Debian shutdown fra Gnome?
Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 03-02-03 21:46

Hej,

Hvordan får jeg min nye Debian Woody til at lukke ned nemt?

Lige nu må jeg lave logout fra Gnome, skifte terminal med CTRL-ALT-F2,
og så slå den ned med CTRL-ALT-DEL. - Det må kunne gøres pænere.

Iøvrigt kan root ikke få lov at logge ind grafisk.

Jeg kommer fra Slackware, hvor jeg loggede ind og ud på en tekstskærm,
men både root og alm. brugere kunne køre X.

Hvad er tricket?

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-02-03 21:53

mdc@mail.tele_.dk (Mogens Dybæk Christensen) writes:

> Lige nu må jeg lave logout fra Gnome, skifte terminal med CTRL-ALT-F2,
> og så slå den ned med CTRL-ALT-DEL. - Det må kunne gøres pænere.

Hvis du bruger gdm så kan du sætte gdm op til at have en system-menu
der giver dig mulighed for at lukke ned eller genstarte maskinen. I
programmet gdmconfig (skal køres som root) skal du ind under 'Login
behaviour' og sætte kryds ved 'show the system menu'.

Skal skal du bare logge ud og vælge 'shutdown' i menuen når GDM dukker
op igen.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-02-03 21:54

On 03 Feb 2003 21:45:45 +0100, Mogens Dybæk Christensen wrote:

> Hvordan får jeg min nye Debian Woody til at lukke ned nemt?

Med acpid: Ved at trykke på powerknappen.

Med gdm: ved at sætte "SystemMenu=true" i /etc/gdm/gdm.conf, får du en
menu i greeter'en du kan vælg 'Shut down' i.

> Iøvrigt kan root ikke få lov at logge ind grafisk.

Mmmh.

Hvis du absolut vil det (hvorfor dog?) kan du også sætte det op i
gdm.conf. Hvis du bruger gdm

Mvh.

--
"Of course, this is a heuristic, which is a fancy Adam Sjøgren
way of saying that it doesn't work." asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-02-03 22:05

mdc@mail.tele_.dk (Mogens Dybæk Christensen) writes:

> Iøvrigt kan root ikke få lov at logge ind grafisk.

> Hvad er tricket?

grove@celine% xhost +
access control disabled, clients can connect from any host
grove@celine% su -
Password:
root@celine# gdmconfig --display :0.0

Så kan du konfigurere gdm til både at tillade root at logge ind grafisk
(Expert/Sikkerhed) og til at vise systemmenuen (Basic/Logind-opførsel).

..Henrik

--
IQ er et tal med lige så god anvendelseværdi som BogoMIPS.
-- citat Peter Makholm

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 03-02-03 22:25

Takker, jeg har kørt gdmconfig og sat nogen "krydser".