rpm pakke - og så programmet på skriveb
Fra : Niels Frahm

Dato : 10-02-03 22:12

Jeg har nu hentet nogle programmer til min RH 8 - rpm format. Når jeg
højreklikker på dem kan jeg installere - men hvordan finder / styre jeg
så de kommer på skriveborden (jeg tænker stadigvæk meget Windowsk !

Niels

Fra : Torben Simonsen

Dato : 10-02-03 22:19

Niels Frahm <n-f@stofanet.dk> writes:

> [...]
> højreklikker på dem kan jeg installere - men hvordan finder / styre
> jeg så de kommer på skriveborden (jeg tænker stadigvæk meget Windowsk

Hvis du f.eks. kører Gnome (hvilket du gør, hvis du ikke har lavet noget
om i forhold til en helt standard RH 8.0 installation), så kan du
højreklikke på skrivebordet og vælge "New Launcher" (jeg ved ikke,
hvad det hedder i en dansksproget installation, men det er tredje punkt
i højreklik-menuen).

I den dialogboks, der nu kommer frem, indtaster du nu det navn, du
vil have ikonet på skrivebordet til at fremstå med, og i linjen
"Command" indtaster du stien til det program, du gerne vil starte.

--
-- Torben.

Fra : NIels Frahm

Dato : 10-02-03 23:10

Torben Simonsen wrote:

> Hvis du f.eks. kører Gnome (hvilket du gør, hvis du ikke har lavet noget
> om i forhold til en helt standard RH 8.0 installation)
jeg valgte KDE - har nu hentet Gnome

> højreklikke på skrivebordet og vælge "New Launcher"
Ny genvej ?

> [...]

> vil have ikonet på skrivebordet til at fremstå med, og i linjen
> "Command" indtaster du stien til det program, du gerne vil starte.
Ok det er nok her jeg roder en del - hvor er den eksekvebare (eller hvad
det nu hedder)
fil,- normalt
??
Niels

Øv hvor jeg mangler en der sidder ved siden af - er der virkelig ikke en
her i Koldig eller omegn der kommer rundt til os nybegyndere :D

Niels

Fra : Torben Simonsen

Dato : 10-02-03 23:18

NIels Frahm <n-f@stofanet.dk> writes:

> jeg valgte KDE - har nu hentet Gnome

OK, du kunne sikkert have gjort noget tilsvarende i KDE, men den kender
jeg ikke lige så godt.

> Ny genvej ?

Ja, det lyder rigtigt.

> Ok det er nok her jeg roder en del - hvor er den eksekvebare (eller
> hvad det nu hedder)
> fil,- normalt
> ??

Det mest normale er, at de ligger i /usr/bin, men der er undtagelser.
Når du har installeret en rpm-pakke, så kan du få at vide, præcis
hvilke filer pakken har installeret ved hjælp af kommandoen
"rpm -qf pakkenavn". Jeg kan forstå, at du f.eks. har installeret mc.
Prøv at køre:

rpm -qf mc | more

eller eventuelt

rpm -qf mc | grep /usr/bin

Sidstnævnte giver dig en liste over de filer, pakken mc har placeret
i /usr/bin.

> Øv hvor jeg mangler en der sidder ved siden af - er der virkelig ikke
> en her i Koldig eller omegn der kommer rundt til os nybegyndere :D

Du vil kunne få rigtigt meget hjælp ved at bladre lidt rundt i SSLUG's
Linux-bog. Den finder du her:

--
-- Torben.

Fra : kosta

Dato : 11-02-03 00:58

> [...]
> hvilke filer pakken har installeret ved hjælp af kommandoen
> "rpm -qf pakkenavn". Jeg kan forstå, at du f.eks. har installeret mc.

Du kan også bruge whereis f.eks.

whereis mc

Hvis det er pakken mc du leder efter
Den komando har jeg fået rigtig meget glæde af

Fra : enrique

Dato : 11-02-03 00:22

On Mon, 10 Feb 2003 23:09:37 +0100, NIels Frahm wrote:

> Øv hvor jeg mangler en der sidder ved siden af - er der virkelig ikke en
> her i Koldig eller omegn der kommer rundt til os nybegyndere :D

Næææ vi er flyttet til Aalborg ;)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre