Probelm med dhcp server
Fra : Anders Lund

Dato : 27-01-03 20:23

Jeg har problemer med min udbyders dhcp server. De giver ikke support til
linux systemer, så jeg spørger her. Sagen ligger sådan at jeg har bestilt en
statisk ip adresse, men det er ikke den jeg får tildelt.
Når jeg snakker med dem siger de at jeg har 2 ip leases, en dynamisk og en
statisk. Den dynamsik er den mit netkort på har tildelt. De siger at jeg
ikke kan få tildelt den statisk fordi, et andet netkort "spære" for den. Når
jeg så for mac adressen på det netkort af dem, kan jeg se at det er mit
interne netkort, som kører fint med ipen 192.168.0.1.
Jeg forstår ikke at mit interne netkort, kan blogere en staitsk ip, når den
ikke engang er koblet til modemet. Hvad fanden gør jeg?

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-01-03 20:25

I dk.edb.system.unix, skrev Anders Lund:
> [...]
> Jeg forstår ikke at mit interne netkort, kan blogere en staitsk ip, når den
> ikke engang er koblet til modemet. Hvad fanden gør jeg?

Tager en skruetrækker og bytter om på netkortene

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Anders Lund

Dato : 27-01-03 20:30

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> Tager en skruetrækker og bytter om på netkortene

Hvad skulle det hjælpe? Jeg har prøvet at lade mit interne netkort, hente
ipen fra dhcp server. Men da kun et netkort med en bestemt mac adresse må
hente ipen, kan det netkort slet ikke hente den. Macadressen på det netkort
der må hente ipen, er det der i øjeblikket henter. Derfor forstår jeg slet
ikke hvordan et andet netkort kan "spære" den statisk ip lease.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-01-03 20:33

> [...]
> der må hente ipen, er det der i øjeblikket henter. Derfor forstår jeg slet
> ikke hvordan et andet netkort kan "spære" den statisk ip lease.

Nej, det kan du jo have ret i, jeg misforstod dig.

Jeg ved ikke hvad du benytter,men jeg har en TDC Bredbånd, og jeg havde
problemer med at få ip'en med pump som dhcp-client, da jeg skiftede til
dhclient fra ISC virkede det uden problemer. Scriptsene i Red Hat og
Mandrake tester selv efter de forskellige klient programmer.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Kent Friis

Dato : 27-01-03 21:33

Den Mon, 27 Jan 2003 20:29:34 +0100 skrev Anders Lund:
>"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

>Hvad skulle det hjælpe? Jeg har prøvet at lade mit interne netkort, hente
>ipen fra dhcp server.

Det skal du ikke. Du skal få den til at frigive ip-adressen, inden du
fjerner netkortet (se evt. manualen til din DHCP-klien hvordan man
gør). Derefter kan et andet netkort få lov at hente den.

Alternativt er at vente et stykke tid (typisk 24 timer, men kan være
længere afhængig af serveren) efter at netkortet *sidst* har hentet et
ip-nummer (dvs. tiden begyndte forfra da du lod den hente igen),
derefter bør serveren automatisk frigive den.

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD