udskrivningsværktøj
Fra : Rasmus Larsen

Dato : 11-03-03 23:24

Er der nogen der kan anbefale et program, som er i stand til at udskrive
c/c++ kode på en printer med farvet syntaks så det ser pænt ud? Endvidere
kunne det være rart hvis man kunne få 2 sider presset ned på 1 A4 ark a la
"a2ps", samt selv definere hvor sidetal skal starte fra og slutte. Jeg skal
bruge det til en datalogirapport.

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 11-03-03 23:58

> c/c++ kode på en printer med farvet syntaks så det ser pænt ud?

Der findes en række cpp->html konverterings-programmer (spørg google). Så kan man jo lave sin cpp om til html og importere denne i
Word, hvorefter man så kan sætte kolonner m.v. op.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 12-03-03 01:50

Hej

"Rasmus Larsen" <erasmus@newmail.dk> writes:
> [...]
> "a2ps", samt selv definere hvor sidetal skal starte fra og slutte. Jeg skal

Som Morten Hansen siger, findes der forskellige værktøjer der kan
konvertere fra c++ sourcecode til html, et par af dem hedder endda
"cpp2html" så vidt jeg husker, så det søgeord burde kunne bringe dig
frem til noget på Google.

Jeg har selv i mine snart 3 år (juhuuu! ~30 skoledage tilbage) på HTX
skulle udskrive større mængder af sourcecode flere gange, men jeg har
dog aldrig villet bruge nok energi på den del til at syntax-farve. Det
skyldes selvfølgelig også at jeg har været 100% klar over at min lærer
ikke havde tænkt sig at læse det, men blot arkivere det og udlevere det
til stakkels fremtidige elever der har brug for noget kode der minder om
det jeg har lavet. I de første par år brugte jeg ms word, og kopierede
simpelthen koden ind direkte fra en tekst-editor.. Ikke en køn løsning
(omend det udløste et træk på smilebåndet da word brokkede sig over at
der var så mange stavefejl i dokumentet at den ikke gad tjekke længere
;).. I det sidste år har jeg skrevet i LaTeX, og jeg ved at der findes
en pakke til at highlighte sourcecode.. Jeg har dog ikke kunne få den
til at virke, men har blot brugt et verbatim-environment.. Men hvis du
skriver i LaTeX var det måske noget at kigge på.

Generelt set er jeg dog meget imod større mængder af kode udskrevet, det
giver simpelthen ingen mening for mig, vi er i 2003, tillad dog folk at
aflevere i en eller anden form for standardiseret digitalt format.

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 12-03-03 08:48

> [...]
> konvertere fra c++ sourcecode til html, et par af dem hedder endda
> "cpp2html" så vidt jeg husker, så det søgeord burde kunne bringe dig

Tak, det vil jeg tjekke ud.

> [...]
> til at virke, men har blot brugt et verbatim-environment.. Men hvis du
> skriver i LaTeX var det måske noget at kigge på.

Jeg bruger LaTeX, men er endnu ikke stødt på en pakke der kunne
syntakshighlighte i farver. Jeg ved godt det kan synes overflødigt, men det
øger efter min mening læsbarheden betydeligt på udskrevet kildekode. På
Datalogisk Institut, hvor
jeg går, læses kildekoden på de afleverede rapporter grundigt.

> Generelt set er jeg dog meget imod større mængder af kode udskrevet, det
> giver simpelthen ingen mening for mig, vi er i 2003, tillad dog folk at
> aflevere i en eller anden form for standardiseret digitalt format.

Helt enig! Men sådan forholder det sig bare ikke på Datalogisk Institut. Her
skal al kildekode i rapporterne afleveres på udskrevet form, og hvis der
mangler noget kan
det ikke bedømmes. Man skulle ikke tro det, når man tænker på hvad studiets
emne er,
men igen.... det er universitetet.

Mvh. Rasmus

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 12-03-03 14:02

Hej

> [...]
> Datalogisk Institut, hvor
> jeg går, læses kildekoden på de afleverede rapporter grundigt.

Forståeligt nok, når kildekoden skal læses bør man selvfølgelig gøre
noget for at den "generer" læseren mindst muligt. Jeg har forsøgt at
finde den LaTeX-pakke jeg selv legede lidt med, men det er ikke
lykkedes... Måske kan du prøve at spørge i en af de LaTeX-relaterede
nyhedsgrupper, der skal nok sidde nogen der ved noget om det.

Lidt offtopic, men var det muligt at du kunne smide en pdf-udgave af din
rapport på nettet når du er færdig? evt. maile den til mig? Jeg vil selv
begynde på datalogi (sandsynligvis Aarhus Universitet) når jeg har
overstået min værnepligt, og det ville være rart med et indblik i hvad i
går og laver :)

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 12-03-03 14:19

> [...]
> begynde på datalogi (sandsynligvis Aarhus Universitet) når jeg har
> overstået min værnepligt, og det ville være rart med et indblik i hvad i

Jeg kan godt maile en/nogle rapporter til dig. Du kan også prøve
http://lenka.dk/ - en studerendes hjemmeside. Der ligger vist et par
rapporter som kan downloades. http://www.bruhns.dk/noter/datalogi.html er en
anden studerende, som på siden har prøvet at give et bud på hvad datalogi
er. Ellers er det måske en god idé at drøne forbi datalogi-hjemmesiden på
Aarhus Uni - her kan du sandsynligvis se specifikt hvilke kurser der
udbydes, og hvilke emner der gennemgås.

