Postfix
Fra : Kasper

Dato : 03-02-03 20:26

Hej ng.
Jeg har nu forsøgt at sætte min egen mailserver op med postfix - jeg kan
godt sende men, jeg kan ikke få kontakt til den når jeg prøver at
modtage.
Kender i en god guide - eller har i nogle gode tips.

/Kasper

Fra : Torben Frøberg

Dato : 03-02-03 20:40

Kasper wrote:
> [...]
> modtage.
> Kender i en god guide - eller har i nogle gode tips.

Hvad mener du med at modtage ?

Et godt link er http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/e-post-server.html

Mvh. Torben

Fra : Kasper

Dato : 03-02-03 20:50

On Mon, 03 Feb 2003 20:39:37 +0100, Torben Frøberg wrote:

> Hvad mener du med at modtage ?
Hvis jeg sætter mit mailprogram op mod postfix serveren får jeg en
meddelelse om timeout.
Jeg går ikke ud fra at jeg skal oprette særskilte brugere på til
postfix.Jeg tror altså at jeg kan bruge de eksisterende unix brugere - er
det forkert eller hvad?
Jeg går også ud fra at det er en popkonto, og ikke en IMAP er det forkert?

Fra : Torben Frøberg

Dato : 03-02-03 21:00

Kasper wrote:

> [...]
> det forkert eller hvad?
> Jeg går også ud fra at det er en popkonto, og ikke en IMAP er det forkert?

Du skal have en pop3 server (eller IMAP, men det har jeg nu ikke selv
forsøgt) kørende.

Mvh. Torben

Fra : Kasper

Dato : 03-02-03 21:05

On Mon, 03 Feb 2003 20:59:39 +0100, Torben Frøberg wrote:

> Du skal have en pop3 server (eller IMAP, men det har jeg nu ikke selv
> forsøgt) kørende.
hmm.. Det er altså ikke nok med postfiw - den sender kun mails eller hvad?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-02-03 22:13

Kasper skrev Mandag den 3. februar 2003 21:05 i dk.edb.system.unix:

> hmm.. Det er altså ikke nok med postfiw - den sender kun mails eller hvad?

Postfix er ganske regtigt kun istand til at sende og modtage mail, når du skal
hente mail fra serveren med din mailreader, så skal du bruge f.eks. imap.

Ivar Madsen

Fra : Kasper

Dato : 03-02-03 21:12

> Du skal have en pop3 server (eller IMAP, men det har jeg nu ikke selv
> forsøgt) kørende.
Hvilke pop3 servere er der, og hvad fungerer godt sammen med postfix?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-02-03 21:50

Kasper <nospam@forme.dk> wrote:

> Hvilke pop3 servere er der, og hvad fungerer godt sammen med postfix?

Nu giver du meget få informationer om hvilken distribution du bruger og
hvilket mailbox format du har konfigureret Postfix til. Hvis du giver os
de oplysninger, er det nok lidt lettere at hjælpe dig.

Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"They're getting faster." Tuvok "Faster?" Janeway

Fra : Torben Frøberg

Dato : 03-02-03 22:19

> Nu giver du meget få informationer om hvilken distribution du bruger og
> hvilket mailbox format du har konfigureret Postfix til.

Hvad mener du med forskellige mailbox formater ? Dette var
(forhåbentlig) en af få de ting jeg ikke tænkte på, da jeg installerede
postfix.

Mvh. Torben

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-02-03 22:27

Torben Frøberg <torben@frojonck.dk> wrote:

> Hvad mener du med forskellige mailbox formater ? Dette var
> (forhåbentlig) en af få de ting jeg ikke tænkte på, da jeg installerede
> postfix.

Det er en god idé at læse lidt i Postfix' dokumentation.

Normalt når man taler om formater er valget mellem mbox (som Postfix
standard bruger, der afleveres posten i /var/spool/mail/<user> - Hver
mailbox er én fil, eller Maildir, der afleveres i /home/<user>/Maildir/,
en fil per mail). Grunden til jeg spørger, er fordi valget af pop3server
kan afhænge af dette. Jeg bruger selv Courier pop3d og imapd, men de
virker kun med Maildir.

Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"It Looks uncomputable to me," said Tom haltingly.

Fra : Torben Frøberg

Dato : 03-02-03 22:54

> [...]
> en fil per mail). Grunden til jeg spørger, er fordi valget af pop3server
> kan afhænge af dette. Jeg bruger selv Courier pop3d og imapd, men de

Er det et format spørgsmål ?. Er det ikke et spørgsmål om, hvor mailen
skal afleveres.

Jeg troede, at du mente, at den forsøgte at konvertere selve formatet af
mail'en til noget andet.

Jeg er fuldstændig enig i, at man studere postfix dokumentationen, især
hvis man vil modtage mails udefor en lokale netværk.

