boot enten med xp eller linux
Fra : Niels Frahm

Dato : 12-02-03 20:17

Da jeg installerede RH 8 lavede jeg det såden at jeg kun kan boote med
en diskette - det virker fint - normalt bruger jeg Win XP og "leger" så
med Linux - men nu er det blevet mere alvorligt med Linux - så hvordan
laver jeg en multiboot mulighed - så jeg evt. kan vælge fra start at
bruge Linux og hvis jeg intet vælger at den så starter XP

Niels

Fra : Brian Christensen

Dato : 12-02-03 22:12

On Wed, 12 Feb 2003 20:17:25 +0100, Niels Frahm wrote:

> [...]
> jeg en multiboot mulighed - så jeg evt. kan vælge fra start at bruge
> Linux og hvis jeg intet vælger at den så starter XP

Du kan gøre det med linux boot loader (LILO, GRUB) eller med Windows boot
loader

Med windows:
-----------------------
Boot op i linux og skriv følgende som root:

dd if=/dev/hdXX of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

Hvor XX er diskpartitionen.
Kopier denne fil over i roden af Windows boot partitionen (evt. via en
diskette)

Tilføj følgende linine til boot.ini filen (I roden af dit C-drev):

c:\bootsect.lnx="Linux"

Genstart

Se evt. også: http://www.tldp.org/HOWTO/HOWTO-INDEX/os.html#OSBOOT

mvh
Brian

Fra : Niels Frahm

Dato : 12-02-03 23:46

Brian Christensen skrev:
> [...]
> diskette)
>
> Tilføj følgende linine til boot.ini filen (I roden af dit C-drev):

OK - kan I lige forklare mig de enkelte dele af linierne ?

Niels