Trådløse standarder
Fra : Jens U. K.

Dato : 11-03-03 14:13

Har jeg ret i følgende antagelse:

802.11g er kompatibel med 802.11b, men ikke med 802.11a. (802.11a kører jo
på 5GHz)

/Jens Ulrik

Fra : Nick

Dato : 11-03-03 14:29

Se beskrivelsen af standarderne nederst på
http://www.danbit.dk/produkter/2105.phtml

/Nick

Fra : Jens U. K.

Dato : 11-03-03 15:15

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> wrote in message
> Se beskrivelsen af standarderne nederst på
> http://www.danbit.dk/produkter/2105.phtml

Taget fra siden:
....802.11g ... på 2.4 og *5* GHz båndene...

Jeg kan ikke lige finde nogen steder der beskriver at ...g standarden
kører både på 2.4 og 5 GHz.

Er det en fejl på Danbit's hjemmeside?

/Jens Ulrik

Fra : Nick

Dato : 11-03-03 15:29

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke lige finde nogen steder der beskriver at ...g standarden
> kører både på 2.4 og 5 GHz.

Nej, der menes at g-udstyr kan skifte ned og køre 11 Mbit på 2.4 GHz båndet
efter IEEE802.11b standarden.

Altså sådan at a-udstyr ikke er kompatibelt med andet end sig selv, medens
g-udstyr er kompatibelt med eksisterende b-udstyr.

/Nick

Fra : Jens U. K.

Dato : 11-03-03 15:33

> "Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nej, der menes at g-udstyr kan skifte ned og køre 11 Mbit på 2.4 GHz
båndet
> efter IEEE802.11b standarden.

Nåh, jeg havde forstået det sådan a g-udstyr kørte 54Mbit på 2.4 GHz
båndet.
Er det forkert forstået?

/Jens Ulrik

Fra : Mads Bahrt

Dato : 11-03-03 15:37

Jens U. K. wrote:
> [...]
> ...802.11g ... på 2.4 og *5* GHz båndene...
>
> Jeg kan ikke lige finde nogen steder der beskriver at ...g standarden

Ja - det er en fejl på Danbits hjemmeside - 802.11g benytter kun 2.4 GHz
båndet - det har så nogle andre indkodningsmetoder ud over dem som
802.11b benytter for at levere større overførselshastighed. Du skal
ydermere være opmærksom på at det g-udstyr der er på markedet er baseret
på udkast til standarden som først kommer endeligt til sommer. Der er
således ingen garanti for at det vil virke med andet g-udstyr, eller
være bagudkompatibelt med 802.11b, da der endnu ikke er etableret nogen
form for certificering.

Mads

Fra : Nick

Dato : 11-03-03 15:46

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> således ingen garanti for at det vil virke med andet g-udstyr, eller
> være bagudkompatibelt med 802.11b, da der endnu ikke er etableret nogen

Det er korrekt, og derfor er der også g-udstyr på markedet som virker som
jeg beskrev. Så det er ikke en decideret fejl, men med tiden skal det nok
præciseres nærmere, at "ægte" g-udstyr kun bruger 2.4 GHz båndet.

/Nick

Fra : Nick

Dato : 11-03-03 16:08

Står det mere klart nu?

Altså teksten om standarderne nederst på www.rlan.dk eller

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-03-03 01:20

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> wrote:

> Står det mere klart nu?

Nej.

> Altså teksten om standarderne nederst på www.rlan.dk eller
> http://www.danbit.dk/produkter/2105.phtml

Nævn bare et enkelt af disse "visse" produkter ?

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Nick

Dato : 12-03-03 08:55

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> Nej.

Hvad er det lige i teksten du mener er uklart?

> Nævn bare et enkelt af disse "visse" produkter ?

Nogle stykker som ikke er til alm. salg her i landet, men som er hjemtaget
som samplevarer, og som er alment tilgængelige i f.eks. Taiwan.

/Nick

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 13-03-03 23:03

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> wrote:

> Hvad er det lige i teksten du mener er uklart?

Dette:

IEEE802.11g Fysisk standard der beskriver kommunikation med 54 Mbit/s på
2.4 båndet (og i visse produkter også på 5 GHz båndet - det er dog udenfor
selve standarden). Standarden har en relativt lav følsomhed overfor
interferens og er kompatibel med 802.11b standarden.

Hvorfor omtale noget der ikke har noget med standarden at gøre i en
beskrivelse af standarden ?

> Nogle stykker som ikke er til alm. salg her i landet, men som er hjemtaget
> som samplevarer, og som er alment tilgængelige i f.eks. Taiwan.

Altså komplet irelevant for måske 99.999 procent af dem der læser siden, med
mindre der er mange taiwanesere der læser din side på Dansk.

Fra : Nick

Dato : 14-03-03 12:19

> Hvorfor omtale noget der ikke har noget med standarden at gøre i en
> beskrivelse af standarden ?

Fordi der er og har været forvirring omkring standarderne, og g er jo slet
ikke færdig endnu.

> Altså komplet irelevant for måske 99.999 procent af dem der læser siden,
med
> mindre der er mange taiwanesere der læser din side på Dansk.

Nej. Der kommer en del henvendelser fra folk der har læst/hørt/set sådan
nogle produkter. Verden er jo trods alt større end den danske del af Usenet

/Nick

Fra : Jens U. K.

Dato : 14-03-03 13:59

> [...]
>
> Nej. Der kommer en del henvendelser fra folk der har læst/hørt/set sådan
> nogle produkter. Verden er jo trods alt større end den danske del af

Nu bliver jeg alligevel nysgerrig. Kan du ikke komme med links til de
produkter folk har læst/hørt/set. Alternativt så bare links til de
produkter du selv har haft fat i, hvor der stod at de overholdt
IEEE802.11g (og intet andet) og samtidig kørte på 5 GHz-båndet.

/Jens Ulrik

Fra : Nick

Dato : 14-03-03 14:35

> [...]
> produkter du selv har haft fat i, hvor der stod at de overholdt
> IEEE802.11g (og intet andet) og samtidig kørte på 5 GHz-båndet.

Det skal ikke lyde som en dårlig undskyldning, men jeg kan ikke afsløre vore
leverandører, det er firmaets politik. Men du skal ikke lave megen research
blandt kinesiske fabrikanter før du står med samme info som jeg har
beskrevet...

/Nick

Fra : Mads Bahrt

Dato : 13-03-03 23:50

Nick wrote:

> Nogle stykker som ikke er til alm. salg her i landet, men som er hjemtaget
> som samplevarer, og som er alment tilgængelige i f.eks. Taiwan.

Er det ikke bare kombinerede 802.11A/802.11G kort du har haft fat i?

MVH
Mads

Fra : Nick

Dato : 14-03-03 12:20

> Er det ikke bare kombinerede 802.11A/802.11G kort du har haft fat i?

Nej. Ellers var det jo meget enkelt...

/Nick