DOS kommando i C
Fra : CC

Dato : 14-03-01 13:33

HEjsa

Jeg har helt glemt syntaxen hvis man ønsker at bruge og udføre en dos
kommando fra et C program???

På forhånd tak
Den "glemsomme" Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-01 13:51

CC skrev:

>Jeg har helt glemt syntaxen hvis man ønsker at bruge og udføre en dos
>kommando fra et C program?

Først skal man installere en dos-fortolker ...

Nå, du mener på et system der kører dos/win? Okay.

system("anyDOScommandyourheartdesires");

--
Bertel

Fra : CC

Dato : 14-03-01 13:59

Okay kanon
Tak for den hurtige hjælp

Tommy

Fra : Michal

Dato : 14-03-01 14:48

den virker ikke i VC?

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 14-03-01 15:43

On Wed, 14 Mar 2001 14:47:32 +0100,
Michal <mike_w13@mail.dk> wrote:

>den virker ikke i VC?

du skal include stdlib.h

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.image.dk/~abr

Fra : Michal

Dato : 14-03-01 22:34

nix, får stadig to fejl:
error C2447: missing function header (old-style formal list?)
error C2001: newline in constant

?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-01 22:41

Michal skrev:

>error C2001: newline in constant

Har du knækket din linje?

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 14-03-01 22:51

det bliver gjort med \n ik?

har skrevet: system("cd\"); der hvor fejlen er... dunno, hvad er tegnene for
\ så?

Fra : Michal

Dato : 14-03-01 22:52

duh... \\ så er den der...

men der er stadig den anden...
error C2447: missing function header (old-style formal list?)

hvad er der så ed den?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-01 23:08

Michal skrev:

>men der er stadig den anden...
>error C2447: missing function header (old-style formal list?)

Så send lige den kodestump der frembringer fejlen.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 15-03-01 14:50

Det her er fejlmeddelelsen.

Cpp1.cpp(6) : error C2447: missing function header (old-style formal list?)

(6) er vel linie 6.

her er koden på linie 6
{

giver ingen mening???

her er hele filen:

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <stdlib.h>

void main();
{
system("c:");
system("cd\\");
system("dir windows /s > lst.txt");
}

fik rettet den backslash, og det fjernede den ene fejl. nu er der kun den
med { der bugger... ?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 15-03-01 14:58

"Michal" <mike_w13@mail.dk> writes:

> Det her er fejlmeddelelsen.
>
> Cpp1.cpp(6) : error C2447: missing function header (old-style formal list?)
>
> (6) er vel linie 6.
>
> her er koden på linie 6
> {
>
> giver ingen mening???

[snip]

> void main();
> {

Prøv at fjerne semi-kolonnet:

void main()
{

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 17:36

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 17:36

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 17:36

Fra : Byrial Jensen

Dato : 17-03-01 17:36

Jens Axel Søgaard <jensaxel@soegaard.net> skrev:

>Jeg er heldigvis ikke selv blevet fornærmet

Ja, jeg var vist for pirrelig, og min reaktion var nok overilet og
overdrevet. Det beklager jeg. Jeg har annulleret mit plonk af Michal.

Fra : Michal

Dato : 17-03-01 22:37

"Byrial Jensen" <bjensen@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, jeg var vist for pirrelig, og min reaktion var nok overilet og
> overdrevet. Det beklager jeg. Jeg har annulleret mit plonk af Michal.

Gør ikke noget, det gjorde jo bare at jeg fik ordnet det med citater etc.
men hvad er plonk? :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-01 07:31

Michal skrev:

>Gør ikke noget, det gjorde jo bare at jeg fik ordnet det med citater etc.
>men hvad er plonk? :)

Et udtryk for at man mener at modparten ikke er værd at diskutere
med mere samt at man ikke vil læse hans indlæg. Det blev i sin
tid brugt som en joke, og PLONK skal forestille lyden af en
person der havner dybt nede i bunden af en skakt eller af en stor
kontakt der bliver slukket for. Det betyder at man anbringer
personens navn i et killfilter så man ikke får hans indlæg at se
mere.

Man kan aktivere sit killfilter ganske diskret, men hvis man
mener at de andre i gruppen skal vide hvad man synes om
modparten, så skriver man "plonk" i et indlæg.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 20-03-01 21:56

> kontakt der bliver slukket for. Det betyder at man anbringer
> personens navn i et killfilter så man ikke får hans indlæg at se

hvor kan det fås? og tak for info :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-03-01 22:07

Michal skrev:

>hvor kan det fås? og tak for info :)

Det er indbygget i gode læseprogrammer. Det er ikke et plug-in.