Mvh. Torben

Fra : Torben Frøberg

Dato : 03-02-03 23:07

Torben Frøberg wrote:

> [...]
>
> Jeg er fuldstændig enig i, at man studere postfix dokumentationen, især
> hvis man vil modtage mails udefor en lokale netværk.

Jeg kan godt se din pointe. Glem venligst forrige mail.

Mvh. Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-02-03 18:31

Torben Frøberg <torben@frojonck.dk> wrote in

> Er det et format spørgsmål ?. Er det ikke et spørgsmål om, hvor
> mailen skal afleveres.
>
> Jeg troede, at du mente, at den forsøgte at konvertere selve
> formatet af mail'en til noget andet.

Mailbox er en fil, Maildir er mange filer (en pr. mail) så ja, det er
vel et format spm.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-02-03 00:34

>Hvad mener du med forskellige mailbox formater ? Dette var
>(forhåbentlig) en af få de ting jeg ikke tænkte på, da jeg installerede
>postfix.

Hvis du bruger en normal standardinstallation af postfix, så lægger
den nok posten i en gammeldags Unix-mailbox. Dvs. den tager imod post
til
brugernavn@maskinnavn
og lægger det i enden af en fil der nok hedder
/var/spool/mail/brugernavn
hvor "brugernavn" er navnet på en bruger på systemet.

Så skal du bruge en normal pop3-server for at kunne levere det til en
pop3-klient. Kig i /etc/inetd.conf: der er sikkert en linje for pop3
som du bare skal fjerne et kommentartegn (#) fra for at få det til at
virke (og så skal inetd have et HUP-signal (eller også skal du
reboote) for at få inetd.conf læst igen).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kasper

Dato : 04-02-03 08:33

On Tue, 04 Feb 2003 00:33:50 +0100, Jesper Dybdal
<jdunet@u8.dybdal.dk> wrote:

> [...]
>virke (og så skal inetd have et HUP-signal (eller også skal du
>reboote) for at få inetd.conf læst igen).
Jeg bruger Debian Woody - er det samme fil?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-02-03 14:07

Kasper <student@tecballerup.dk> wrote:

>Jeg bruger Debian Woody - er det samme fil?

Jeg har aldrig hørt en Unix-variant hvor den ikke hed /etc/inetd.conf,
så svaret er nok ja. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at der står
en linje der bare skal aktiveres (jeg kender ikke Debian), men hvis
der ikke gør det må Debian have en anden nem måde at slå en
pop3-server til på.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : soren

Dato : 04-02-03 14:12

Jesper Dybdal <jdunet@u8.dybdal.dk> writes:

> [...]
> en linje der bare skal aktiveres (jeg kender ikke Debian), men hvis
> der ikke gør det må Debian have en anden nem måde at slå en

Nu har jeg ikke lige fulgt med i tråden, men Debian-woody har en pakke
pop3-server ('apt-get install pop3-server' viser hvilke pakker der
implementerer denne). Jeg testede lige en af dem, 'apt-get install ipopd',
og den fixede også inetd.conf, så du ikke skal gøre andet end at installere
med apt-get .

Mvh,

--

school.soren.davidsenATturtleDOTmathDOTklteDOThu//math-institute/uni-debrecen
other..sorenATtaneshaDOTnet//oesterbro/denmark/www.tanesha.net

Fra : Kasper

Dato : 04-02-03 15:48

On 04 Feb 2003 14:12:22 +0100, soren <soren-usenet200302@tanesha.net>
wrote:

> [...]
>og den fixede også inetd.conf, så du ikke skal gøre andet end at installere
Dejligt - tak for hjælpen alle sammen.

Fra : Kasper

Dato : 04-02-03 17:09

On Tue, 04 Feb 2003 15:48:02 +0100, Kasper <knl@oncable.dk> wrote:

>Dejligt - tak for hjælpen alle sammen.

Der var jeg lidt for hurtig - det virker stadig ikke.
Jeg bruger microsoft outlook som klient, og når jeg tester
indstillingerne får jeg også en mail i den rigtige mappe på debianen
/var/mail/kasper, men jeg kan stadig ikke få den over på min outlook.
I /var/log/mail.log, kan jeg se at den siger at jeg er unknown når jeg
prøver at kontakte den via outlooken - nogen forslag til hvad det er
jeg gør forkert.

Fra : Kim Emax

Dato : 04-02-03 17:17

Kasper wrote:

> [...]
> I /var/log/mail.log, kan jeg se at den siger at jeg er unknown når jeg
> prøver at kontakte den via outlooken - nogen forslag til hvad det er

Der er vel 4 muligheder, forkert brugernavn, forkert password, forkert
mailserver angivet i Outlook og forkert sti til maildir i opsætning af
mailserver (inkl. rettigheder Maildir og det ovenliggende userdir skal have
din brugers rettigheder)

--
Kim Emax

Fra : Kasper

Dato : 04-02-03 17:38

On Tue, 4 Feb 2003 17:16:58 +0100, "Kim Emax"
<newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

> [...]
>mailserver (inkl. rettigheder Maildir og det ovenliggende userdir skal have

Juhuu - det var mit iptables script. Jeg troede kun der skulle være
åbent for port 25, hvilke andre porte skal jeg åbne for?

