LAN via IPX/SPX med Sygate Personal Firewa~
Fra : Troels Jensen

Dato : 06-03-03 22:57

Flittige læsere af gruppen vil have set, at jeg for et par måneder siden
desperat søgte hjælp til mit LAN, der kørte mere end almindeligt langsomt
(det kunne tage op til flere minutter at åbne bare en lille fil på en anden
computer).

----

Uddrag af tidligere indlæg:

"Scenarie:

4 PC'er med netkort 10/100, TDC-bredbånd med 4 dynamiske IP-adresser,
ADSL-modem, switch.
Alle på Internet, kører perfekt => kablings- og hardwarefejl udelukket.
TCP/IP, IPX/SPX og fildeling installeret og samme arbejdsgruppe på alle
maskiner.
Alle kan se alle => lokalnettet kører, MEN ufatteligt langsomt.
Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg gør galt?"

-----

Efter nu i de to måneder at have prøvet stort set alt (hardware, kabling,
software, protokoller o.s.v.) viser det sig, at når jeg fjerner et enkelt
lille "flueben" i software-firewallen, så er problemet løst.

Det drejer sig om følgende:

"Sygate Personal Firewall:

Tools -> Options -> Security -> Enable driver level protection

Hjælpetekst:

When driver level protection is enabled protocol drivers, which acces the
network, will be seen as network applications. These protocol drivers can
then be blocked or allowed dynamicly."

Altså; hvis jeg fjerner fluebenet (der er ellers er sat som standard) i
"Enable driver protection" kører det hele nu som en drøm via IPX/SPX.

Det er jo for så vidt fint nok, men mit problem er bare, at jeg ikke fatter
en bønne, af hvorfor det har nogen indflydelse. Som jeg læser hjælpeteksten,
skulle fluebenet bare bevirke, at firewallen skulle komme op og spørge, om
det er OK, at IPX/SPX-protokollen får adgang til netværket, men det eneste,
der er sket er, at netværket som nævnt har kørt ekstremt langsomt uden
meddelelser af nogen art.

Nogen, der har et bud på, hvad meningen er?

M.v.h.
Troels