Adgang til "root" på e-smith 5.5 server
Fra : Lars Kasueske

Dato : 03-02-03 17:39

Hej gruppe,

Jeg er total novice hvad angår e-smith og har et spørgsmål.

Jeg prøver at få adgang til root'en vha. putty.exe programmet. Jeg sidder på
en af mine maskiner på mit netværk og logger ind med root og mit admin
password. Det nægter den at være med til. Jeg har sat secure shell access
til "private", allow administrative command line access til "YES" og allow
secure shell access using standart passwords til "YES".

Hvad gør jeg galt?

Hvordan får jeg mulighed for at oprette directories på serveren. Jeg skal
have kopieret opdateringen til e-smith 5.6 over i et dir på serveren, men
den vil ikke lade mig oprette nogle foldere.

på forhånd tak
Lars

Fra : Michael Andreasen

Dato : 03-02-03 17:49

"Lars Kasueske" <Kasueske@Worldonline.dk> wrote in message
> [...]

> til "private", allow administrative command line access til "YES" og allow
> secure shell access using standart passwords til "YES".

1: Har du husket at klikke i SSH (Det må ikke være telnet)

2: Prøv at logge på som en normal bruger og derefter

# su

- så logger den på bagefter som root.. nogen systemer tillader ikke at man
logger på remote som root, men man må alm.bruger---> su --> root

Mvh
Michael

Fra : Lars Kasueske

Dato : 03-02-03 17:58

Jeg har sat secure shell access til "private", er det ok eller ?
Hvor er det i manageren at jeg skal klikke i SSH ?

Fra : Michael Andreasen

Dato : 03-02-03 18:03

> Jeg har sat secure shell access til "private", er det ok eller ?

ved ikke?? Kender ikke til den linux dists måde at gøre det på, det er vist
noget webbaseret halløj, svj

> Hvor er det i manageren at jeg skal klikke i SSH ?

Når du åbner putty,exe er der kun 2 ting du skal gøre..

1: indtaste ip 2
2: Klikke i ssh (står under port)
3: Klik open

That's it

Fra : Lars Kasueske

Dato : 03-02-03 18:18

Det hjalp nu har jeg adgang til roden !

Tak for hjælpen

Fra : Per

Dato : 03-02-03 18:29

Hej Lars
> Hvordan får jeg mulighed for at oprette directories på serveren. Jeg skal
> have kopieret opdateringen til e-smith 5.6 over i et dir på serveren, men
> den vil ikke lade mig oprette nogle foldere.

Hvis du skal opgradere til 5.6, kan du også brænde ISO og genstarte
serveren, med CD i.

Har lige udført denne type opgradering uden problemer.

Per
www.oncd.dk
Nem og bekvem download.

www.kkom.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 03-02-03 18:36

Den Mon, 3 Feb 2003 18:28:57 +0100 skrev Per:
>Hej Lars
>>
>Hvis du skal opgradere til 5.6, kan du også brænde ISO og genstarte
>serveren, med CD i.

Genstarte? Hvor windows-agtigt.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".

Fra : Lars Kasueske

Dato : 03-02-03 18:53

Jeg er også kommet til den konklusion at det er bedst at brænde en ny ISO og
geninstallere.

Tak for hjælpen

Fra : Per

Dato : 03-02-03 19:08

Hej Lars
"Lars Kasueske" <Kasueske@Worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er også kommet til den konklusion at det er bedst at brænde en ny ISO
og
> geninstallere.
>
> Tak for hjælpen

Den registrerer selv at der er en 5.5 og opgradere, med din gl.
indstillinger, kontis osv.

Per
www.oncd.dk
Nem og bekvem download.

www.kkom.dk

Fra : P og T

Dato : 03-02-03 20:18

> Genstarte? Hvor windows-agtigt.

Ja! Men til gengæld er det så nemt så almindelige mennesker kan klare det

Per