Problemer med karaktersættene i RH8.0
Fra : Torben Frøberg

Dato : 11-02-03 19:52

Jeg har et lille perl-script, som blandt andet indeholder følgende linier:

s/æ/\æ/g;
s/ø/ø/g;
s/å/å/g;
s/Æ/\Æ/g;
s/Ø/Ø/g;
s/Å/Å/g;

Når jeg editerer scriptet med gedit, emacs, xemacs eller vi står der
også æ,ø,,Æ,Ø,Å. Men hvis jeg står i en terminal og skriver more <navn
på script> så bliver æ,ø,å,Æ,Ø,Å alle vist som ?.

Hvad der er endnu mere irriterende er, at når jeg kører scriptet, så
bliver f.eks. "æ" ikke konveteret til "$aelig;".

Jeg har på fornemmelsen, at det har noget med karaktersættene at gøre i
RH8.0. Men ved ikke præcist hvad.

Jeg har lavet en ganske almindelig installation af RH8.0 uden at
spekulere meget over karaktersæt.

Er der nogen, som har et gæt på årsag og evt. et løsningsforslag ?

Mvh. Torben

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-02-03 20:06

Torben Frøberg wrote:

> Jeg har på fornemmelsen, at det har noget med karaktersættene at gøre i
> RH8.0. Men ved ikke præcist hvad.

Ja. Årsagen er, at RedHat er skiftet til at bruge UTF-8. Det er en
god ide, men desværre er der en del applikationer, der ikke helt er
med på den endnu.

Du kan løse problemet ved at have følgende i din /etc/sysconfig/i18n
fil:

LANG="en_US.8859-1"
SUPPORTED="en_US.UTF-8:en_US:en"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

(jeg har set andre bruge lidt andre indstillinger)

-Claus

Fra : Torben Frøberg

Dato : 11-02-03 21:39

Claus Rasmussen wrote:

> Du kan løse problemet ved at have følgende i din /etc/sysconfig/i18n
> fil:
>
> LANG="en_US.8859-1"
> SUPPORTED="en_US.UTF-8:en_US:en"
> SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Tusind tak, det løste mit problem.

Men ikke min forståelse. I min "gamle" i18n fil havde jeg

LANG="en_US.UTF-8"
SUPPORTED="da_DK.UTF-8:da_DK:da:nl_BE.UTF-8:nl_BE:nl:en_US.UTF-8:en_US:en:da_DK.iso8859-1"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Og så vidt jeg kan se, havde jeg også der et iso8859-1 karaktersæt. Så
hvad er forskellen på da_DK.iso8859-1 og en_US.iso8859-1 ?

Mvh. Torben

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-02-03 22:21

Torben Frøberg wrote:

> Tusind tak, det løste mit problem.
>
> Men ikke min forståelse. I min "gamle" i18n fil havde jeg

Advarsel: Min forståelse er heller ikke for god

> LANG="en_US.UTF-8"
^^^^^

Det er dén, der er problemet. Jeg /tror/ du kan beholde din da_DK.iso8859-1
instilling i 'SUPPORTED' - min indstilling er kommet fordi jeg altid vælger
at køre med engelske "undertekster" på maskinen. Jeg er udvikler, og danske
fejlmeddelelser driver mig *nuts* .

>SUPPORTED="da_DK.UTF-8:da_DK:da:[...]:en_US.UTF-8:en_US:en:da_DK.iso8859-1"
> SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Men SVJV er 'SUPPORTED' de sprogindstillinger, som maskinen kan køre med.
Når du har installeret understøttelse af dansk, kan du som bruger vælge
det, frem for engelsk ved at sætte LANG i din .bash_profile fil i dit
hjemmekatalog.

Men jeg ved det altså ikke helt præcist - og der er for mange bugs i RH8s
implementation af UTF-8 til at jeg gider bokse med det.

-Claus

Fra : Torben Frøberg

Dato : 11-02-03 22:56

Claus Rasmussen wrote:

> Men jeg ved det altså ikke helt præcist - og der er for mange bugs i RH8s
> implementation af UTF-8 til at jeg gider bokse med det.

Jeg er meget sikker på, at det heller ikke er en opgave for mig.

Men det minder mig om fonte i java. Jeg har installeret java som plug-in
til mozilla. Og det virker også fint, bortset fra, at den viser æ,ø og å
forkert.

Jeg fandt engang en link, der angav, hvordan man rettede det. Men af en
eller anden årsag beholdt jeg det ikke, og nu kan jeg ikke finde det
igen på google. Der er vel ikke en , som kender et link, eller evt. kan
angive, hvordan man får det rettet ? Nu hvor jeg alligevel sidder og
roder med noget så tåbeligt som karaktersæt og fonte.

Mvh. Torben