qt software under win32 med cygwin (licens~
Fra : Brian Josefsen

Dato : 07-03-03 02:37

Hej

Den qt licens politik forvirrer mig rigtig meget. Lige nu sidder jeg og koger
kode i Linux som sæføli skal være gpl (imho) Jeg kan så ikke udgive det
under windows som open source medmindre jeg kan leve med v. 2.3. af qt Kan jeg
alternativt køre programmerne under Cygwin? Må man det? Og mister man
meget performance af at afvikle under windows, har ikke en win32 maskine
til rådighed.

-Josefsen

Fra : Rasmus Kaae

Dato : 07-03-03 09:22

Brian Josefsen wrote:
> [...]
> alternativt køre programmerne under Cygwin? Må man det? Og mister man
> meget performance af at afvikle under windows, har ikke en win32 maskine

Programmer der er skrevet til cygwin er generelt en smule langsommere
end native windows programmer idet der emuleres posix; desuden kunne jeg
forestille mig at der også er noget licens dimmer mht. qt under cygwin,
men det er nogen tid siden jeg sidst har brugt qt.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 07-03-03 13:40

"Brian Josefsen" <josefsen@sjovedyr.dk> writes:

> Kan jeg alternativt køre programmerne under Cygwin? Må man det?

Hvis du kan få Unix udgaven af Qt til at fungere under cygwin er det
helt lovligt at linke og distribuere dit program med den udgave, da
både Unix udgaven af Qt, dit program, og Cygwin er under GPL.

Men det kræver altså at dine kunder kører X11 und MS Windows
(f.eks. den X11 der følger med Cygwin), da Unix Qt bygger ovenpå X11.

win32 Qt og Unix Qt er to helt forskellige produkter, og de kommer med
hver deres licens. Den licens afhænger ikke af hvor du bruger dem,
hvad enten det er win32 Qt under WINE eller Unix Qt under Cygwin.

Det er altså ikke et produkt med to forskellige licenser, men to
produkter med hver sin licens.

> Og mister man meget performance af at afvikle under windows, har
> ikke en win32 maskine til rådighed.

Jeg har ikke prøvet, men jeg vil tro at bruge Unix Qt under X11 under
win32 er meget langsommere end at bruge native win32 Qt.

Fra : Brian Josefsen

Dato : 07-03-03 13:58

On Fri, 07 Mar 2003 13:39:51 +0100, Per Abrahamsen wrote:

> Hvis du kan få Unix udgaven af Qt til at fungere under cygwin er det
> helt lovligt at linke og distribuere dit program med den udgave, da
> både Unix udgaven af Qt, dit program, og Cygwin er under GPL.

Så alternativt skal jeg købe en licens til win32 qt, udgive mine binære
som freeware, udgive koden under GPL til *nix, udgive næste version af mit
freeware program, udgive koden under GPL til *nix etc. ? Men det kan jeg
da heller ikke. Damn, hvor ville ting være nemmere hvis alt var open
source!

<flame>man skal sgu efterhånden være jurist for at kode</flame>

--
/Josefsen
"Bare fordi du er åaranoid skal du ikke tro de ikke er efter dig"

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 07-03-03 16:24

In <pan.2003.03.07.12.58.26.471522@sjovedyr.dk> "Brian Josefsen" <josefsen@sjovedyr.dk> writes:

> [...]
>freeware program, udgive koden under GPL til *nix etc. ? Men det kan jeg
>da heller ikke. Damn, hvor ville ting være nemmere hvis alt var open

Ellers ogsaa bare holde sig helt vaek fra Microsoft produkter samt
udgive alt kode under GPL.

/Martin

Fra : Brian Josefsen

Dato : 07-03-03 17:30

On Fri, 07 Mar 2003 15:23:30 +0000, Martin Moller Pedersen wrote:
<cut>

> Ellers ogsaa bare holde sig helt vaek fra Microsoft produkter samt
> udgive alt kode under GPL.
>
> /Martin

Ehh, ideen var jo at jeg ville gerne have at folk kunne få sovsen, og det
skal også kunne køre på MS Windows, og allerhelst også på Mac OS X, og for
at gøre det nemmere, vil jeg gerne bruge Qt, da jeg er fairly n00b i c++
men har alligevel hurtigt kunne udvikle med Qt.

fyi så er der lavet et qpl released framework til Qt udvikling i
konsollen. Kan hentes på http://uwyn.com/projects/tinyq/index.html hvis i
vil diskutere det så opret en ny tråd.

-Josefsen

Fra : Rasmus Kaae

Dato : 11-03-03 08:48

Brian Josefsen wrote:
> [...]
> men har alligevel hurtigt kunne udvikle med Qt.
>
> fyi så er der lavet et qpl released framework til Qt udvikling i

For nogen tid siden arbejdede jeg et sted hvor vi ledte efter
alternativer til det internt udviklede GUI-framework (der dengang kunne
køre på både MacOS 9 og Windows platforme). Så vidt jeg husker tog det
ikke mange google.com-søgninger at finde (brugbare) alternativer til qt
- jeg mener endda at et par af søge-resultaterne var under LGPL, så god
fornøjelse!