MS Windows
briani 27239
[WinXP] Sort billede ved videoer
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 09-02-03 13:15

Hej.

Har for nyligt fået følgende meget sære og meret irriterende problem:

Når jeg afspiller en video uanset hvilket program det er i er det kun
lydsporet der bliver afspillet og billedet bliver ikke vist: sort skærm.
Det gælder alle filtyper - dog har det lykkedes mig at afspille få
..avi-filer, hvor forskellen på dem fra alle de andre .avi-filer er at det
der hedder "Størrelse på videosampling" (set i egenskaberne på filerne)
enten er 8 bit eller 16 bit. I alle mine andre .avi-filer står der 24 bit -
og de kan altså ikke vises.
Men jeg har tilsyneladende ingen .mpeg-filer, .asf-filer, m.fl. som kan
afspilles.

Håber der er nogen der har en løsning på problemet. Har tjekket min computer
med HouseCall fra PC-cillin - den fandt ingen virusser.

På forhånd tak!

Mvh. Bjarke

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 15:30

Bjarke Walling Petersen skrev:

> Håber der er nogen der har en løsning på problemet.

Du mangler sikkert det rette codec til at afspille filmen.
Prøv: <news:3e402159$0$2550$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 19:43

Cyberbob skrev:

> kan vist kun være dit codec den er gal med... :(

Du svarer vist på det forkerte indlæg.
Det er ikke mig, men Bjarke Walling Petersen der har problemer med
sort billede.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 16:20

Madsen skrev:

> Prøv: <news:3e402159$0$2550$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>

Hov. Linket til DivX Total Pack i det indlæg er vist dødt.

Prøv følgende i stedet:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/divxtotalpack.zip>

Madsen.

Fra : Cyberbob

Dato : 09-02-03 19:25

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Hov. Linket til DivX Total Pack i det indlæg er vist dødt.
>
> Prøv følgende i stedet:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/divxtotalpack.zip>

kan vist kun være dit codec den er gal med... :( prøv nimo codec pack
final 5 build 5...(den nyeste version er final 5 build 8 men den er ikk
så god som den anden...)

skriv til mig hvis du ikk kan finde den på nettet så kan du få den af
mig...

--
-Cb

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 09-02-03 20:32

Jeg er ked af at måtte fortælle at ingen af svarene har hjulpet. Rent
faktisk går min Windows Media Player ned nu. Men f.eks. Winamp og andre vil
stadig gerne spille videoen - blot uden noget billede.
For ca. en uge siden kunne jeg også afspille alle mine videoer og - vupti -
pludselig kunne jeg ikke mere afspille nogen (undtagen 8- og 16-bit samplede
..avi-film). Jeg synes selv det er meget underligt.
Førhen havde jeg DivX Free fra divx.com installeret. Kan det have noget med
den at gøre?
Men jeg synes også at det er underligt at det er alle slags film - både
..avi, .mpeg, .asf, .rm, etc. Streamet realplayer-video virker dog! (har ikke
prøvet at finde noget streamet WMP-video)

Nogen forslag til hvad der kan være galt?

Jeg må ellers sige at Nimo's Codec Pack er rimelig fed! :)

Mvh. Bjarke

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 21:11

Bjarke Walling Petersen skrev:

> Jeg har afinstalleret alle codecs og har prøvet at installere et
> codec af gangen for at få det til at virke. Ok, nu virker Windows
> Media Player, men stadig ingen fremskidt overhovedet med mit
> oprindelige problem.

Okay, men det er nu nok alligevel blot et bestemt codec du mangler.

> Det ender nok med at jeg bliver nød til at geninstallere min
> computer!

Det vil i mine øjne være dybt godnat.
(Jeg fatter ikke hvorfor folk geninstallerer deres styresystemer
ved først givne lejlighed).

Prøv at hente følgende program:
<http://www.headbands.com/gspot/gspot21.zip>

Pak filen ud i en tilfældig mappe og prøv så at åbne det videoklip
du har bøvl med i Gspot. Programmet kan fortælle dig hvilket codec
du skal bruge. Hvis filmklippet stadig ikke virker når det codec
er installeret, så må man vel formode at der er noget galt med det
videoklip.

Madsen.

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 10-02-03 00:08

Madsen skrev:
> Okay, men det er nu nok alligevel blot et bestemt codec du mangler.

Men jeg forstår nu ikke hvordan det så kan være at det ligepludselig fra den
ene dag til den anden kom. Førhen har jeg kunnet se alle videoer - og den
næste dag - så var problemet der. Lyder for mig som en virus, men det har
jeg tjekket efter. Det lyder underligt at et codec ligepludselig ikke skulle
virke mere eller selv havde afinstalleret sig.

> Det vil i mine øjne være dybt godnat.
> (Jeg fatter ikke hvorfor folk geninstallerer deres styresystemer
> ved først givne lejlighed).

