ports og apt-get ?
Fra : Kasper

Dato : 21-01-03 12:50

Hej ng.
Jeg ville bare lige høre om jeg har ret når jeg tror at ports til
freebsd er det samme som apt-get til debian og urpmi til mandrake?

/Kasper

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 21-01-03 13:29

Kasper wrote:
> Jeg ville bare lige høre om jeg har ret når jeg tror at ports til
> freebsd er det samme som apt-get til debian og urpmi til mandrake?

Nej!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-01-03 17:54

On Tue, 21 Jan 2003 12:49:44 +0100, Kasper wrote:

> Jeg ville bare lige høre om jeg har ret når jeg tror at ports til
> freebsd er det samme som apt-get til debian og urpmi til mandrake?

Det er vist mere ligesom portage til Gentoo.

(Eller rettere: omvendt).

Mvh.

--
"Some are born to sweet delight Adam Sjøgren
Some are born to endless night" asjo@koldfront.dk

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 21-01-03 18:51

"Kasper" <knl@oncable.dk> wrote in message
> Hej ng.
> Jeg ville bare lige høre om jeg har ret når jeg tror at ports til
> freebsd er det samme som apt-get til debian og urpmi til mandrake?

du kan slet ikke sammenligne freebsd og linux. det er lissom at spørge om
appelsiner smager bedre end bananer...

/j

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 21-01-03 19:06

Jakob Wolffhechel wrote:

> du kan slet ikke sammenligne freebsd og linux. det er lissom at spørge om
> appelsiner smager bedre end bananer...

<flamebait>
Jo, du kan da godt sammenligne linux og freebsd - nemt. Det første
moment i sammenligningen kunne være at linux kun er en kerne og freebsd
er et komplet operativsystem.
</flamebait>

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 22-01-03 01:09

"Ole Guldberg Jensen" <ole_guldberg@mail.dk> wrote in message

> [...]
> Jo, du kan da godt sammenligne linux og freebsd - nemt. Det første
> moment i sammenligningen kunne være at linux kun er en kerne og freebsd

Fair nok :) ...nu mente jeg med sammenligne at sætte dem lige. Måske jeg
skulle have skrevet det anderledes... Syntes bare min analogi var glimrende
til formålet: om ports findes til linux?.... Hvilket det ikke gør, såvidt
jeg har forstået.

/j

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 22-01-03 01:15

"Jakob Wolffhechel" <themuss@it.removethis.dk> wrote in message

> [...]
glimrende
> til formålet: om ports findes til linux?.... Hvilket det ikke gør, såvidt
.....hverken til den ene eller den anden distro...

sjovt som det distro bliver ved med at falde ud af mine beskeder... linux
distros.... much better :)

/j

Fra : Kasper

Dato : 21-01-03 22:22

On Tue, 21 Jan 2003 18:50:59 +0100, "Jakob Wolffhechel"
<themuss@it.removethis.dk> wrote:

>"Kasper" <knl@oncable.dk> wrote in message
>
>du kan slet ikke sammenligne freebsd og linux. det er lissom at spørge om
>appelsiner smager bedre end bananer...
hmm.. Jeg ville nu bare vide om ports er et pakkesystem eller hvad?

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 21-01-03 22:58

Kasper wrote:

> hmm.. Jeg ville nu bare vide om ports er et pakkesystem eller hvad?

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports-using.html

for mere information om ports

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-01-03 15:45

On Wed, 22 Jan 2003 01:09:09 +0100, Jakob Wolffhechel wrote:

> om ports findes til linux?.... Hvilket det ikke gør, såvidt jeg har
> forstået.

Så har du misforstået:

"Gentoo Linux has an advanced package management system called
Portage. Portage is a true ports system in the tradition of BSD
ports, but is Python-based and sports a number of advanced features
including dependencies, fine-grained package management, "fake"
(OpenBSD-style) installs, path sandboxing, safe unmerging, system
profiles, virtual packages, config file management, and more."

<http://www.gentoo.org/main/en/about.xml>

Mvh.

Fra : Soeren Hansen

Dato : 22-01-03 14:32

Kasper> Hej ng. Jeg ville bare lige høre om jeg har ret når jeg tror
Kasper> at ports til freebsd er det samme som apt-get til debian og
Kasper> urpmi til mandrake?

På et meget højt plan, ja

Det er begge systemer, der gør det nemmere at installere software, og
som har styr på dependencies for dig også.

I FreeBSD's ports collection kompilerer du typisk selv pakkerne - men
det er gjort ekstremt nemt, da sourcen automatisk hentes ned og
patches. Du skal bare skrive make install.

I Debians apt-get henter du de prekompilerede pakker og installerer
dem. Og ja, den henter dem automatisk til dig, så du ikke skal lede
efter dem.

.... i grove træk

Det er vist en religionssag hvad man bedst kan lide af de to
systemer. I ports collection har du da du selv kompilerer mulighed for
at sætte compiler options til at udnytte netop dit system bedst
muligt, hvor du under debian til gengæld slet ikke skal vente på
kompileringen, da den allerede er foretaget.

Og så kan du forøvrigt under FreeBSD også bare hente prekompilerede
pakker med pkgadd, og jeg mener også du under apt-get kan hente source
og så selv kompilere

Håber det hjalp, og jeg undskylder dem jeg støder i religionskrigen
ved at forenkle tingene en smule

Mvh Søren

--
Murray's Rule:
   Any country with "democratic" in the title isn't.