binære data og xml
Fra : kim

Dato : 07-03-03 23:05

Hej,
er xml brugbart til at 'markup' binære data? Hvis jeg har 2 billeder, vil
det så være muligt at lave følgende i én fil:
<fil>
<billede>
'binære klump'
</billede>
<billede>
'binære klump'
</billede>
</fil>

mvh
Kim

Fra : Soren Davidsen

Dato : 08-03-03 09:22

kim <lkjsdf@lksdf.dk> writes:

> [...]
> er xml brugbart til at 'markup' binære data? Hvis jeg har 2 billeder, vil
> det så være muligt at lave følgende i én fil:

Nej, XML definerer klart hvilke tegn en .xml fil kan indeholde,
se: http://www.w3.org/TR/REC-xml#CharClasses
Du maa base64 encode de binaere data eller lign, og ioevrigt
kan det anbefales at bruge et CDATA[ ] til det encodede for at undgaa
at diverse parsere aeder dine cpu cykler .

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Rasmus Kaae

Dato : 11-03-03 08:50

Soren Davidsen wrote:

> [...]
> kan det anbefales at bruge et CDATA[ ] til det encodede for at undgaa
> at diverse parsere aeder dine cpu cykler .

Generelt er det også en dum ting at smide binære-data ind i sine
xml-filer. Tjek f.eks. nogen af de ældre versioner af eksporterede data
fra MS Word. MS Word kan i nogen tilfælde finde på bare at lave noget
ala <document type="msword/bin">'hele-word-filen-encodet'</document> og
så har man jo ikke rigtig opnået noget somhelst!

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-03 18:34

Den Tue, 11 Mar 2003 08:49:49 +0100 skrev Rasmus Kaae:
> [...]
>ala <document type="msword/bin">'hele-word-filen-encodet'</document> og
>så har man jo ikke rigtig opnået noget somhelst!

Hvordan vil du så anbefale at transportere billeder i en XML-fil?

(Jo, en URL har jeg overvejet, men det kræver så at man uploader
billederne til en webserver, og at modtageren downloader dem).

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Larz

Dato : 12-03-03 03:27

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in news:b4l6mi$g1a$3@sunsite.dk:
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\
// \\ Truly scalable operating system // \\
/( )\ Linux /( )\
^^-^^ ^^-^^

Don't you mean portable? Being portable doesn't necessarily mean scalable,
although I tend to agree with you ;)

Ja, så snakker man engelsk til danskere :P hehehe

--
-
Lars

Fra : Mads Orbesen Troest

Dato : 12-03-03 05:40

> Hvordan vil du så anbefale at transportere billeder i en XML-fil?

Der er masser af links om emnet, hvis man Googler lidt, fx:
PerfectXML.com - XML and Binary Data:
http://www.perfectxml.com/articles/xml/binary.asp

Handling Binary Data in XML Documents:
http://www.xml.com/pub/a/98/07/binary/binary.html

IBM DeveloperWorks - Embed binary data in XML documents three ways:
http://www-106.ibm.com/developerworks/xml/library/x-binary/?dwzone=xml

Rasmus har ret i, at man som udgangspunkt skal søge at undgå binære data i
XML - det er ikke XMLs styrke, og man mister den struktur der måtte være i
de binære data. Man kan overvejede, om ikke de kan ligge som external
non-parsed entitities istedet. Men når det er sagt kan der også gyldige
grunde til at ville transportere binære data i XML; her var som sagt et par
links om emnet.

/\/\\ads Orbesen Troest

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-03 19:40

Den Wed, 12 Mar 2003 05:40:23 +0100 skrev Mads Orbesen Troest:

>Der er masser af links om emnet, hvis man Googler lidt, fx:

Jo tak, jeg har skam været en masse dokumenter igennem for at finde
ud af hvordan "man" gør. Nogen af URL'erne så endda bekendte ud. Men
resultatet den gang var at "man" bruger base64.

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel