Procmail
Fra : Mikkel

Dato : 22-01-03 13:29

har et lille procmailrc script som sorterer på mine mails. Det virker sådan
set også fint indtil spammere sender posten som BCC mail.

I en bcc mail skal man læse headeren for at finde ud af hvem den er
adresseret til og derved kan jeg ikke sortere som normalt med *
^TO.*domane.dk

Hvordan kan jeg med procmail sortere på bcc mail?

/mikkel

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-01-03 13:35

I dk.edb.system.unix, skrev Mikkel:
> [...]
> ^TO.*domane.dk
>
> Hvordan kan jeg med procmail sortere på bcc mail?

* ^Delivered-To.*domæne.dk

Er det ikke hvad du vil?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-01-03 18:29

Jesper Krogh skrev Onsdag den 22. januar 2003 13:34 i
dk.edb.system.unix:

> * ^Delivered-To.*domæne.dk
> Er det ikke hvad du vil?

Den er ganske effektiv til at sotere på modtager adressen, men det
kræver at SMTP serveren sætter den, og jeg har ikke set andre end
postfix der gør. (dermed ikke være sagt at der ikke er andre der sætter
den headerlinie, eller en tilsvarende)

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-01-03 18:37

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:
> [...]
> kræver at SMTP serveren sætter den, og jeg har ikke set andre end
> postfix der gør. (dermed ikke være sagt at der ikke er andre der sætter

Ok, men hvis SMTP serveren ikke gør det, så er der ikke så meget at
gøre, da BCC står for Blind Carbon Copy og formålet der netop er at
maskere de adresser som er der. De bliver altså sorteret fra af den
afsendende SMTP server.

Men jeg troede ellers at Delivered-To var påkrævet, men det er det jo
nok ikke.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-01-03 18:57

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> [...]
> gøre, da BCC står for Blind Carbon Copy og formålet der netop er at
> maskere de adresser som er der. De bliver altså sorteret fra af den

.... men det er den modtagende SMTP-server der skriver en
Delivered-To-header ud fra SMTP-envelopen.

Den qmail de bruger på DTU er i øvrigt også flink til at skrive en
Delivered-To-header.

--
Jacob - www.bunk.cc
Sorry. I forget what I was going to say.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-01-03 14:00

Det er et generelt problem, at den reelle modtager af en e-mail faktisk ikke
står i headeren - men der findes faktisk nogen, der er så hensynsfulde, at
de tilføjer en ekstra linie i headeren, der angiver, hvem e-mailen reelt
var beregnet til. Den kan f.eks. se således ud:

Men grundlæggende så har du kun de oplysninger, der er i dine header linier,
og hvis du ikke har en som foroven, så må din procmail klare sig med det,
den har.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-01-03 16:21

Mikkel wrote:
> [...]
> ^TO.*domane.dk
> Hvordan kan jeg med procmail sortere på bcc mail?

^Received:.*nospam

Benytter jeg til at sortere junk fra med..
Det virker vældigt godt, for det meste ;)

// Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-01-03 18:27

Hans Joergensen skrev Onsdag den 22. januar 2003 16:21 i
dk.edb.system.unix:

> ^Received:.*nospam

Hvad gør den?

> Benytter jeg til at sortere junk fra med..
> Det virker vældigt godt, for det meste ;)

Søger den i en database et sted på nettet over kendte spamer, eller
hvad?

Ivar Madsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-01-03 19:07

Ivar Madsen wrote:
> Hvad gør den?

Den hitter på alt hvad der står nospam i, jeg benytter mig af
nospam-addresser til diverse websider samt news.. fx.
nospam@ph33r.dk

Næh.

// Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-01-03 21:31

Hans Joergensen wrote:
> Næh.

Jo! Spamassassin bruger faktisk flere forskellige online databaser over
kendte spamservere til at frasortere mails.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Allan Joergensen

Dato : 22-01-03 21:46

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> wrote:

> Jo! Spamassassin bruger faktisk flere forskellige online databaser over
> kendte spamservere til at frasortere mails.

"Den" var så vidt jeg kan se ikke SpamAssassin.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Bother!" said Pooh, as his light sabre went out.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-01-03 21:51

Lars Dybdahl skrev Onsdag den 22. januar 2003 21:31 i
dk.edb.system.unix:

> Jo! Spamassassin bruger faktisk flere forskellige online databaser
> over kendte spamservere til at frasortere mails.

Prøv lige at læse tilbage i tråden, så vil du opdage at der ikke tales
om Spamassassin, men om at have "nospam" i userID delen af mailadr og
ås med procmail fange e-mail til disse adr, for at chekke for spam mere
grundigt end andre e-mailadr.

F.eks. bruger jeg news- (tiderliger så en dato) i min e-mail på usenet,
mail sendt til news- har jeg så nogle meget strange krav der skal
opfyldes før jeg gider at vide noget om at de er kommet.

Ivar Madsen

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-01-03 23:29

Ivar Madsen wrote:
> Prøv lige at læse tilbage i tråden, så vil du opdage at der ikke tales
> om Spamassassin

Ups - forkert tråd. Jeg havde lige læst en om spamassassin et andet sted og
mistede konteksten.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-01-03 01:30

Lars Dybdahl skrev Onsdag den 22. januar 2003 23:28 i
dk.edb.system.unix:

> Ups - forkert tråd. Jeg havde lige læst en om spamassassin et andet
> sted og mistede konteksten.

Du skal se, det er dig tilgivet ligesom alt det andet

BTW så tror jeg at jeg vil til at kikke lidt på hvad jeg kan finde om
spamassassin. Men kort fortalt så kan den kaldes fra procmail, og
tilføjer en linie i headeren, og måske i SUBJ: hvis den mener at en
mail er spam, så kan man så i procmail sætte op om man vil have mailen
slettet, eller smidt i en spam box osv. ?

Ivar Madsen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-01-03 07:17

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote:

> [...]
> mail er spam, så kan man så i procmail sætte op om man vil have mailen
> slettet, eller smidt i en spam box osv. ?

SPAMFOLDER=$MAILDIR.junkmail/
:0fw:
| spamassassin -P

:0:

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Let go of me you malevolent murderous moron!!" - Calvin

Fra : Jesper Krogh

Dato : 23-01-03 08:01

I dk.edb.system.unix, skrev Allan Joergensen:

> SPAMFOLDER=$MAILDIR.junkmail/
> :0fw:

-P er deprecated, spamassassin læser fra stdin i alle nyere versioner.

Så anbefales det at lave en test først:
* < 256000
Eller lignende, det gør at du kun tester "små" filer. Det vil i praksis
sige alle filer uden store attachments. Da det er ret cpukrævende at
køre spamassassins test's på store dokumenter, pdf'er, etc.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-01-03 08:07

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> -P er deprecated, spamassassin læser fra stdin i alle nyere versioner.

Det kan meget vel være, jeg kører slet ikke SpamAssassin per bruger
længere, så det er noget der kommer fra SpamAssassins dokumentation fra
dengang jeg gjorde.

> Eller lignende, det gør at du kun tester "små" filer. Det vil i praksis
> sige alle filer uden store attachments. Da det er ret cpukrævende at
> køre spamassassins test's på store dokumenter, pdf'er, etc.

Med mindre man alligevel ikke får ret mange af den slags mails.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"You did.. ask me to be thorough." - Data

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 23-01-03 08:19

Ivar Madsen wrote:
> mail er spam, så kan man så i procmail sætte op om man vil have mailen
> slettet, eller smidt i en spam box osv. ?

Ja.

Spamassassin gør det, at den ud fra hele mailens indhold, dvs. alle header
linier og tekst-indhold, afgør om der er tale om spam. Dette inkluderer som
sagt opslag i blacklistningsdatabaser.

Min erfaring er dog, at det smarteste er bare at lade spamassassin give
point, og at man så konfigurerer sin e-mail klient til at håndtere e-mails,
således at e-mails under et vist point tal lander i indbakken, e-mails over
et vist point tal bliver slettet (dette kan man også lade procmail gøre),
og e-mails midt i mellem bliver afvist (e-mail retur til afsender) men
mailen bliver gemt i en særlig spam mail mappe i mail programmet.

Det sidste gør, at hvis en normal e-mail ved en fejl er røget i filteret,
så:

1) Får afsenderen at vide, at e-mailen _ikke_ er modtaget
2) Vil man efter telefonisk henvendelse kunne fremfinde e-mailen i
spam-mappen.

Jeg har været ude for at par e-mails, der er landet der, bl.a. fordi folk er
nogle kvaj og lader deres mailserver stå pivåbent for spammere hvorefter
den bliver sortlistet...

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-01-03 19:11

> [...]
> ^TO.*domane.dk
>
> Hvordan kan jeg med procmail sortere på bcc mail?

Hvis du alligevel benytter procmail, så vil jeg da foreslå at lave en:

:0fw
* < 256000
| spamassassin

Øverst i dim .procmailrc fil også.