ftp adgangen via esmith?
Fra : san

Dato : 27-01-03 13:06

har installeret esmith 5.6 og den funger fint med egen ip 10.0.0.10
er sat op med 2 brugere og en ibay med navnet data som de 2 brugere er
medlemmer af!

vil gerne kunne logge på serveren via ekstern ftp (har dog kun prøvet
via en lokal klient!!) og undgå at de 2 brugere kan se hele roden.
meningen er at man skal kunne logge sig på og kun se ens homedir med
mail og en enket mappe (ibayen "data")

De 2 lokale klienter skal så kunne uploade via alm fileshare i windows
netværk.

er der nogen der har gode erfaringer med opsætningen af remote access
- det må være der......!

som det er nu så kan jeg bevæge mig i hele roden og først der finde en
mappe med ibay og klikke på data!

Fra : Henning Petersen

Dato : 27-01-03 14:05

On Mon, 27 Jan 2003 13:06:22 +0100, san
<san@post.cybercity.dk.slettedette> wrote:

> som det er nu så kan jeg bevæge mig i hele roden og først der finde en
> mappe med ibay og klikke på data!

Prøv at lave en symlink i ~user1 til /home/e-smith/files/ibays/data.
Så kan /home/e-smith/files/ibays/data tilgås både via den "officielle"
adresse, med også som ~user1/data

Er det det du vil?

Iøvrigt skal du passe på med det hvis en bruger omdøber ~user1/data
til noget andet via ftp. Så kan der effektivt gå ged i tingene.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : san

Dato : 27-01-03 14:28

On Mon, 27 Jan 2003 14:04:45 +0100, Henning Petersen
<henning.petersen.030127@hpc.dk> wrote:

> [...]
>
>Iøvrigt skal du passe på med det hvis en bruger omdøber ~user1/data
>til noget andet via ftp. Så kan der effektivt gå ged i tingene.

Jeg kan ikke helt følge dig......hvordan laver man et symlink? og
hvordan skal jeg undgå at få ged i systemet? det lyder ikke så
behageligt.....!

jeg vil bare gerne kunne sikre mig at en ekstern ftp gæst ikke kan gå
op i roden, men kun se sit homedir og en ekstra mappe (ibay) som han
kan hente ting fra og ligge op i...og som han ikke kan omdåbe....

håber det gør det lidt klarere...

Fra : Henning Petersen

Dato : 28-01-03 12:40

On Mon, 27 Jan 2003 14:27:42 +0100, san

> Jeg kan ikke helt følge dig......hvordan laver man et symlink? og
> hvordan skal jeg undgå at få ged i systemet? det lyder ikke så
> behageligt.....!

Hvis du fra en shell skriver
   ln -s ~data ~user1/home/

vil du få en "kopi" af biblioteket ~data i en mappe i ~user1/home/

Dermed kan dine to brugere se det delte drev om en del af deres
hjemme-mappe.

> jeg vil bare gerne kunne sikre mig at en ekstern ftp gæst ikke kan gå
> op i roden, men kun se sit homedir og en ekstra mappe (ibay) som han
> kan hente ting fra og ligge op i...og som han ikke kan omdåbe....

Så vidt jeg husker kan normale brugere kun se to virtuelle mapper
/ibays og /users.

Resten er jo blot et spørgsmål om at du sætter rettighederne så der
ikke er adgang til andet.

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 27-01-03 17:03

In t58a3vk1vtgj1ljrnqr0ab3vbhdbs2m8j8@4ax.com,
san <san@post.cybercity.dk.slettedette> writes:
> [...]
> - det må være der......!
>
> som det er nu så kan jeg bevæge mig i hele roden og først der finde en

med denne rpm:
http://www.dungog.net/sme/files/dungog-proftpd-chroot-0.1-1.noarch.rpm
kan du begrænse bruger til kun at have ad gang til deres home dir. via.
ftp.
det kan nok hjælpe dig et stykke ad vejen..

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: @fjern@ i adresse ved svar til mail

Fra : san

Dato : 27-01-03 17:16

On Mon, 27 Jan 2003 17:03:16 +0100, "Morten Fjendbo" <dxl@fjern@@c.dk>
wrote:
> [...]
>ftp.
>det kan nok hjælpe dig et stykke ad vejen..

Hej Morten

Jeg er stadig under oplæring i esmith og kan derfor ikke hitte ud af
hvordan jeg sætter den ind på serveren? Findes der en tutor eller
FAQ?

Fra : san

Dato : 27-01-03 17:28

Fra : san

Dato : 27-01-03 20:10

wrote:

> [...]
>ftp.
>det kan nok hjælpe dig et stykke ad vejen..

Nu er det lykkedes. Hvor finder man flere af disse .rpm resourcer?

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 27-01-03 22:00

In 7v0b3v0ic8ojo87s1qthajaeljdctbnrf0@4ax.com,
san <san@post.cybercity.dk.slettedette> writes:

http://www.dungog.net/sme/files/dungog-proftpd-chroot-0.1-1.noarch.rpm

> Nu er det lykkedes. Hvor finder man flere af disse .rpm resourcer?

Her er de steder jeg plejer at kikker efter nye pakker og opdateringer:

http://myezserver.com/downloads/
http://www.dungog.net/sme/news.php
http://lordsfam.net/downloads/
http://www.e-smith.dyndns.org/
http://www.redwood.com.ph/mitel/contrib/
http://www.star-support.com/downloads/mitel/contrib/

Der sikkert mange flere der ude... held og lykke med det.

Fra : san

Dato : 28-01-03 14:34

On Mon, 27 Jan 2003 21:59:41 +0100, "Morten Fjendbo" <dxl@fjern@@c.dk>
wrote:

> [...]
>http://www.star-support.com/downloads/mitel/contrib/
>
>Der sikkert mange flere der ude... held og lykke med det.

Tak for de fine links...Men jeg leder også efter brugbare newsgroups.
Har fundet utallige antal i agent, men måske du kan minimere min
søgning med nogle du har fundet gode........?

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 28-01-03 20:12

In 4k1d3v8sl68vpp9r5kpnnd8itiaa9c0g1h@4ax.com,
> [...]
> Har fundet utallige antal i agent, men måske du kan minimere min
> søgning med nogle du har fundet gode........?

Jeg har næsten altid kunne finde svar på mine problemer i det forum på
www.e-smith.org bare husk at søge på svar der er mere end 30 gamle.