Ping en gang i "timen" via cron
Fra : m-olesen

Dato : 23-01-03 21:37

Hej
Jeg har en mistanke om at min adsl linie falder i stave hvis der ikke sker
noget en tid.
Derfor vil jeg prøve om en ping feks hver halvtime kan holde den oppe,
det skulle jeg vel kunne gøre med ping & cron ikke, er der nogen der vil
hjælpe mig lidt på vej?.

(clarkconnect 1,1)

-MO-

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-01-03 21:50

m-olesen skrev Torsdag den 23. januar 2003 21:37 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> Derfor vil jeg prøve om en ping feks hver halvtime kan holde den oppe,
> det skulle jeg vel kunne gøre med ping & cron ikke, er der nogen der

Hvis du har webmin instaleret, så start den (i din browser skriver du
http://localhost:10000 ) så under system, vælger du "Scheduled Cron
Jobs" og så skulle det være indlysende hvad du så gør derfra,,,

Ivar Madsen

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 23-01-03 22:18

Ivar Madsen skrev:

> Hvis du har webmin instaleret, så start den (i din browser skriver du
> http://localhost:10000 ) så under system, vælger du "Scheduled Cron
> Jobs" og så skulle det være indlysende hvad du så gør derfra,,,

Man skriver ping -c 1 <host>. Der er mere info om ping hvis du skriver
man ping i en konsol.

hilsen Esben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-01-03 22:25

On Thu, 23 Jan 2003 21:37:15 +0100, m-olesen wrote:

> Derfor vil jeg prøve om en ping feks hver halvtime kan holde den
> oppe, det skulle jeg vel kunne gøre med ping & cron ikke, er der
> nogen der vil hjælpe mig lidt på vej?.

Det vil Linuxbøgerne fra SSLUG ekstremt gerne:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/net.html#PING>
<http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/crontab.html>

De er faktisk skrevet for det samme.

Mvh.

--
"Some are born to sweet delight Adam Sjøgren
Some are born to endless night" asjo@koldfront.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-01-03 22:27

Adam Sjøgren skrev Torsdag den 23. januar 2003 22:25 i
dk.edb.system.unix:

> Det vil Linuxbøgerne fra SSLUG ekstremt gerne:
> De er faktisk skrevet for det samme.

Problemmet med dem er bare, at det er så vanskeligt at gennemskue hvor
man skal søge efter noget konkret. Jeg tror at jeg har brugt et par
timer alene på at søge efter konkret info,,,

Er det bare mig der har overset en total indholdsfortegenelse?
Måske en søge funktion der kun søger på linuxbøgerne?

Ivar Madsen

Fra : frank damgaard

Dato : 24-01-03 10:44

Ivar Madsen wrote:

> [...]

> Er det bare mig der har overset en total indholdsfortegenelse?
> Måske en søge funktion der kun søger på linuxbøgerne?

Der er også en søgefunktion der er link fra
http://www.sslug.dk/linuxbog/ lidt nede er der nogle links ...[søg]....
til http://www.sslug.dk/linuxbog/search.php

--
no signature :)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-01-03 22:55

On Thu, 23 Jan 2003 22:27:09 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Problemmet med dem er bare, at det er så vanskeligt at gennemskue
> hvor man skal søge efter noget konkret. Jeg tror at jeg har brugt et
> par timer alene på at søge efter konkret info,,,

"Problemmet" er at man ikke gider give sig tid til at læse en bog.

> Er det bare mig der har overset en total indholdsfortegenelse?

Måske er skal du pudse browserens briller?

"Linux - Friheden til systemadministration
Version 2.6 - 01/12-2002
Peter Toft
Hans Schou

Copyright © 1998 - 2002 af Peter Toft og mange andre under "Åben dokumentlicens (ÅDL) - version 1.0".

Indholdsfortegnelse

Forord for denne bog
1. Forord
2. Linux-bøgerne"

<http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/index.html>

*Alle* bøgerne starter sådan:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/index.html>

Der er sågar et stikordsregister:

<http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/stikord.html>

Hvor mange sekunder brugte du på sslug.dk/linuxbog/ ?

