Hvorfor kan jeg ikke bruge mit floppydrev
Fra : jimmi

Dato : 09-02-03 18:19

Når jeg forsøger at åbne floppydrevet ser jeg intet, men det gør der på
cdromdrevet. Er det fordi det er konfigureret forkert i fstab?

/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0

Mvh Jimmi

Fra : bo simonsen

Dato : 09-02-03 18:38

On Sun, 09 Feb 2003 18:19:29 +0100, jimmi wrote:

> [...]
> cdromdrevet. Er det fordi det er konfigureret forkert i fstab?
>

> /dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0 /dev/fd0

en 'ls -a -l /dev/fd0' siger?

/Bo

Fra : jimmi

Dato : 09-02-03 18:57

Den siger: brw-rw---- 1 root floppy

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-02-03 20:13

jimmi wrote:

> [...]
>
> /dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
> /dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0

Nok et dumt spørgsmål, men mounter du drevet? I nogle distributioner er
der sat programmer op som automatisk mounter cdromdrevet. Jeg tvivler på
at noget tilsvarende findes til floppydrev, men jeg har taget fejl før

PeKaJe

Fra : jimmi

Dato : 09-02-03 23:54

Peter Jensen wrote:

> Nok et dumt spørgsmål, men mounter du drevet? I nogle distributioner er
> der sat programmer op som automatisk mounter cdromdrevet. Jeg tvivler på
> at noget tilsvarende findes til floppydrev, men jeg har taget fejl før

Jo, hvis jeg manuelt mounter kan jeg få fat i floppydrevet. Hvordan får
jeg den til at gøre det automatisk.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 10-02-03 00:06

jimmi <jimmi_graffe@yahoo.com> writes:

> Jo, hvis jeg manuelt mounter kan jeg få fat i floppydrevet. Hvordan
> får jeg den til at gøre det automatisk.

Det tror jeg ikke, du umiddelbart kan. Til gengæld kan du bruge mtools
til at få adgang til dine disketter uden at mounte dem, hvis de er
almindelige DOS-formaterede disketter.

Med mtools kan du f.eks. gøre følgende:

mdir a:
mcopy a:*.* /tmp

For flere oplysninger om mtools, se "man mtools".

Hvis dine disketter til gengæld ikke indeholder et DOS-filsystem, men
i stedet f.eks. et ext2-filsystem, så er du nødt til at mounte dem.

--
-- Torben.

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-02-03 00:08

jimmi wrote:

> Jo, hvis jeg manuelt mounter kan jeg få fat i floppydrevet.

Det er jo en anden sag ...

> Hvordan
> får jeg den til at gøre det automatisk.

Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre. Jeg mener ikke at floppydrev
sender nogen indikation af at der er blevet sat en disk i. Normalt
bruger jeg den grafiske brugergrænseflade i KDE. Der klikker jeg bare på
disketteikonet, og så bliver den mounted. Man skal dog huske at unmounte
før man tager dem ud, da disken ikke bliver synkroniseret før (kan vist
ændres ved at give sync som option i fstab).

--
PeKaJe

Fra : jimmi

Dato : 10-02-03 00:41

Peter Jensen wrote:

> [...]
> før man tager dem ud, da disken ikke bliver synkroniseret før (kan vist
> ændres ved at give sync som option i fstab).

Det lydder da ret let bare at klikke disketteikonet, men hvor finder jeg
lige det?
Hvad mener du med at disken ikke synkroniseres før umount?

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-02-03 09:58

jimmi wrote:

> Det lydder da ret let bare at klikke disketteikonet, men hvor finder
> jeg lige det?

I KDE højreklikker jeg på desktoppen og laver et disketteikon. Man skal
så lige indstille hvor disketten er mountet henne. På min desktop er
floppylinken bare en tekstfil der indeholder følgende tekst:

[Desktop Entry]
Dev=/dev/fd0
FSType=auto
Icon=3floppy_mount
MountPoint=/mnt/floppy
Type=FSDevice
UnmountIcon=3floppy_unmount
X-KDE-Dynamic-Device=true

Men som sagt, højreklik og lav et nyt ikon.

> Hvad mener du med at disken ikke synkroniseres før umount?

Har du nogensinde prøvet at kopiere noget over på en diskette i Windows,
bare for at finde ud af at der ikke er plads? For at spare tid ved
diskettebehandling bliver næsten alting skrevet i en buffer. Når du
unmounter (kan gøres med et højreklik på disketteikonet) bliver alle
ændringer skrevet. Hvis du ikke unmounter er dit filsystem på disketten
nok ikke meget værd bagefter. Hvis du ønsker at disketten opfører sig
lige så langsomt som i Windows kan du bare tilføje "sync" som option i
/etc/fstab.

--
PeKaJe

Fra : jimmi

Dato : 10-02-03 10:23

Peter Jensen wrote:

> [...]
> UnmountIcon=3floppy_unmount
> X-KDE-Dynamic-Device=true
>
> Men som sagt, højreklik og lav et nyt ikon.

Ok, nu virker det!

> [...]
> nok ikke meget værd bagefter. Hvis du ønsker at disketten opfører sig
> lige så langsomt som i Windows kan du bare tilføje "sync" som option i

Ok, nu er jeg med og mange tak for den gode beskrivelse. Men når du
siger unmounter er det vel det samme som komandoen umount, (bemærk n'et
efter u).

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-02-03 11:10

jimmi wrote:

> Ok, nu er jeg med og mange tak for den gode beskrivelse. Men når du
> siger unmounter er det vel det samme som komandoen umount, (bemærk
> n'et efter u).

Jep. Det er den kommando. Jeg mener dog at der står unmount i menuen,
når du højreklikker på ikonet.

--
PeKaJe