cogito.dk> writes:

> [...]
> for. Friheden til at bruge "direktorie" er en frihed der _ikke_ bør
> forefindes imo. Det virker uprofessionelt og dumt ikke at have de samme

Af samme grund henviste jeg til de ordlister der benyttes.

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-02-03 09:05

"TH" <th@cogito.dk> writes:

> Personligt er jeg mere end interesseret i at hjælpe med oversættelser af
> gnu'ish materiale.

[...]

For Debianspecifik oversættelse skal du se på <http://ddtp.debian.org/>

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Jakob Sandholm

Dato : 13-02-03 11:59

On Wed, 12 Feb 2003 23:02:57 +0100, TH wrote:

> Derfor kunne det være interessant at høre fra folk der har prøvet
> "mainstream" Os'er som RH, Suse og Mandrake om deres oplevelse af Debian...

> [...]

Jeg har prøvet RH én gang, men da jeg først prøvede Debian har jeg ikke
skiftet siden. Hvis du har en fast internetforbindelse (256kbit el. lign.)
har Debian mange fordele. Den primære vil jeg sige er, at deres
pakkedatabase, som styrer afhængigheder virkelig virker. Det er utroligt
nemt at installere programmer under Debian.

Men Debian er nok også det der minder mindst om Windows. Man skal selv ind
og pille noget mere for at få det hele til at virke, men tilgengæld har
man så også lidt mere kontrol med tingene - synes jeg.

> Er det komplet idiotisk at starte en "Linux-oplevelse" med Debian...altså
> som nybegynder?

Ikke hvis du kan lide at udforske tingene, og hvis du godt kan lide at
have styr over hvad der foregår.

mvh
Jakob

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-02-03 14:53

"Jakob Sandholm" <sand@NOSPAMwanadoo.dk> writes:

> har Debian mange fordele. Den primære vil jeg sige er, at deres
> pakkedatabase, som styrer afhængigheder virkelig virker. Det er utroligt
> nemt at installere programmer under Debian.

Ikke blot at afaengigheder ol. styres godt - der er et enormt udvalg
af programmer i Debian. Skal man have Debian paa CD, fylder det svjh 6
CD'er - plus det, som er kommet til efter Woody. Jeg kender ingen
distribution med saa mange programpakker.

/Rasmus

I'm a unix system administrator
- sending me HTML formatted emails and/or attached Word documents is a
nice way to ensure I won't bother to answer you.
-- Jan Chrillesen