Reinstallation redhat 7.3 eller 8?
Fra : Anders Lund

Dato : 01-02-03 21:58

Jeg skal snar installere mn server igen. Serveren funktion er at være
mysqlserver, webserver, router,firewall, filserver og mail server.

Jeg geninstallere fordi jeg skal have sat et disk spejl op.
Men hvad skal jeg vælge. Jeg kører pt med redhat 7.3 men der finden jo en
version 8. Skal jeg bruge den istedet? er der nogle fordele ved det?

Jeg har læst at redhat 8 kommer med apache version 2, som har nogle
alvorlige sikkerhedsproblemer, er det rigtigt?

Jeg sværger pt mest til redhat8, da jeg ikke gider at lave en masse
sikkerheds opdateringer når jeg får systemet installeret.

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Anders Lund

Dato : 01-02-03 22:13

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> skrev i en meddelelse

I må altså meget undskylde mine stavefejl, det gik lidt hurtigt da jeg skrev
det.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-02-03 10:35

Anders Lund wrote:

> Jeg skal snar installere mn server igen. Serveren funktion er at være
> mysqlserver, webserver, router,firewall, filserver og mail server.
>
> Jeg geninstallere fordi jeg skal have sat et disk spejl op.

Det kan du nu gøre uden at opdatere den.

> Men hvad skal jeg vælge. Jeg kører pt med redhat 7.3 men der finden jo en
> version 8. Skal jeg bruge den istedet? er der nogle fordele ved det?

Som server ? Nja. Det, jeg synes, der er mest interessant ved RH 8
er dens fremragende fonts. Med RH 8 er der simpelthen ikke mere at
brokke sig over - fonts er bare flotte.

Så er der nogle ting til udviklerne - gcc-3.2 - men det er ikke så
interessant, når maskinen bare skal være server.

Endelig er der også LVM (Logical Volume Management), der selvfølgelig
er en server-ting, men som det stadig er lidt for tidligt at sætte i
(professionel) produktion. Og UML (User Mode Linux) som jeg tror
bliver et hit - men ikke nu. Det er lidt for buggy endnu.

> Jeg har læst at redhat 8 kommer med apache version 2, som har nogle
> alvorlige sikkerhedsproblemer, er det rigtigt?

Der er altid sikkerhedsproblemer. Og derfor skal du altid sørge for
at holde din maskine opdateret. Gør du det, er der ingen forskel
mellem en fuldt opdateret 7.3 og en fuldt opdateret 8.0.

Der er imidlertid nogle andre problemer med Apache 2: Der mangler
en masse moduler som endnu ikke er blevet opdateret fra den gamle
apache, og nogle af dem, der er, er for buggy til at sætte i
produktion.

> Jeg sværger pt mest til redhat8, da jeg ikke gider at lave en masse
> sikkerheds opdateringer når jeg får systemet installeret.

Det skal du under alle omstændigheder. Brug up2date eller stik
snablen ned i ftp://sunsite.auc.dk/disk7/redhat/updates .

Alt i alt synes jeg, at du skal fortsætte med RH 7.3 på serveren,
men skynde dig at få RH 8 på din arbejdsstation. Til efteråret vil
RH 8.2 være ude og så vil det være et godt tidspunkt at skifte.

-Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 02-02-03 18:06

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> men skynde dig at få RH 8 på din arbejdsstation. Til efteråret vil
> RH 8.2 være ude og så vil det være et godt tidspunkt at skifte.

Tak, det ville dog være ret hvis der var nogle andre der også har en mening
om dette.
Er det sådan bare lige til at opdatere når man har installeret. Jeg har
nogen gang være udefor at de rpm pakker jeg vil opdatere er krævet af nogle
andre, som igen er kræver af nogle. Er der bare mig der gør der forkert?

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 02-02-03 20:13

Anders Lund wrote:

> nogen gang være udefor at de rpm pakker jeg vil opdatere er krævet af
> nogle andre, som igen er kræver af nogle. Er der bare mig der gør der
> forkert?

Det er korrekt og det er p*ssetrælst! Damn det fjerner enhver glæde ved at
hente noget, velvidende at det kommer ikke til at køre før om 2 timer...
øv.

--
Martin L. Johansen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-02-03 23:31

Anders Lund wrote:

> Er det sådan bare lige til at opdatere når man har installeret.

Du skal bruge programet 'up2date' (du skal først registrere dig
med programmet 'up2date-config'). Det henter alle relevante
opdateringer fra RedHat og installerer dem på din maskine. Der
er ingen problemer med dependencies.

Alternativet er, at du henter opdateringerne selv fra sunsite.
Det er de samme opdateringer, som dem du henter via up2date, men
du skal selv installere dem med rpm kommandoen.

-Claus

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 03-02-03 10:15

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> Det er de samme opdateringer, som dem du henter via up2date, men
> du skal selv installere dem med rpm kommandoen.

Kender du et trick til Mandrake 9.0 ?

--
Martin L. Johansen

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 03-02-03 18:31

On Mon, 03 Feb 2003 10:15:09 +0100, Martin L. Johansen wrote:

> Kender du et trick til Mandrake 9.0 ?

#urpmi.update update_source
#urpmi --auto-select

skulle kunne klare det.

/Glen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 03-02-03 18:43

Glen Kjaerulff wrote:

> #urpmi.update update_source
> #urpmi --auto-select
>
> skulle kunne klare det.

Ahh jamen den opdaterer jo bare til seneste rettelser. Den gør ikke så jeg
undgår dependencies-issues. Det var det jeg lige troede at førnævnte trick
til RH gjorde.. øv, havde lige glædet mig, he he

Men tak ellers!

--
Martin L. Johansen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 03-02-03 18:52

I dk.edb.system.unix, skrev Martin L. Johansen:

> Ahh jamen den opdaterer jo bare til seneste rettelser. Den gør ikke så jeg
> undgår dependencies-issues. Det var det jeg lige troede at førnævnte trick
> til RH gjorde.. øv, havde lige glædet mig, he he

Ikke hvis update_source peger på den nyeste Mandrake version.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc