segmentation fault
Fra : Troels Thomsen

Dato : 04-03-03 07:57

Igors eksempel:

int
main()
{
char *args[] = { "foo", "bar", "baz" };

args[0][0] = 'z';
return 0;
}

> $ /local/snacks/bin/gcc -Wall -pedantic -ansi const.c
> $ ./a.out
> Segmentation fault

Ja!, det kan jeg minsanten også få min gcc under cygwin til, men hvor pokker
ligger det kode der holder øje med det?
I selve filen ? I et libary? Os? Kan gcc markere noget som readonly
område, og så holder 'nogen' øje med skrivninger hertil?

Fra : Rasmus Kaae

Dato : 04-03-03 09:05

Troels Thomsen wrote:
> [...]
> I selve filen ? I et libary? Os? Kan gcc markere noget som readonly
> område, og så holder 'nogen' øje med skrivninger hertil?

En segmentation fault er en fejlbesked fra dit operativsystem, ikke en
fejlbesked fra den kompilerede kode. Det 'skrivebeskyttede' data ligger
formentlig i kode-segmentet i hukommelsen mens de
'ikke-skrivebeskyttede' data ligger i et data-segment i hukommelsen.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 04-03-03 19:03

On Tue, 04 Mar 2003 09:05:26 +0100, Rasmus Kaae <kaae@daimi.au.dk>
wrote:

> [...]
>formentlig i kode-segmentet i hukommelsen mens de
>'ikke-skrivebeskyttede' data ligger i et data-segment i hukommelsen.

Korrekt, men ikke helt. Det er ikke direkte operativsystemet som
"finder" segmentation fejlen, men derimod den MMU (Memory Management
Uint - Hardware enhed) som er implementeret i CPU'en, eller det
chipset som computeren er bygget op omkring.

/Thomas

Fra : Rasmus Kaae

Dato : 05-03-03 09:16

Thomas Lykkeberg wrote:

> [...]
> Uint - Hardware enhed) som er implementeret i CPU'en, eller det
> chipset som computeren er bygget op omkring.

og så er det OS'et der er istand til at håndtere den fejlbesked der
kommer fra cpu'en hvorefter OS'et terminerer udførslen totalt og skriver
en fejlbesked.

Fra : Soren Davidsen

Dato : 06-03-03 10:58

Rasmus Kaae <kaae@daimi.au.dk> writes:

> og så er det OS'et der er istand til at håndtere den fejlbesked der
> kommer fra cpu'en hvorefter OS'et terminerer udførslen totalt og
> skriver en fejlbesked.

MMU er ikke en forudsaetning for at kunne finde segv's, tjek f.eks.:

http://www.uclinux.org/

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-03-03 19:37

"Soren Davidsen" <soren-usenet200303@tanesha.net> wrote

[8<8<8<]

> MMU er ikke en forudsaetning for at kunne finde segv's, tjek f.eks.:
>
> http://www.uclinux.org/

Kan du give et mere specifikt link til uClinux, hvor man kan se at man kan
få segv (eller noget der ligner) og eventuelt en beskrivelse af hvordan det
er lavet.

Jeg kunne kun finde information om hvordan man får Linux til at køre på en
hardware platform uden MMU - og det er noget andet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 06-03-03 21:23

On 06 Mar 2003 10:57:42 +0100, Soren Davidsen
<soren-usenet200303@tanesha.net> wrote:

>MMU er ikke en forudsaetning for at kunne finde segv's, tjek f.eks.:
>
>http://www.uclinux.org/

Hmmm, hvordan i alverden vil du fange det uden HW. Ja, du kan vel lave
noget kode som kontrollerer ALLE srkivninger/læsninger til fra RAM
lageret, men det er vist ikke noget man gør

Interessant, men højst u-sandlynligt.

/Thomas