MS Windows
briani 27239
98 efter XP ?
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-02-03 11:31

Hej !

Kan man lægge en Win98 på efter at man har installeret
XP og lave dual-boot ?

Normalt gør man det jo omvendt.

Min søn faldt over et par gamle spil i den
lokale Kvickly - og de vil ikke køre i XP.....

Det ene har vi så fået til at køre ved at
krydse af at det skal køre i kompatiblitetstistand
for Windows 95.....

Men det andet vil ikke virke - der kommer
kun lyd og ikke billede ;-(

Så nu kunne jeg godt tænke mig at smide en gammel
Windows på og prøve - men har ikke meget lyst il at
installere Win XP og alle programmer igen.

Er der en løsning ?

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-02-03 11:45

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Kan man lægge en Win98 på efter at man har installeret
> XP og lave dual-boot ?

Det kan man ikke - w98 har jo ikke en dualbootfunktion, hvor man ved
installationen kan vælge om man vil installere systemet i dualboot.

> Så nu kunne jeg godt tænke mig at smide en gammel
> Windows på og prøve - men har ikke meget lyst il at
> installere Win XP og alle programmer igen.
>
> Er der en løsning ?

Du kan benytte en tredieparts dualboot-ting - f.eks. partition magic.
--
ahw

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-02-03 18:10

"Arne H. Wilstrup" skrev i en meddelelse
> Det kan man ikke - w98 har jo ikke en dualbootfunktion, hvor
man ved
> installationen kan vælge om man vil installere systemet i
dualboot.

Nej - det ved jeg - derfor spørgsmålet

> Du kan benytte en tredieparts dualboot-ting - f.eks. partition
magic.

Åh ja - det havde jeg ikke lige overvejet.

Alternativt må jeg købe en gammel PC og smide win 95
eller 98 på og så kan ungerne bruge den til disse og lign.
gamle spil - det er formentlig ligeså billigt som
en legal version af Partition Magic

Eller det må vente til jeg engang skal skifte harddisk eller
af andre grunde alligevel skal have lagt en ny
win XP ind........

Men tak for svaret !

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Edmund

Dato : 16-02-03 18:48

Jan Vestergaard wrote:

> Alternativt må jeg købe en gammel PC og smide win 95
> eller 98 på og så kan ungerne bruge den til disse og lign.
> gamle spil - det er formentlig ligeså billigt som
> en legal version af Partition Magic

En ekstra harddisk og harddiskskuffe er billigere.

Har du en ekstra harddisk, kan man godt reparere dualboot

Kører din nuværende XP NTFS skal XP disken over på sec. ide controler

Er din harddisk delt i to,og kører din XP fat32 kan man også reparere
dualboot

--
Mvh Edmund

Fra : Jens U

Dato : 17-02-03 01:19

Jan Vestergaard skrev ...
> man ved
> dualboot.
>
> Nej - det ved jeg - derfor spørgsmålet

Har fulgt med i tråden da jeg er i samme situation
og heller ikke ønsker at geninstallere min gamle Xp.

Jeg har en ide som ikke er afprøvet endnu.

Ved at sætte to andre disk i pc'en installere
Win98 på den ene og Xp på den anden,
herefter udskifte Xp disk med den gamle Xp og så se om det virker,
ellers skulle det være muligt at reparer Xp med CD-Rom herefter
Der ved så at have Win98 og den gamle Xp med boot menu.

Måske er der nogle der har erfaring om det vil virke.

--
Hilsen Jens
E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Leif Pedersen

Dato : 17-02-03 08:22

Hej
Jeg har gjort næsten det samme med windows me og windows 3.11
Sæt en gammel hardisk i hvor på du instalere windows 98
og vis ikke der kommer en boot menu så kan du jo bare hente en boot manager
så det virke.
hilsen
anders