MVH. Rasmus

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 12-03-03 19:10

Hej

> [...]
> anden studerende, som på siden har prøvet at give et bud på hvad datalogi

Det ville være lækkert hvis du gad at maile noget, og tak for
linksene. Jeg skal som nævnt først igennem 9 måneders værnepligt, så det
er rart at have noget at læse i ;) og så kan jeg jo ligeså godt kigge på
noget stof jeg sikkert alligevel kommer til at beskæftige mig med
senere.. :)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 12-03-03 23:30

> [...]

> Datalogisk Institut, hvor
> jeg går, læses kildekoden på de afleverede rapporter grundigt.

Det da noget du tror Når en instruktor typisk har 3 timer til at
rette en given rapport er det simpelt hen ikke menneskeligt muligt at
læse 50-100 siders kode igennem. Meget mindre forstå, hvad der foregår
i alle afkroge af koden. Det er muligt, at det forholder sig lidt
anderledes på Dat0, da det jo er "kode-kurset".

For at vende tilbage til topic så kiggede jeg også på et tidspunkt på
den omtalte latex pakke til farve highlighting af kildekode. Var dog
ikke videre imponeret af den og gik derfor tilbage til at bruge a2ps
til kode udskrifter. Den virker iøvrigt ganske glimrende IMHO. Det
eneste problem er, at man ikke kan definere hvor man ønsker
sidenumrene skal starte. Og det er jo ofte et krav, at der er
fortløbende sidenumre i rapporterne.

Har du prøvet at spørge i nyhedsgrupperne på DIKU? Der kan du sikkert
få mange gode forslag. Du er ikke den første datalogi studerende der
skal skrive kode ud

> [...]
> mangler noget kan
> det ikke bedømmes. Man skulle ikke tro det, når man tænker på hvad studiets

Så skulle instruktor selv printe din kode ud? Og censor gøre det
samme? Jeg kan godt forstå de gerne vil have det på papir når de
nu skal læse det.

- Jacob Atzen

Fra : Rasmus Larsen

Dato : 13-03-03 10:14

> [...]
> i alle afkroge af koden. Det er muligt, at det forholder sig lidt
> anderledes på Dat0, da det jo er "kode-kurset".

Når man som studerende har brugt X antal uger på et datalogiprojekt, er det
da naturligt at forvente at personen som retter rapporten i det mindste
skimter koden. Jeg ved da godt at koden ikke læses grundigt igennem. Det er
mange gange hulens svært at forstå andres kode, så at forstå den afleverede
kode i alle afkroge er en umulig opgave på den afsatte tid. Men at
instruktor og censor i det mindste kigger på koden og dykker ned de steder i
koden man i rapporten har forklaret er problematiske. Hvis det er en
illusion at tro det, er der da slet ikke nogen grund til at aflevere 2 gange
100 siders kode - det er da spild af godt hvidt papir, som kunne bruges på
noget mere fornuftigt.

> [...]
> ikke videre imponeret af den og gik derfor tilbage til at bruge a2ps
> til kode udskrifter. Den virker iøvrigt ganske glimrende IMHO.

Ja, helt sikkert, der er bare ikke farvehighligtning. Hvad var det i øvrigt
for en pakke?

> Det
> eneste problem er, at man ikke kan definere hvor man ønsker
> sidenumrene skal starte. Og det er jo ofte et krav, at der er
> fortløbende sidenumre i rapporterne.

Præcis. En anden dårlig side ved "a2ps"

> Har du prøvet at spørge i nyhedsgrupperne på DIKU? Der kan du sikkert
> få mange gode forslag. Du er ikke den første datalogi studerende der
> skal skrive kode ud

Nej, ikke endnu. Men hvis der ikke er nogen rigtig gode løsningsforslag her,
kunne det være jeg sku' prøve.

> Så skulle instruktor selv printe din kode ud? Og censor gøre det
> samme? Jeg kan godt forstå de gerne vil have det på papir når de
> nu skal læse det.

Men du siger jo selv, at hverken censor eller instruktor har tid til at læse
koden

- Rasmus

Fra : Soren Davidsen

Dato : 13-03-03 10:47

> [...]
> Datalogisk Institut, hvor
> jeg går, læses kildekoden på de afleverede rapporter grundigt.

Siden du nu lige bruger LaTeX ville jeg lige guide dig til pakken 'listings'.
Du kan faa den til at source-highlighte i farver hvis det er.

F.eks.: (pseudo-latex, indsaet selv de korrekte steder i dit dokument, og
ret mine fejl, ).

\usepackage[breaklines]{listings}

%% indsaet med 'default' C style.
\lstinputlisting[language=C]{mycode.c}

%% set style og vis noget mere kode.
\lstset{emph={square},emphstyle=\color{red},
emph{[2]root},emphstyle={[2]\color{green}}}
\begin{lstlisting}{}

for (iterator = strlist_newiterator(list); iterator_hasnext(iterator); ) {
.. do somthing ..
}

\end{lstlisting}

Se om du ikke kan finde en listings.dvi paa diku's servere, den indeholder
dokumentationen til pakken ..

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Troels Thomsen

Dato : 12-03-03 09:06

> c/c++ kode på en printer med farvet syntaks så det ser pænt ud?

Multi Edit kan udskrive nøgleordene med bold. Hvis éns printerdriver så
understøtter double-up, så er det da lidt derhen ad.

Fra : Anders J. Munch

Dato : 12-03-03 13:29

"Rasmus Larsen" <erasmus@newmail.dk> wrote:
> [...]
> "a2ps", samt selv definere hvor sidetal skal starte fra og slutte. Jeg skal

Hvis nogen af jer alligevel bruger Emacs, så kan jeg anbefale ps-print.

- Anders