Uret
Fra : Tivas Laursen

Dato : 09-02-03 20:15

Hej NG

Hvordan sætter man uret i debian? jeg har sat tidszone op men den viser
forkert tid. angiveligt fordi der har været windows på i forvejen.

På forhånd tak

Tivas
tivas@laukaz.dk

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 09-02-03 20:42

On Sun, 09 Feb 2003 20:14:58 +0100, Tivas Laursen wrote:

> Hej NG
>
> Hvordan sætter man uret i debian? jeg har sat tidszone op men den viser
> forkert tid. angiveligt fordi der har været windows på i forvejen.
Så vidt jeg husker kan du bruge kommandoen date. Se info date.
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : soren davidsen

Dato : 09-02-03 20:59

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> writes:

> Så vidt jeg husker kan du bruge kommandoen date. Se info date.

siden du nu bruger debian:

'apt-get install ntpdate' +
'ntpdate gps.freebsd.dk ntp.diku.dk' (som root, vaelg selv din favorit
ntp servere paa http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/clock1a.html)

mvh,

--

school:soren.davidsenATturtle.math.klte.hu//math-institute/uni-debrecen
other:sorenATtanesha.net//www.tanesha.net

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 09-02-03 20:57

"Tivas Laursen" <tivas@laukaz.dk> writes:

> Hej NG
>
> Hvordan sætter man uret i debian? jeg har sat tidszone op men den viser
> forkert tid. angiveligt fordi der har været windows på i forvejen.

Har du sagt at systemuret kører UTC (det smarte valg), mens det i
virkeligheden kører lokaltid (som under Windows)?

..Henrik

--
Det gode ved perl er at en Panodil tager hovedpinen når man har banket
hovedet ind i muren et par gange.      - citat Peter Makholm

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-02-03 21:25

Henrik Christian Grove wrote:
> Har du sagt at systemuret kører UTC (det smarte valg), mens det i
> virkeligheden kører lokaltid (som under Windows)?

Hvorfor er det smart at lade systemuret køre UTC?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-02-03 22:41

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Hvorfor er det smart at lade systemuret køre UTC?

For så skal uret ikke stilles når man flytter tidszone, eller når vi
skifter mellem sommer og vintertid.

Det er noget rod at tiden afhænger af hvor computeren står, hvilken
tid er den rigtige på en server i USA med en bruger i Danmark?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-03 00:02

Kim Hansen wrote:
> Det er noget rod at tiden afhænger af hvor computeren står, hvilken
> tid er den rigtige på en server i USA med en bruger i Danmark?

lokaltid sat på serveren (der naturligvis har tidszone opsat korrekt),
og TZ=CET;export TZ ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-02-03 07:37

Kim Hansen wrote:
> For så skal uret ikke stilles når man flytter tidszone,

Det er nok ikke det store problem for de fleste mennesker.

> eller når vi skifter mellem sommer og vintertid.

OK.

> Det er noget rod at tiden afhænger af hvor computeren står, hvilken
> tid er den rigtige på en server i USA med en bruger i Danmark?

Det gør den heller ikke. Hvilken tid bør vises? Det er vist en samgssag
for brugeren, som er uafhængig af det indbyggede ur.

Derimod synes jeg, at det ville være ret upraktisk hvis man skulle
undersøge hvad UTC er, når man i BIOS-opsætningen stiller sit ur. Man
har ikke en gang internetadgang, når man arbejder i BIOS-opsætningen,
med mindre man har en anden computer i nærheder.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-03 17:47

Den Mon, 10 Feb 2003 07:36:59 +0100 skrev Lars Kongshøj:

> [...]
>har ikke en gang internetadgang, når man arbejder i BIOS-opsætningen,
>med mindre man har en anden computer i nærheder.

Og hvorfor er man interesseret i klokken ude i BIOS? Man venter
da bare med at stille uret til OS'et er startet op (så tidszonen
virker automatisk), eller lader ntpdate klare det hele.

Medmindre man har en meget god begrundelse for andet, bør man køre
UTC hvis Linux er alene på maskinen, og localtime hvis der også er
windows på maskinen (og så lade windows styre sommertid).

Software-uret kører iøvrigt altid UTC, hvis man har sin timezone sat
rigtigt op.

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-03 20:03

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor er det smart at lade systemuret køre UTC?

Mon ikke der menes hardware-/bios-uret?

En af begrundelserne kunne vaere multi-boot mellem flere OS'er
eller flere instanser af samme OS. Her ser man af og til, at de
alle vil rykke bios-uret en time, naar man skifter mellem sommer-
og vintertid.

Men det kraever naturligvis, at samtlige installerede OS'er kan
haandtere et bios-ur, der koerer UTC. Og der findes desvaerre et
ret udbredt OS, der ikke kan.

--
Allan