Hvilken version af OS og PDM på en PIX506
Fra : Jens U. K.

Dato : 11-03-03 12:39

Jeg har været inde på Cisco.com og lede efter de nyeste opdateringer i
PIX-softwaren.
Nuværende version på PIX'en er 6.1(1) og PDM-versionen er 1.1(1). Den har
32 MB ram og 8 MB flash og 32 KB biosflash. Der er 3DES-licens på den.
I det nuværende setup virker vpn med en sofware-klient af ældre dato (ver.
3.0.6 mener jeg)

Bør jeg bare tage den nyeste 6.2.2.ED til PIXen?
- og 2.1.1 til PDM-delen?

Jeg skal også have VPN-software på en WinXP-klient uden "personlig
firewall". Er vpnclient-win-msi-3.6.3.B-k9.exe, den rigtige?

/Jens Ulrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-03 13:18

On Tue, 11 Mar 2003 12:39:14 +0100, "Jens U. K."
<1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

> Jeg har været inde på Cisco.com og lede efter de nyeste opdateringer i
> PIX-softwaren.

Hvad er grunden til, at du ønsker at opgradere?

> Bør jeg bare tage den nyeste 6.2.2.ED til PIXen?

Det afhænger af, hvad der er grunden til opgraderingen og hvad du
bruger boxen til. 6.1 er GD, så man kan forvente færre fejl end i
6.2. Men altså også færre features.

> Jeg skal også have VPN-software på en WinXP-klient uden "personlig
> firewall". Er vpnclient-win-msi-3.6.3.B-k9.exe, den rigtige?

Jeg foretrækker InstallShield-udgaven, men ellers ja. (Firewallen
kan du slå fra).

-A

Fra : Jens U. K.

Dato : 11-03-03 13:40

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Hvad er grunden til, at du ønsker at opgradere?

Af hensyn til at opgraderinger normalt indeholder fejlrettelser. Herunder
måske sikkerhedsfejl som gør at der kan skaffes uautoriseret adgang gennem
PIX'en.
Der ud over kunne jeg godt tænke mig at kunne bruge NTP og det mener jeg
at kunne huske kom med i en opdatering.

> Det afhænger af, hvad der er grunden til opgraderingen og hvad du
> bruger boxen til. 6.1 er GD, så man kan forvente færre fejl end i
> 6.2. Men altså også færre features.

Det var jo sådan noget jeg havde lidt i tankerne. Jeg ved ikke hvad ED og
GD betyder (jeg har dog heller ikke prøvet at finde ud af det).
Den bliver brugt til kun at lukke sikker web-trafik (til en
webmailserver), smtp-trafik (til en mailserver) samt VPN-trafik (adgang
til hele systemet) ind med. Den skærmer ikke for noget udadgående trafik.
Den kører NAT.

> Jeg foretrækker InstallShield-udgaven, men ellers ja. (Firewallen
> kan du slå fra).

Hvorfor foretrækker du den?
De ligger bare lidt op til at msi-versionen er bedst til win XP.

/Jens Ulrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-03 00:30

On Tue, 11 Mar 2003 13:40:07 +0100, "Jens U. K."
<1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

> Af hensyn til at opgraderinger normalt indeholder fejlrettelser.

PIXOS 6.1 vedligeholdes skam med fejlrettelser.

> Der ud over kunne jeg godt tænke mig at kunne bruge NTP og det
> mener jeg at kunne huske kom med i en opdatering.

Ja, det kom i 6.2(1).

> Jeg ved ikke hvad ED og GD betyder (jeg har dog heller ikke prøvet
> at finde ud af det).

ED er kort for 'early deployment', og betyder at softwaren er med
de nyeste features, men (derfor forventeligt) også med de fleste
fejl. Der kan både blive rettet fejl og tilføjet ny funktionali-
tet fra release til release.

GD er kort for 'general deployment', hvilket er udtryk for, at
det menes, at softwaren er blevet så tilpas moden, at den bør
kunne bruges overalt uden at man finde graverende fejl. Hvis der
findes fejl, rettes de, men der kommer ikke længere ny funktiona-
litet til releasen.

GD vil normalt være det mest anbefalelsesværdige, med mindre man
har specifikke krav om funktionalitet, der kun kan skaffes med
ED.

> Hvorfor foretrækker du den?

Bla. har MS Installer-udgaven den irriterende funktionalitet, at
hvis man flytte programgruppen (fx. fordi man gerne vil have lidt
orden i sin Start menu), så geninstallerer programmet sig selv
for at genoprette denne 'uorden'.

> De ligger bare lidt op til at msi-versionen er bedst til win XP.

Gør de?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens U. K.

Dato : 12-03-03 09:44

> On Tue, 11 Mar 2003 13:40:07 +0100, "Jens U. K."
> <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote:

[...]

> [...]
>
> GD vil normalt være det mest anbefalelsesværdige, med mindre man
> har specifikke krav om funktionalitet, der kun kan skaffes med

Ok. Godt at vide! Jeg går efter GD så.

[...]

> [...]
> hvis man flytte programgruppen (fx. fordi man gerne vil have lidt
> orden i sin Start menu), så geninstallerer programmet sig selv

Næh det gør de faktisk ikke efter jeg lige lige fik pudset brillerne.

/Jens Ulrik