> Måske en søge funktion der kun søger på linuxbøgerne?

Jeg er sikker på at SSLUG meget gerne vil have din hjælp til at sætte
et sådant system op.

Mvh.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-01-03 07:26

Adam Sjøgren skrev Torsdag den 23. januar 2003 22:55 i
dk.edb.system.unix:

> "Problemmet" er at man ikke gider give sig tid til at læse en bog.

Jeg erkender blankt at jeg ikke har læst nogen af dem fra ende til
anden, da jeg skulle vide noget om at installere Mandrake, sprang jeg
SUSE over, osv.

> Måske er skal du pudse browserens briller?
> <http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/index.html>

Tak for du pussede den for mig, den er blevet bomakket i Mozilla

BTW så det største "problem" med dem er der så ikke så meget dem der har
lavet dem og lagt dem på siden, at gøre ved, det er næmlig IMO at du
ikke kan tage en kulepen og lave egne notater, lægge et bogmærke ind.

Jeg har flere gange tænkt på at udskrive nogen af dem, men det er ikke
mere end en lille uge siden jeg fik printeren til at virke.
Og ja, det er mig selv der har nedprioteret opsætning af printeren til
fordel for andre ting jeg har prioteret højere. Men med en arbejdsuge
på 50-60 timer + 5 timers transport, så er det altså begranset hvor
mange timer der er tilovers til at rode med computer når jeg også skal
andre ting end lige den,,,

BTW så da jeg SKULLE bruge printeren, så blev det gjort på 5 - 10
minutter med webmin,,,

Ivar Madsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-01-03 10:55

On Fri, 24 Jan 2003 07:26:25 +0100, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> har lavet dem og lagt dem på siden, at gøre ved, det er næmlig IMO
> at du ikke kan tage en kulepen og lave egne notater, lægge et

Så er det jo heldigt at licensen på bøgerne er sådan, at det er nemt
at købe en papirkopi:

<http://linuxpusher.dk/docs/linuxboeger.php>

I øvrigt var min flabede søgekommentar i forrige artikel overflødig;
der er et link øverst på sslug.dk/linuxbog/ til flg. side:

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-01-03 19:29

Adam Sjøgren skrev Fredag den 24. januar 2003 10:54 i
dk.edb.system.unix:

> Så er det jo heldigt at licensen på bøgerne er sådan, at det er nemt
> at købe en papirkopi:
> <http://linuxpusher.dk/docs/linuxboeger.php>

Jeg ved det, har bare ikke lige set nogen i butikkerne længe, har godt
nok heller ikke anstrængt mig så meget, så det er måske derfor

> I øvrigt var min flabede søgekommentar i forrige artikel overflødig;
> der er et link øverst på sslug.dk/linuxbog/ til flg. side:
> <http://www.sslug.dk/linuxbog/search.php>

Jeg fandt den i morges.

Ivar Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-03 22:45

"m-olesen" <##m.olesen@pc.dk> wrote in

> Derfor vil jeg prøve om en ping feks hver halvtime kan holde den
> oppe, det skulle jeg vel kunne gøre med ping & cron ikke, er der
> nogen der vil hjælpe mig lidt på vej?.

crontab -e (for at editere cron-filen)
Skriv:
* 0,30 * * * ping den host du vil pinge > /dev/null

- det sku gøre tricket *og* sørge for den ikke mailer en besked til
dig med mindre det fejler.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : m-olesen

Dato : 23-01-03 23:17

Tak
Nu kører det.

-MO-

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-01-03 18:38

"m-olesen" <##m.olesen@pc.dk> wrote:

>Derfor vil jeg prøve om en ping feks hver halvtime kan holde den oppe,
>det skulle jeg vel kunne gøre med ping & cron ikke, er der nogen der vil
>hjælpe mig lidt på vej?.

Hvorfor ikke bruge trafikken til noget nyttigt? Saet for eksempel
maskinen til at holde uret opdateret over internettet med chrony
eller ntpd. Saa faar du regelmaessig trafik, og dit ur passer
altid inden for nogle faa millisekunder.

--
Allan