Jeg bruger Agent.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 22-03-01 21:15

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Det er indbygget i gode læseprogrammer. Det er ikke et plug-in.
>
> Jeg bruger Agent.

ok tak :)

Fra : Benny Pedersen

Dato : 07-04-01 05:09

Hej "Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk>

du skrev om Re: DOS kommando i C og det har jeg følgende at sige til

> Det er indbygget i gode læseprogrammer. Det er ikke et plug-in.

på nogen news readers jo.

> Jeg bruger Agent.

passer ikke, du bruger forte agent 1.8 :)

--
Benny Pedersen

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 17:36

Fra : Byrial Jensen

Dato : 17-03-01 17:36

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> skrev:

>Er ovenstående tidsstempler fra klienterne eller hvornår serveren har
>accepteret indlægget?

Jeg tog tiden fra Date-headerne. Ud fra de øvrige headere i de to
indlæg ser det ud til at "Date" i Jens Axels indlæg er indsat af
Sunsites nyhedsserver som Jens Axel postede til, mens "Date" i
Michals indlæg er indsat af Michals nyhedsklient. Tele Danmarks
nyhedsserver siger at den modtog Michals indlæg kl. 14.55.25.

Uanset hvad, så er det vigtig at gøre sig klart at indlæggene sendes
fra server til server, og at det kan tage timer eller i uheldige
tilfælde dage før et indlæg er nået frem til en bestemt server.
Dertil kommer normalt en mindst lige så stor forsinkelse mens
brugerne er offline eller af anden grund ikke har kontakt med deres
nyhedssservere.

Fra : Michal

Dato : 15-03-01 14:59

DOH! fand selv fejlen... kom til at lave ; efter void main()!!!! :(

elelrs tak!

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-01 20:40

Den Wed, 14 Mar 2001 13:50:57 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

>Først skal man installere en dos-fortolker ...
>
>Nå, du mener på et system der kører dos/win? Okay.
>
>system("anyDOScommandyourheartdesires");

Det må da være

system("ANYDOS~1.COM");

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: spring.png

Fra : Michal

Dato : 14-03-01 22:41

øh, du glemmer vist kommandoer som CD og DIR og C: etc. (selvom C: ikke er
en kommando)

så hvorfor .com? det er jo kun chkdsk etc. der er sådan. de andre er jo
direkte fra systemet af.

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 18:56

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 18:56

Fra : Kent Friis

Dato : 18-03-01 18:56

Den Sat, 17 Mar 2001 16:29:11 +0100 skrev Michal:
>"Kent Friis" <leeloo@mailandnews.com> skrev i en meddelelse
>
>dvs at hvis jeg vil lave det som svarer til "dir /s > filelist.txt" skal jeg
>skrive getenv("COMSPEC")+"/C DIR /s > filelist.txt" ? og hvis jeg skal lave
>en cd\ så skriver jeg getenv("COMSPEC")+"/C cd\\" ?

Noget i den stil, ja.

I c er du nok nødt til at bruge sprintf til formålet, da man ikke bare
kan skrive + imellem strenge.

char command[256];

sprintf(command,"%s %s",getenv(comspec),"/C CD\\");
system(command);

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: spring.png

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-03-01 12:56

On Fri, 16 Mar 2001, Kent Friis wrote:

> Der stod en "DOS-kommando". COM = command = kommando, EXE = executable
> = program.

Øh?

..COM er historisk (arv fra CP/M) en model med 64 Kb hvori kode og data
ligger samlet. EXE er efterfølgeren hvor denne begrænsning er fjernet.

De omtalte DOS-kommandoer, er indbygget i COMMAND.COM (!) og kan derfor
ikke kaldes direkte, men kræver et kald til kommandofortolkeren.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-01 18:15

Den Mon, 19 Mar 2001 12:55:46 +0100 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

>Øh?
>
>.COM er historisk (arv fra CP/M) en model med 64 Kb hvori kode og data
>ligger samlet. EXE er efterfølgeren hvor denne begrænsning er fjernet.

Korrekt. Men svjv er det stadig hhv. command og executable forkortelsen
står for.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: bay.png

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-03-01 12:51

On Mon, 19 Mar 2001, Kent Friis wrote:

> Korrekt. Men svjv er det stadig hhv. command og executable forkortelsen
> står for.

Det skulle jeg også mene.

Mener du så nu at DOS-kommandoer kun er .COM-filer eller hva'?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-01 18:08

Den Tue, 20 Mar 2001 12:50:30 +0100 skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

>Det skulle jeg også mene.
>
>Mener du så nu at DOS-kommandoer kun er .COM-filer eller hva'?

Nej, men de fleste er/var faktisk.

Mvh
Kent
--