Cloning af PC'ere under Linux
Fra : Lars Dybdahl

Dato : 31-01-03 17:01

Jeg kan ikke huske, om det var i denne her nyhedsgruppe, at jeg blev
opfordret til at fremlægge de scripts, jeg bruger til at klone Linux PC'ere
med.

Men jeg har i hvert fald lagt dem til download under GPL licens her:

http://download.dybdahl.dk/utils/clonepc.tgz

Scripts'ne kan rimeligt nemt laves om efter behov, og gør det muligt at have
flere images liggende på sin hovedharddisk, som man så kan udlæse på en tom
harddisk efter behov.

God fornøjelse.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 31-01-03 17:15

On Fri, 31 Jan 2003 17:01:00 +0100, Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke huske, om det var i denne her nyhedsgruppe, at jeg blev
>opfordret til at fremlægge de scripts, jeg bruger til at klone Linux PC'ere
>med.

Citat:

"Source harddisk: This is the harddisk that is copied from.
It must be mounted as /dev/hdc.

Destination harddisk: This is the harddisk that is copied to.
It must be mounted as /dev/hdc."

Hvordan skal det forstås?

(Nu vi er ved det: Hvad med "installed" i stedet for "mounted", for
ikke at forvirre?).
--
Svend Olaf

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 31-01-03 17:24

On Fri, 31 Jan 2003 16:14:43 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

> [...]
>It must be mounted as /dev/hdc."
>
>Hvordan skal det forstås?
>
>(Nu vi er ved det: Hvad med "installed" i stedet for "mounted", for

OK. Jeg fatter nu at man kopierer via et image på /dev/hda.
--
Svend Olaf

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 31-01-03 19:53

Jeg kan se, at min README ikke er helt komplet endnu... den tog også kun 5
min. at skrive.

Ideen er, at man sætter source-harddisken på som sekundær master (/dev/hdc)
og så kopierer filerne ind på /dev/hda. Her kan man indlæse flere
forskellige harddiske, og give de forskellige images hvert deres navn.

Når man så vil reproducere en harddisk, sætter man den på som sekundær
master (/dev/hdc) og skriver den med restore. Det kræver selvfølgelig, at
man lukker ned for Linux'en mens man afmonterer source-harddisken og sætter
destinationsharddisken på.

Det er et par scripts som vi bruger til at masseproducere ens Linux servere
til en embedded løsning, så vi indlæser typisk en harddisk en gang og
producerer så 10-100 ud fra et image. Vi har forskellige images, da vi både
bruger Cyrix, Transmeta og andre motherboards.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-01-03 18:05

Lars Dybdahl wrote:
> Scripts'ne kan rimeligt nemt laves om efter behov, og gør det muligt at have
> flere images liggende på sin hovedharddisk, som man så kan udlæse på en tom
> harddisk efter behov.

restore-scriptet er vist istykker? :)

Det undrer mig lidt at du slår dma fra, er der en speciel grund til
det?

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)