Fra : Kent Friis

Dato : 04-02-03 17:43

Den Tue, 04 Feb 2003 17:38:19 +0100 skrev Kasper:

>Juhuu - det var mit iptables script. Jeg troede kun der skulle være
>åbent for port 25, hvilke andre porte skal jeg åbne for?

Port 25 (smtp) er kun til at sende mail til maskinen. For at hente mail
skal du have fat i port 110 (pop3)

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : Kim Emax

Dato : 04-02-03 17:55

Kasper wrote:

> Juhuu - det var mit iptables script. Jeg troede kun der skulle være
> åbent for port 25, hvilke andre porte skal jeg åbne for?

Har set de andre svar du har fået, men jeg kom lige til at tænke på en ting.
Har du spamassasin installeret? Jeg har ikke siddet og kigget på det i dag,
og det kører på en seperart port et sted over 10000. Ved ikke lige om det
har indvirkning på at du popper mail...

--
Kim Emax

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-02-03 18:13

Kasper <knl@oncable.dk> wrote:

>Juhuu - det var mit iptables script. Jeg troede kun der skulle være
>åbent for port 25, hvilke andre porte skal jeg åbne for?

Pop3 bruger tcp/110. Du kan nøjes med at åbne den for adgang fra dit
interne netværk - medmindre du også vil kunne hente din post udefra.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kasper

Dato : 04-02-03 18:53

On Tue, 04 Feb 2003 18:13:11 +0100, Jesper Dybdal
<jdunet@u8.dybdal.dk> wrote:

>Pop3 bruger tcp/110. Du kan nøjes med at åbne den for adgang fra dit
>interne netværk - medmindre du også vil kunne hente din post udefra.
Nu spiller det - tusind tak for jeres tålmodighed alle sammen.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-02-03 17:42

On Tue, 04 Feb 2003 17:38:19 +0100, Kasper wrote:

> Juhuu - det var mit iptables script. Jeg troede kun der skulle være
> åbent for port 25, hvilke andre porte skal jeg åbne for?

pop3/pop3s?

$ grep pop3 /etc/services | grep tcp
pop3 110/tcp pop-3 # POP version 3
pop3s 995/tcp # POP-3 over SSL
$

Mvh.

--
"Of course, this is a heuristic, which is a fancy Adam Sjøgren
way of saying that it doesn't work." asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-02-03 21:22

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> writes:

> Har du spamassasin installeret? Jeg har ikke siddet og kigget på det i dag,
> og det kører på en seperart port et sted over 10000. Ved ikke lige om det
> har indvirkning på at du popper mail...

Ehhhh - det er da kun hvis du kører spamd at der er noget der lytter
nogen steder. Den lytter i øvrigt som standard på 783/tcp:

# netstat -pna --inet|grep spamd
tcp 0 0 127.0.0.1:783 0.0.0.0:* LISTEN 20917/spamd -d -c -

Hvis man kører spamd på den maskine der også er mailserver så bør der
ikke være problemer med firewallregler, da man ikke bør spærre for
trafik på loopback-interfacet med iptables.

--
Jacob - www.bunk.cc
He who fights and runs away lives to fight another day.

Fra : Torben Frøberg

Dato : 03-02-03 22:16

> Hvilke pop3 servere er der, og hvad fungerer godt sammen med postfix?

Hvis du kører RH7.3 eller 8.0, samt installeret postfix med en rpm-pakke
kan du i en terminal skrive "redhat-config-services" og klikke af i
"ipop3" samt trykke på "start" (For at undgå at boote din maskine) burde
du være kørende.

Mvh. Torben

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-02-03 14:41

Jesper Dybdal <jdunet@u8.dybdal.dk> writes:

> Jeg har aldrig hørt en Unix-variant hvor den ikke hed /etc/inetd.conf,
> så svaret er nok ja. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at der står

Bruger RedHat ikke xinetd i vore dage?

xinetd bruger ikke /etc/inetd.conf men har sit eget
configurationsformat.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-02-03 21:17

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Bruger RedHat ikke xinetd i vore dage?

Jo

> xinetd bruger ikke /etc/inetd.conf men har sit eget
> configurationsformat.

Ja, der ligger en fil for hver service i /etc/xinetd.d/, og så har den
en konfigurationsfil der hos mig hedder /etc/xinetd.conf

--
Jacob - www.bunk.cc
When all else fails, read the instructions.