MS Windows
briani 27239
Windows 98 HJÆLP !
Fra : Jorgen Jensen

Dato : 13-02-03 12:46

Min meget gamle pc er gået ned. Prøvede at geninstallere win98, men en
eller slukkede computeren, mens jeg ikke var her og nu vil den hverken
det ene eller det andet. Så hvad skal jeg gøre ?
Har prøvet at starte op med en startdiskette, og valgt både start med
og uden cd-rom og prøvede at vælge fejlsikret tilstand og vælge hjælpe
fil. Men hver gang ender den med at se sådan ud A:\>

Hvad gør man (har absolut ingen forstand på det )

Venlig hilsen Jørgen Jensen

Fra : Leony

Dato : 13-02-03 13:01

"Jorgen Jensen" <jjj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men hver gang ender den med at se sådan ud A:\>

Start med cd-rom support.
Når du når til A:\> så skriv install.
På min Windows 98 starter det installationen (cd'en skal selvfølgelig
sidde i drevet).
--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Per N

Dato : 13-02-03 13:07

On Thu, 13 Feb 2003 13:00:47 +0100, "Leony"
<leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote:

>Start med cd-rom support.
>Når du når til A:\> så skriv install.
>På min Windows 98 starter det installationen (cd'en skal selvfølgelig
>sidde i drevet).

Man skal selvfølgelig lige huske at skifte dir til CD drevet
når der står A:> Ellers sker der ingenting.

Så hvis dit CD drev hedder f.eks. E, så skal du altså lige
skrive "E:"
Så skifter prompten til E:> og så kan du skrive "Install"

mvh Per

Fra : Jorgen Jensen

Dato : 13-02-03 14:03

On Thu, 13 Feb 2003 13:06:48 +0100, Per N <nospam@invalid> wrote:

> [...]
>skrive "E:"
>Så skifter prompten til E:> og så kan du skrive "Install"

Mange tak for hjælpen, men nu står der "windows installationen kræver,
at `største eksekverbare programstørrelse` er mindst 442368 byte for
at kunne køre. "

Skal lige sige at det er en meget gammel pc

Venlig hilsen Jørgen Jensen

Fra : Per N

Dato : 13-02-03 14:17

On Thu, 13 Feb 2003 13:03:16 GMT, jjj@tdcadsl.dk (Jorgen Jensen)
wrote:

> [...]
>at kunne køre. "
>
>Skal lige sige at det er en meget gammel pc

Ja, det må det da vist være.

Hvor meget RAM er der i denne museumsgenstand ?

mvh Per

Fra : Jorgen Jensen

Dato : 13-02-03 15:07

On Thu, 13 Feb 2003 14:16:53 +0100, Per N <nospam@invalid> wrote:

>Ja, det må det da vist være.
>
>Hvor meget RAM er der i denne museumsgenstand ?
>
>mvh Per

JA der er vist kun 16 så vidt jeg husker

Fra : Leony

Dato : 14-02-03 09:50

"Per N" <nospam@invalid> skrev i en meddelelse

> Man skal selvfølgelig lige huske at skifte dir til CD drevet
> når der står A:> Ellers sker der ingenting.

Mærkeligt jeg har altid skrevet install ved A:\> og så kørte
installationen (både på Windows 98 og Windows 98 SE).
Testede det lige med Windows 98 SE inden denne post for at være sikker.

Fra : Per N

Dato : 14-02-03 09:57

On Fri, 14 Feb 2003 09:50:01 +0100, "Leony"
> [...]
>installationen (både på Windows 98 og Windows 98 SE).
>Testede det lige med Windows 98 SE inden denne post for at være sikker.

Jeg har ikke lige en bootdisk i nærheden, så jeg kan ikke
teste det, men det kunne måske være en path angivelse
i Autoexec på disketten som gør at den automatisk kigger
på CD drevet selvom kommandoen bliver tastet ind ved en
A:> promt.

Det kan selvf. også være anderledes ved Win98SE.
Jeg kører selv med den gamle Win98 og jeg mener at jeg
er nødt til at skifte drev når jeg af og til geninstallerer.
Men på den anden side så kan jeg sgu ikke huske om
jeg nogensinde har prøvet at køre kommandoen direkte
fra A:>. Hukommelsen er ikke hvad den har været.

mvh Per

Fra : Leony

Dato : 14-02-03 10:33

> [...]
> i Autoexec på disketten som gør at den automatisk kigger
> på CD drevet selvom kommandoen bliver tastet ind ved en

Sikkert. Hovedsagen er jo at det virker.

> Det kan selvf. også være anderledes ved Win98SE.
> Jeg kører selv med den gamle Win98 og jeg mener at jeg
> er nødt til at skifte drev når jeg af og til geninstallerer.

Har nu testet med den første udgave af Windows 98. Det var ikke
nødvendigt at skifte drev.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 14-02-03 10:51

> [...]
> installationen (både på Windows 98 og Windows 98 SE).
> Testede det lige med Windows 98 SE inden denne post for at være

Det er fuldstændig korrekt. Alle startdisketter oprettet i Windows
98, 98SE og Me behøver ikke anden kommando end install. Hvis man vil
skifte til drev D: tastest blot D: Drevets indhold kan så vises med
dir /p hvis der er tvivl om hvad der er hvad.
Bemærk også at Startdiskettens indhold pakkes ud på et virtuelt
drev, typisk F. Derfor kan f.eks. et CD-rom drev komme til at hedde
G.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Madsen

Dato : 13-02-03 14:31

Per N skrev:

> Hvor meget RAM er der i denne museumsgenstand ?

Jeg tror ikke at det er extended (udvidet) hukommelse der er tale
om. Det er den konventionelle hukommelse. Altså alt under de første
640 KB af hukommelsen.
Jørgen har, ifølge meddelelsen, kun 432 KB konventionel hukommelse
fri, hvilket lyder mystisk hvis der er blevet bootet på Win98
bootdisketten, for så burde der være mere (så vidt jeg husker).

Hvis der bootes på den rigtige Win98-bootdisk så burde der være
konventionel hukommelse nok til at starte installationen af Win98,
så jeg undrer mig over meddelelsen. Er du (Jørgen) sikker på at du
har startet pc'en på bootdisketten til Win98 inden du startede
installationen fra cd'en?

Madsen.