FreeBSD - ssh login
Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-01-03 10:39

Jeg har lige installeret min første FreeBSD og er støt ind i følgende.

Jeg kan ikke logge ind som root via ssh, jeg får "access denied" når jeg
indtaste password.
I rc.conf er sshd enablet
Login virker fint direkte på maskinen.

Hvad har jeg glemt eller hvor er jeg blind.

/Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-01-03 10:44

Brian R. Jensen wrote:
> [...]
> I rc.conf er sshd enablet
> Login virker fint direkte på maskinen.
> Hvad har jeg glemt eller hvor er jeg blind.

Find sshd_config, og lav PermitRootLogin no om til yes.
Genstart derefter sshd.

Men det er altså en bedre ide at logge ind som normal bruger, og su - til
root.. :)

// Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-01-03 10:59

> Find sshd_config, og lav PermitRootLogin no om til yes.
> Genstart derefter sshd.

Mange tak :)

> Men det er altså en bedre ide at logge ind som normal bruger, og su - til
> root.. :)

Ok, lige nu er jeg bare ved at finde rundt på en testmaskine, men du har en
fin pointe.

/Brian

Fra : Ole Hansen

Dato : 30-01-03 11:26

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Find sshd_config, og lav PermitRootLogin no om til yes.
> Genstart derefter sshd.
>
> Men det er altså en bedre ide at logge ind som normal bruger, og su - til
> root.. :)

En endnu bedre ide, er at installere sudo - så kan man selv styre,
hvem der må afvikle hvilke kommandoer som root. Samtidig slipper man
for at skulle 'aflevere' sit root-password. Men okay, når det er en
hjemme-maskine, første FreeBSD-installation og så videre, så er det
måske overkill! :)

--
Ole Hansen

Fra : soren

Dato : 30-01-03 10:52

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> I rc.conf er sshd enablet
> Login virker fint direkte på maskinen.
>
> Hvad har jeg glemt eller hvor er jeg blind.

Hej,

Se om du kan finde denne i dine sshd_config (ved ikke lige hvor den
skal ligge under fbsd).

PermitRootLogin yes

Mvh,

--

school.soren.davidsenATturtleDOTmathDOTklteDOThu//math-institute/uni-debrecen
other..sorenATtaneshaDOTnet//oesterbro/denmark/www.tanesha.net