Antenner til trådløst net - 5+ dB omnidire~
Fra : Jesper Monsted

Dato : 07-03-03 01:12

Hej folkens,

Er her nogen der har et godt bud på nogle lidt kraftigere antenner end dem
access points typisk er født med (de små 2 dB pisk-tingester) til indendørs
brug? Pris helst tilnærmelsesvist ingenting - gerne med lidt selvbyg hvis
nødvendigt.

Jeg bor i en lejlighed med ret tykke vægge og allerede ved væg #2 er
signalet faldet til under 50% styrke og mit cisco kort står og skifter
hastighed konstant (meget generende hvis man f.eks. streamer lyd eller
billede over linket).

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah

Fra : MSP

Dato : 07-03-03 03:33

"Jesper Monsted" <newsspam@rootweiler.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> signalet faldet til under 50% styrke og mit cisco kort står og skifter
> hastighed konstant (meget generende hvis man f.eks. streamer lyd eller

Prøv det her link, http://www.danbit.dk/produkter/2209.phtml

Mvh
Mogens

Fra : Nick

Dato : 07-03-03 08:46

"MSP" <div@s-pedersen.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Monsted" <newsspam@rootweiler.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> indendørs brug? Pris helst tilnærmelsesvist ingenting - gerne med lidt
selvbyg hvis

Kig hellere på www.rlan.dk så har du info og links til siderne samme sted.

/Nick

Fra : Jesper Monsted

Dato : 07-03-03 17:30

"MSP" <div@s-pedersen.dk> wrote in

> Prøv det her link, http://www.danbit.dk/produkter/2209.phtml

Ikke helt det prisleje jeg havde tænkt mig - den eneste kraftige
omnidirectional de har koster små 2k stykket - amerikanerne kan sælge nogle
6 db tingester for ~$50 - en meget mere spiselig pris...

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah

Fra : Alex

Dato : 07-03-03 10:55

On 07 Mar 2003 00:11:37 GMT, Jesper Monsted
<newsspam@rootweiler.dk.invalid> wrote:

>Hej folkens,
>
>Er her nogen der har ...

Her er en kagedåse-antenne der sender/modtager i een retning:

http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna2.html

I øvrigt: Somme tider kan det betale sig at eksperimentere lidt med
modtage antennes placering. Det kan gøre stor forskel på feltstyrken
blot at flytte den nogle centimeter til højre eller venstre hvis
antenne står i et kompliceret felt omgivet af reflekterende mure,
metaldele osv.

Et stykke sølvpapir som reflektor kan også gøre underværker (indtil
man lufter ud og det blæser væk.)

vh

Praktiske Gris

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-03-03 11:01

"Alex" <alexhxhansen@sol.dk> wrote in message

> Et stykke sølvpapir som reflektor kan også gøre underværker (indtil
> man lufter ud og det blæser væk.)

Man kunne jo også bukke et stykke aluminium eller andet metal..

Det gjorde jeg selv med stor fordel et sted med dårlig GSM dækning.. Hvor
jeg brugte en bilantenne.... Ved så at bukke et stykke metal i antennehøjde,
og stille antenne i brændpunktet, opnåede jeg at få 5 signal streger ud af
5.. uden skærmen var den nede på ca. 2 streger... Den skal selvfølgelig bare
være rettet mod masten

Fra : Jesper Monsted

Dato : 07-03-03 17:27

Alex <alexhxhansen@sol.dk> wrote in
> Her er en kagedåse-antenne der sender/modtager i een retning:
[snip]

Desværre ikke ret omnidirectional.

Jeg skal ha' dækket hele lejligheden med dem - mindst 180 grader
udstråling...

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-03-03 21:20

"Jesper Monsted" <newsspam@rootweiler.dk.invalid> wrote in message

> Jeg skal ha' dækket hele lejligheden med dem - mindst 180 grader
> udstråling...

Ja, det er vi godt klar over... Men hvordan har du placeret accesspointet?

Hvis nu dit accesspoint står ved en af ydervæggene i lejligheden.... Så skal
du jo faktisk bruge en antenne der har en spredning på omkring 70 grader....
Så vil det fx være et ret god ide, med en sådan her:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/netwant/net3cwe495.html

Men det kommer jo ret meget an på hvordan den placeres!

Hvis nu acesspointet står midt i lejligheden.. Tror jeg ikke det hjælper
meget med en sådan 180 graders antenne... Her er placeringen alt afgørende..
Ellers må du have en retningsbestemt antenne på hver af kliententerne....

Prøv at om rokere rundt med accesspointet! Således så det kommer væk fra
forskellige elektriske felter.... Du kan også prøve med 2 jernplader, under
og over accesspointet... Så vil sigalet mere retningsbestemt i højden.

Fra : Jesper Monsted

Dato : 10-03-03 00:06

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in

> [...]
> fra forskellige elektriske felter.... Du kan også prøve med 2
> jernplader, under og over accesspointet... Så vil sigalet mere

______
__ | |C |
|A | | |____|
| |__| | |
|__|_ |* |
|B | | |
| | | |
|____|__|____|

* er AP'et, A og B har ret dårlig dækning, hvorimod C har fin dækning.
Min ide var at sætte en kraftig ~90 graders retningsbestemt antenne til
at pege mod A+B og lade C leve af den tiloverblivne 2db omni-antenne.

AP'et står i øjeblikket lige bag en fladskærm, lige over et par PC'er og
ret tæt på en stikkontakt, så forholdene er nok ikke ligefrem optimale...

Jeg har flyttet lidt på det og ser om det hjælper.

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah

Fra : Mads Bahrt

Dato : 10-03-03 12:40

Jesper Monsted wrote:
> [...]
> ret tæt på en stikkontakt, så forholdene er nok ikke ligefrem optimale...
>
> Jeg har flyttet lidt på det og ser om det hjælper.

Du skal være opmærksom på at dit access point ikke kan benytte begge
antenner på en gang - det vælger den efter forholdene bedste og bruger den.

Fra : Jesper Monsted

Dato : 11-03-03 22:33

Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in
> Du skal være opmærksom på at dit access point ikke kan benytte begge
> antenner på en gang - det vælger den efter forholdene bedste og bruger
> den.

Æv, var af den opfattelse at det kun galdt for NIC'ne :(

Så er vi vel nærmest nede på en ekstra kraftig 90 graders directional eller
en kraftig omni...

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 15-03-03 17:43

Hvis du kan skaffe et smidt kort over AP udbredelse så vil det nok hjælpe
lidt på at se hvor det skal sidde

MVH

Christian Dahm
Cummunications Network