Mandrake igen
Fra : TH

Dato : 09-02-03 00:53

Hej,

Har lige fået Mandrake 9.0 op at køre...det ser meget lovende ud, dog må jeg
desværre konstatere at fontene også her er jammerligt ringe...Suse har samme
elendige fonte (8.0 i hvert fald)....RH har lavet det helt rigtige efter min
mening.

Ligger denne "fejl" (efter min mening en fadæse at vi i 2003 stadig skal
kigge på non-truetype fonte på computeren), i KDE/Gnome eller i Mandrake?

mvh
TH

---

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-02-03 08:02

TH wrote:

> Ligger denne "fejl" (efter min mening en fadæse at vi i 2003 stadig skal
> kigge på non-truetype fonte på computeren), i KDE/Gnome eller i Mandrake?

Fejlen er at du ikke har installeret disse fonte. Du kan få truetype til
linux. Der er faktisk mange flere fonte du kan hente. freetype sharetype

og ansitype, frit fra hukommelsen.

Jeg er helt sikker på du kan finde dem både til suse og mandrake og
redhat. www.debianguiden.dk har et kapitel om disse fonte.

Hilsen Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-03 09:31

Den Sun, 9 Feb 2003 00:53:17 +0100 skrev TH:
> [...]
>kigge på non-truetype fonte på computeren), i KDE/Gnome eller i Mandrake?

Hvad er det der skulle være så specielt ved Windows Truetype-fonte
fremfor Type1 fonte, der bruges både i X (som default) og på Mac?

SVJV blev Truetype kun udviklet fordi MS ikke ville bruge penge på en
Type1-licens til Adobe.

Mvh
Kent
--
Mails skrevet før 12:00 skal læses med det forbehold, at hjernen først
forventes at være færdig med at boote på det tidspunkt, og indholdet

Fra : TH

Dato : 09-02-03 11:02

Davs,

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der skulle være så specielt ved Windows Truetype-fonte
> fremfor Type1 fonte, der bruges både i X (som default) og på Mac?

Aner det ikke...men det er et faktum at fontene i både Mandrake og Suse er
jammerlige.

> SVJV blev Truetype kun udviklet fordi MS ikke ville bruge penge på en
> Type1-licens til Adobe.

Måske heldigt...for hvis Type1 er det jeg ser på lige nu henne på Mandrake
maskinen (default inst.) så er Type1 da helt misforstået.

/TH

---

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-03 11:37

Den Sun, 9 Feb 2003 11:01:59 +0100 skrev TH:
>Davs,
>
>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

>Aner det ikke...men det er et faktum at fontene i både Mandrake og Suse er
>jammerlige.

Jeg kører også SuSE, og jeg kan ikke klage over fontene. Jeg må dog
tilstå at jeg har downloadet en stribe ekstra Type1 fonte, men jeg kører
da stadig med Helvetica (en af standardfontene) som windowtitle.

>Måske heldigt...for hvis Type1 er det jeg ser på lige nu henne på Mandrake
>maskinen (default inst.) så er Type1 da helt misforstået.

Truetype er en *efterligning* af Type1, førhen købte dem der ville have
ekstra gode fonte under windows faktisk Adobe Type Manager separat, for
at kunne brute Type1 fonte.

Os som sagt bruger Mac også Type1, og har ry for at have virkelig flotte
fonte (hvis man ser bort fra at de er begyndt at antialias'e dem til
ulæselighed).

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : TH

Dato : 09-02-03 12:34

Hej,

> Os som sagt bruger Mac også Type1, og har ry for at have virkelig flotte
> fonte (hvis man ser bort fra at de er begyndt at antialias'e dem til
> ulæselighed).

Så tror jeg ikke det er Type1 fonte Suse og Mandrake kører med pr. default.
De er ja...nærmest ulæselige hvis man sammenligner med RH 8.

/TH

---

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-03 12:40

Den Sun, 9 Feb 2003 12:34:26 +0100 skrev TH:
> [...]
>
>Så tror jeg ikke det er Type1 fonte Suse og Mandrake kører med pr. default.
>De er ja...nærmest ulæselige hvis man sammenligner med RH 8.

Mon ikke det nærmere er et spørgsmål om *hvilken* font man har valgt,
og ikke hvilket format den ligger i?

Helvetica ser fx nærmest perfekt ud, hvorimod Script fonten ikke er
særlig læselig i 100dpi, men sikkert ser perfekt ud i 600dpi, hvis man
havde en printer.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-02-03 12:51

TH wrote:

> Så tror jeg ikke det er Type1 fonte Suse og Mandrake kører med pr. default.
> De er ja...nærmest ulæselige hvis man sammenligner med RH 8.

Kan det være din skærmopsætning den er gal med? Kører du vesa med lave
indstillinger?

Hilsen Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-02-03 12:59

TH skrev Søndag den 9. februar 2003 12:34 i dk.edb.system.unix:

> Så tror jeg ikke det er Type1 fonte Suse og Mandrake kører med pr. default.
> De er ja...nærmest ulæselige hvis man sammenligner med RH 8.

Har du mulighed for at lave et .jpg eller ligende, så man kan se hvordan de
ser ud på de forskellige dist.?

Ivar Madsen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 09-02-03 13:08

TH wrote:

> [...]
> samme elendige fonte (8.0 i hvert fald)....RH har lavet det helt rigtige

Løsningen på dit problem...:

http://corefonts.sourceforge.net/

--
Martin L. Johansen

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 09-02-03 13:27

> Ligger denne "fejl" (efter min mening en fadæse at vi i 2003 stadig skal
> kigge på non-truetype fonte på computeren), i KDE/Gnome eller i Mandrake?

Opdater til mandrake cooker (9.1), så får du alle de fonte du skal bruge,
plus at der en import windows fonte feature... ( har dog ikke fået den til
at virke endnu : -))

http://www.linux-mandrake.com/en/cookerdevel.php3

tilføj et nyt update media "cooker"

derefter

#urpmi.update cooker
#urpmi --auto-select --noclean

/Glen
ps. er IMHO lige så stabil som 9.0 bare bedre og med alt det nye....