Gimp png formater ?
Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 00:51

Hej NG
Er der nogle som ved hvilken spec. et png billede skal gemmes med for at
baggrunden er gennemsigtig under visning i IExxxx, når jeg gemmer et
png billede, og vælger ikke at gemme baggrund, virker det fint med
Mozilla & Konqueror, men IE viser en grå markering der hvor de andre
browsere viser ingenting

vh
sv-e

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-01-03 01:28

sv-e wrote:
> [...]
> png billede, og vælger ikke at gemme baggrund, virker det fint med
> Mozilla & Konqueror, men IE viser en grå markering der hvor de andre

IE understøtter svjv. slet ikke transperant png, hvad med gif?

// Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 01:37

Hans Joergensen wrote:
> IE understøtter svjv. slet ikke transperant png, hvad med gif?
>
> // Hans

Hej
Gif er ikke så vidt jeg ved et format man kan bruge lovligt, uden at
betale en eller anden afgift ?

vh
sv-e

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-03 01:54

sv-e <sem@odin.dyndns.dk> wrote in

> Gif er ikke så vidt jeg ved et format man kan bruge lovligt,
> uden at betale en eller anden afgift ?

Sagtens - det er dem der laver programmet der skal betale.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 01:59

Henrik Stidsen wrote:
> Sagtens - det er dem der laver programmet der skal betale.

Hej
Hvis det er Gimp vi taler om, så er der jo lige netop forbehold for
dette, vises under installationen, man kan så hente et plugin, og her
tilkendegive at man er indforstået med selv at stå inde for licensen.

vh
sv-e

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-03 02:35

> [...]
> for dette, vises under installationen, man kan så hente et
> plugin, og her tilkendegive at man er indforstået med selv at

Som jeg læste det på siden så kunne man downloade gif-tingen hvis man
boede i et land hvor copyrighten ikke galdt.
Det betyder at hvis gif formatet er copyrightet i det land man bor i
må man ikke bruge gif-tingen - det ville i så fald være ulovligt.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : Claus Sørensen

Dato : 21-01-03 10:49

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> Det betyder at hvis gif formatet er copyrightet i det land man bor i
> må man ikke bruge gif-tingen - det ville i så fald være ulovligt.

Og patentet gælder ikke i Danmark (men det gør andre patenter på formater):

http://www.softwarepatenter.dk/standarder.html

LZW-patentet som benyttes i GIF, udløber i juni i år.

De herligste hilsner

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-03 22:25

Claus Sørensen <cs@chbs.dk> wrote in

> Og patentet gælder ikke i Danmark (men det gør andre patenter på
> formater):

Gælder det ikke i DK ? - hvorfor ikke ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
Visit http://hs235.dk/drugs

Fra : frank damgaard

Dato : 21-01-03 23:15

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> wrote:
> Claus Sørensen <cs@chbs.dk> wrote in

> Gælder det ikke i DK ? - hvorfor ikke ?

Af mange årsager.
En er at LZW blev offentligjort før det blev patenteret,
det kan man dog i USA (op til et år før).
En anden at det er en algoritme, som egentlig ikke burde
kunne patenteres (i DK og evt. andre europæiske lande).
En tredje kunne være at man ikke har søgt dansk patent.

Dernæst blev LZW oprindelig udviklet til hardware og algoritmen
er ikke særlig effektiv sammenlignet med ZIP, LZH og andre
kompressionsalgoritmer.

NB.
Patentet blev i mange år ikke håndhævet i software, og LZW
blev anvendt i unix compress/uncompress, og på et tidspunkt
så også i compuserv's GIF format.
Først meget længe efter da selskabet med LZW blev til Unisys
og et par advokater kedede sig (eller selskabet manglede penge?)
begyndte man at håndhæve patentet også i softwaresammenhæng.

Søg evt. på google for mere om dette.

--
no signature :)

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 21-01-03 07:50

Der er ikke patent på gif i Danmark, så derfor har det aldrig været krævet
at betale for noget i Danmark. I øvrigt så mener jeg at det udenlandske LZW
patent er udløbet, så det også i udlandet er afgiftsfrit nu.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Claus Sørensen

Dato : 21-01-03 10:50

Lars Dybdahl wrote:

> Der er ikke patent på gif i Danmark, så derfor har det aldrig været krævet
> at betale for noget i Danmark. I øvrigt så mener jeg at det udenlandske
> LZW patent er udløbet, så det også i udlandet er afgiftsfrit nu.

Det er først til juni i år, at LZW-patentet udløber.

De herligste hilsner

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 21-01-03 07:52

sv-e wrote:
> Mozilla & Konqueror, men IE viser en grå markering der hvor de andre
> browsere viser ingenting

Microsoft Internet Explorer på Windows er ikke et særligt godt program, og
fejlen ligger simpelthen i, at Microsoft har været for sløve med at
understøtte png formatet.

Det interessante er, at PNG virker ganske fortrinligt på en Macintosh - men
her bruger Microsoft Internet Explorer også Apple's quicktime til at vise
det. Og Mozilla og konqueror kan selvflg. vise det rigtigt, fordi det er
lavet af intelligente mennesker.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-01-03 10:00

sv-e wrote in <3E2C8B5E.3020002@odin.dyndns.dk>:
> når jeg gemmer et
> png billede, og vælger ikke at gemme baggrund, virker det fint med
> Mozilla & Konqueror, men IE viser en grå markering der hvor de andre
> browsere viser ingenting

Så er din PNG fin nok, fejlen/problemet ligger i IE. Der er vist noget med,
at hvis du går i "indexed mode" inden du gemmer, og alle pixels er enten
*helt* synlige eller *helt* gennemsigtige (altså de samme begrænsninger som
gif), så virker det vist nok i IE.

Du kan bruge dette:
"http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html"
Så vil det virke i IE 5.5 og 6.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 14:24

Niels Andersen wrote:

> [...]
> *helt* synlige eller *helt* gennemsigtige (altså de samme begrænsninger som

Hej
Jam så havde jeg jo ikke rigtigt undersøgt sub. ordentligt, beklager.
Jeg vil se på dit link, og forsøge at gemme skidtet som indexed mode.

Tak for den venlige deltagelse i tråden.

vh
sv-e

Fra : sv-e

Dato : 21-01-03 14:33

Hej
Har lige testes ovenstående med entydig succes

vh
sv-e "giffelfrei"