Iptables
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 02-02-03 01:24

Hej
Jeg har tre computere i et lille netværk.
En af dem er "gateway" og kører derfor Linux Debian med iptables.
Iptables scriptet er dette:

#!/bin/sh

# Variabler som bruges senere i scriptet.
LAN_NET="192.168.1.0/24"

# Load de nødvendige moduler hvis iptables ikke er compiled ind i kernen
insmod ip_tables
insmod ip_conntrack
insmod ip_conntrack_ftp
insmod iptable_nat
insmod ipt_MASQUERADE
insmod ip_nat_ftp

# Disable routing inden regler påføres
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

# Regler flushes og policies sættes
/sbin/iptables -t nat -F
/sbin/iptables -F
/sbin/iptables -P FORWARD ACCEPT
/sbin/iptables -P OUTPUT ACCEPT
/sbin/iptables -P INPUT ACCEPT

# Disse linier masquerader alle LAN connections, og tillader
# alle LAN klienter at kommer igennem firewall'en.
/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -d ! $LAN_NET -j MASQUERADE
/sbin/iptables -A FORWARD -s $LAN_NET -j ACCEPT
/sbin/iptables -A FORWARD -d $LAN_NET -j ACCEPT
/sbin/iptables -A FORWARD -s ! $LAN_NET -j DROP

# Forwarding startes.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Som kan findes på http://debianguiden.dk/dists/stable/html/iptables.html
hvor jeg
også har fundet det.

Er der en/nogle der kan fortælle mig hvordan jeg kan åbne for en/flere
bestemte porte.
Så at der er forbindelse lige igennem gateway'en, fra internettet og til en
af de andre
computere.

På forhånd mange tak.

--
mvh Rasmus.

Fra : Kasper

Dato : 03-02-03 15:27

On Sun, 2 Feb 2003 01:23:48 +0100, "Rasmus Ladekjær Pedersen"
<ilmabg@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bestemte porte.
>Så at der er forbindelse lige igennem gateway'en, fra internettet og til en

Denne linie åbner f.eks. for port 22
/sbin/iptables -A INPUT -p tcp --syn --destination-port 22 -j ACCEPT
Herefter kan du bruge /etc/hosts.deny og /etc/hosts.allow til at
bestemme hvilke ip adresser der skal have lov til at connecte.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 03-02-03 16:45

> [...]
> Herefter kan du bruge /etc/hosts.deny og /etc/hosts.allow til at
> bestemme hvilke ip adresser der skal have lov til at connecte.

Hvordan skal /etc/hosts.deny og /etc/hosts.allow bruges?
Kan man ikke blor åbne for alle adresser?

--
mvh Rasmus