MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Stifinder forsvinder efter fuld scandisk -~
Fra : J

Dato : 25-02-03 23:53

Hej derude!
Jeg har en compaq presario 5060 - 4år gammel. Den går ned efter jeg har
lavet en scandisk. Jeg kan få lov til at scandiske, men når jeg har lukket
meddelelsesvinduet og herefter klikker på LUK for at lukke programmet
Scandisk lukker alt ned - eller den sletter alt på harddisken! Jeg får
besked om at explorer.exe (stifinder?) har lavet en alvorlig fejl og
lukker.........og så er den bare død. Nu bliver jeg bedt om at installere
windows igen.......Er der nogen der ved hvad der er galt - har nu forsøgt
5-6 gange med samme resultat hver gang.

Compaq Presario 5060
RAM 80 . pc 100 - har også forsøgt med 3x128 pc 133
350 mHz
40 GB
K6 II

m.v.h
Jette

Fra : Lars Hessellund

Dato : 26-02-03 09:27

"J" <hansenj@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> windows igen.......Er der nogen der ved hvad der er galt - har nu forsøgt

Kan desværre ikke sige hvad der er galt, men explorer.exe er ikke stifinder
men dit interface, dvs. værktøjslinjen m.m.
/Lars

Fra : Leo.E

Dato : 26-02-03 13:01

> [...]
> 5-6 gange med samme resultat hver gang.
>
> Compaq Presario 5060
> RAM 80 . pc 100 - har også forsøgt med 3x128 pc 133

Hej
Du må være god til at installere efterhånden (kunne ikke lade være).
Har du prøvet fra dos? jeg kan ikke huske om det er scandisk eller
chkdsk,
prøv et af dem f.eks: chkdsk /? så får du et hjælpeprogram frem (husk
mellemrum mellem kommandoen og /)
Hilsen: Leo

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-02-03 13:15

Hej Leo.E, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Har du prøvet fra dos? jeg kan ikke huske om det er scandisk eller
> chkdsk

scandisk

Men (Jette) husk det skal være i "ren DOS", dvs. ikke blot en DOS-
vindue under Windows.

Bare skriv (efterfulgt af et hyp på Enter-tasten):

scandisk

ved dos-prompten når du står på drevet, der skal tjekkes.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : J

Dato : 27-02-03 18:09

> Har du prøvet fra dos? jeg kan ikke huske om det er scandisk eller
> chkdsk

Ja det har jeg forsøgt.

> Men (Jette) husk det skal være i "ren DOS", dvs. ikke blot en DOS-
> vindue under Windows.

Det var det også
Jeg kommer godt nok igennem med meddelelser om, at scandisk har fundet og
efterfølgende retter fejlenen. Nogle af de fejl er under system og scandisk.
Det passer vel også meget godt når det er ved en alm. scandisk den går ned.
Når alt det er kørt igennem og windows er installeret tester jeg ved at køre
en scandisk igen under windows og skidtet går ned.

Det hele begyndte for et års tid siden...........og jeg tror desværre det er
en virus der har slået den ud. Ikke en ny harddisk kunne hjælpe (har forsøgt
flere forskellige windowsinstallationer for at se om det kunne være fejl i
cd'en, men nej). Kan det være i BIOS eller en svaghed i bundkortet (hvad jeg
desværre tror). Hvis jeg efter en mislykket scandisk hvor det hele bare
forsvinder og jeg bliver bedt om at geninstallere windows, prøver at slukke
og genstarte for jeg beskeden "Invalid disk system og replace and press any
key .......om det nu er helt ordret.....tjaa. Jeg har ingen diskettet i
A-drevet og derfor må det være C-drevet der hentydes til, ergo jeg forstår
det sådan, at den ikke kan finde C-drevet. Siger det noget???

Jette

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-02-03 22:24

Hej J, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> kunne hjælpe (har forsøgt flere forskellige windowsinstallationer
> for at se om det kunne være fejl i cd'en, men nej).

Bortset fra hardwarefejl er mit eneste bud et program, som du har
installeret hver gang. Har du en af gangene prøvet med en ren
Windowsinstallation og alligevel fået fejlen (altså inden du har
installeret noget som helst andet end Windows og dets egne
tilbehørsprogrammer)?

> Kan det være i BIOS eller en svaghed i bundkortet (hvad jeg
> desværre tror).

Ja (se nedenfor).

> prøver at slukke og genstarte for jeg beskeden "Invalid disk
> system og replace and press any key .......om det nu er helt
> ordret.....tjaa. Jeg har ingen diskettet i A-drevet

Jeg kender en (personligt og gloede selv på maskinen), der har oplevet
samme problem. Da det var periodisk og butikskædens folk havde den
forskruede ide om, at "kvinder og pc'er ved vi jo allesammen ikke skal
tages seriøst", havde hun haft den nede under garantiperioden tre gange
- uden noget var ændret (der var jo ingen fejl, vel...)

Så var det, hun nævnte det til mig, og da jeg gloede på dyret fandt jeg
ud af, man kunne fremprovokere fejlen. Man skulle simpelthen blot
genstarte, indtil den viste sig, hvilket vel var ca. 1 af 10 gange.

Jeg ved stadig ikke, om det var BIOS eller noget andet på bundkortet,
for de skiftede blot dette, hvorefter den har været rask.
Det er ikke for at skræmme dig, men det var en Presariomaskine.

Hvis det med en "ren installation" (nyformateret harddisk og ikke andet
end Windows ind) er afprøvet og alligevel viste fejlen, er det næsten
sikkert bundkort/chipset, der er fejl i.
Det eneste alternativ, jeg kan komme på, er et defekt kabel - ét eller
andet sted...

Prøv evt. at hive hatten af og ét for ét [1] hive samtlige kabler ud,
dask lidt med dem, kig lidt på dem (kontakter, forvridninger etc.) og
sæt dem på igen.

[1] Medmindre man dyrker det flere gange ugentlig, er det ikke så fikst
af afmontere alle kabler, rode og derefter sætte dem på igen. Det er
ulig nemmere at huske, hvor hvad skal sidde, hvis man starter med kabel
A ud, daske, kigge sætte på. Så kabel B... etc.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : J

Dato : 02-03-03 13:54

> [...]

> Hygge fra Århus - Rudi
> Klip det væk du ikke kommenterer og skriv under det citerede

Ja det har jeg hørt en del gange, men jeg er nu ikke bange for at tage
hatten af og pille lidt som du selv skriver.
Jeg har kigget på kabler og hvad der ellers er tænkeligt at kigge på. Jeg
har godt nok selv skiftet harddisk og ram i den, (vanskelig, da den er
sparsom med plads - minitower). Måske jeg fået rykket i et kabel så det er
løst.
Jeg har sådan set dødsdømt den, da jeg har to andre computere, den var
bare så dejlig hurtig til at starte op. -Ja jeg har også prøvet at
installere en ren windowsversion, da jeg selv havde i tankerne der kunne
være noget andet galt med de programmer der ligger på quick restore cd.en.
En dag forsøger jeg nok at resette bios, hvis jeg kan finde ud af hvordan
man gør det, det er vel forsøget værd.

Er der nogen der ved hvordan man resetter Bios på en Compaq Presario 5060???

Jette