instalation af Redhat over nettet
Fra : Karsten Strøm

Dato : 02-02-03 10:59

en lille regnestykke.
hvor langt tid vil det tage at installere RedHat 8.0 fra nettet af, over en
256 kbit linie ca, hvis jeg undlader følgende ting.
spil, server og gnome.
hvad mere kan jeg undlade.
skal kun bruge den til multimedia, intenet, chat, mail og nyhedsgrupper (kde
brugerflade).

Jeg har i øjeblikket Mandrake på den, men er Red Hat ikke bedre

---

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-02-03 11:25

Karsten Strøm wrote:

> hvor langt tid vil det tage at installere RedHat 8.0 fra nettet af, over
> en 256 kbit linie ca, hvis jeg undlader følgende ting.
> spil, server og gnome.

Den mindst mulige RedHat installation fylder vist omkring 400 MB.
Dine 256 kbit/s svarer vel til omkring 25 kB/s effektiv download
hastighed. 400.000 Kb / 25 Kb/s er lig med 16.000 s hvilket igen
er det samme som 4 timer.

Der er så det forbehold, at de 400 MB nok er komprimeret under
overførslen, så det kan godt gå en del hurtigere.

> hvad mere kan jeg undlade.
> skal kun bruge den til multimedia, intenet, chat, mail og nyhedsgrupper
> (kde brugerflade).

Hvis du skal have KDE med, ryger du op omkring 1-2 GB. Dvs. mellem 10
og 20 timers download.

Jeg synes det er en dårlig ide at installere over netværket. Du
risikerer at der er et-eller-andet, der f*scker under installa-
tionen og så skal du begynde forfra. Jeg har spilt det meste af
en dag på den måde.

Download i stedet CD 1-3 og husk at tjekke MD5SUM.

> Jeg har i øjeblikket Mandrake på den, men er Red Hat ikke bedre

Det er der delte meninger om. Jeg foretrækker klart RedHat og kunne
ikke drømme om at røre Mandrake. Jeg er udvikler og arbejder også
med professionel drift og lægger derfor mest vægt på udviklings-
værktøjerne og driftsorienterede features som RAID, LVM o.lign.

For almindelige brugere har RH 8 dog det kæmpe fortrin fremfor
andre distributioner, at RedHat omsider har fået løst font-
problemet med deres XFT-2 implementation. Så er der også RedHats
BlueCurve theme, men det bryder jeg mig ikke meget om, selv om
andre har været ret begejstrede.

-Claus

Fra : Karsten Strøm

Dato : 02-02-03 11:29

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemet med deres XFT-2 implementation. Så er der også RedHats
> BlueCurve theme, men det bryder jeg mig ikke meget om, selv om

så er det nok bedst at jeg køber Red Hat i stede for, jeg har godt nok
version 7.0, men den kan jeg ikke få til at opdater sig selv over nettet,
derfor bruger jeg den ikke.

---

Fra : Kasper

Dato : 03-02-03 15:27

On Sun, 2 Feb 2003 11:29:28 +0100, Karsten Strøm <faerk@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>>
>så er det nok bedst at jeg køber Red Hat i stede for, jeg har godt nok
>version 7.0, men den kan jeg ikke få til at opdater sig selv over nettet,
Du kan hente den gratis - et godt sted er
ftp://sunsite.dk/mirrors/redhat/8.0/en/iso/i386