Ok, det er mest fordi det giver en (måske falsk?) følelse af at computeren
er "ren" og at der ikke er nogen drivere som går ind og driller hinanden. Jo
længere tid man har haft en Windows installation kørende - jo langsommere
bliver computeren til at starte op m.m. Og dette er selvom man sørger for at
defragmentere m.m., hvilket jeg ofte gør. Det er et fænomen jeg altid har
oplevet med Windows - når man geninstallerer starter man så at sige op på en
frisk igen.
Hvis der ikke kommer nogen anden løsning på problemet kan jeg heller ikke se
nogen anden udvej.

> [...]
> du skal bruge. Hvis filmklippet stadig ikke virker når det codec
> er installeret, så må man vel formode at der er noget galt med det

Nu har jeg prøvet en masse forskellige videoklip - og den melder *ingen*
fejl ved nogen af dem.
Jeg har fået en mistanke om at det måske kunne være noget med DirectShow -
der står at det er den der bliver benyttet til at vise videoen, hvis jeg har
forstået det rigtigt. Der står i hvert fald at DirectShow har meldt tilbage
at alt gik korrekt.
Men desværre står der ingen oplysninger om DirectShow i DXDiag.

Jeg synes ikke ligefrem jeg kommer nærmere nogen løsning ...

Mvh. Bjarke

Fra : Madsen

Dato : 10-02-03 00:51

> [...]

> ligepludselig fra den ene dag til den anden kom. Førhen har jeg
> kunnet se alle videoer - og den næste dag - så var problemet der.

Det lyder underligt, ja.

[Geninstallere styresystem]
> Ok, det er mest fordi det giver en (måske falsk?) følelse af at
> computeren er "ren" og at der ikke er nogen drivere som går ind og
> driller hinanden.

Det er selvfølgelig en måde at få muget ud på, men jeg har altid
set det som den absolut sidste løsning, for det tager lang tid at
få det hele sat op igen. Det gør i hvert tilfælde her.

> Jo længere tid man har haft en Windows installation kørende - jo
> langsommere bliver computeren til at starte op m.m. Og dette er
> selvom man sørger for at defragmentere m.m., hvilket jeg ofte gør.

Muligvis har jeg blot været heldig, men jeg har aldrig oplevet
det. Min Win98SE-installation brugte jeg i 2-3 år og den blev kun
installeret een gang og det var da jeg købte den.

Win2000 har jeg haft inde siden jeg fik denne pc, hvilket er ved
at være halvandet år siden, og den kører fuldt ud lige så hurtig
som da den kom ind.
WinXP har jeg haft geninstalleret dengang SP1 kom på gaden fordi
at jeg fik nogle problemer med filsystemet, men ellers har jeg
ikke haft behov for at geninstallere selvom jeg roder med mange
forskellige programmer og drivere. Engang imellem kører jeg en
regcleaner og sørger for at holde diskene defragmenteret og det
er så det. Hvis der går fuldstændig kage i noget, så stiller jeg
pc'en et par dage tilbage vha. et image lavet med DriveImage.

Du har selvfølgelig også Restore-muligheden i WinXP, medmindre
at du har slået det fra selvfølgelig. Det er trods alt nemmere
end at geninstallere det hele og måske kan du komme tilbage til
et tidspunkt hvor der ikke var sort billede ved videoklip.

> Det er et fænomen jeg altid har oplevet med Windows - når man
> geninstallerer starter man så at sige op på en frisk igen.

Det er også rigtigt nok. Nogle gange undrer jeg mig blot over
så hurtigt folk vælger at geninstallere hele styresystemet fordi
at de har større eller mindre problemer. Nogle gange svarer det
næsten til at man skifter moter i bilen fordi at aksebægeret
trænger til et blive tømt.
Dermed ikke sagt at dit problem hører til den kategori, for jeg
kan da godt se at det er mystisk og specielt når det har virket.

Har du installeret noget på det sidste såsom nye drivere til
grafikkortet, DirectX, opdateringer fra Windows Update (Media-
Player 9 og tilhørende codecs) osv.?

> Nu har jeg prøvet en masse forskellige videoklip - og den melder
> *ingen* fejl ved nogen af dem.

Altså programmet Gspot, eller?
Gspot kan fortælle dig hvilket codec filmen er kodet med og ved at
gå ned i Start > Kør og skrive: Msinfo32 kan du under Components >
Multimedia > Video Codecs se om pågældende codec er installeret.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 20:41

Bjarke Walling Petersen skrev:

> Jeg må ellers sige at Nimo's Codec Pack er rimelig fed! :)

Ja, men hvis du vælger en fuld installation af den, så vil du opleve
at Media Player går ned, så det er nok her dit nuværende problem
skal findes. Mit råd er at afinstallere alt hvad du har inde af de
forskellige codecs-pakker og hold dig så fremover kun til en enkelt
codecs-pakke. Hvis du vælger Nimo så installer kun de codecs du har
brug for i pakken.

Jeg har endnu ikke oplevet bivirkninger ved at installere end fuld
DivX Total Pack.

Madsen.