Jeg har 2 pc'ere og 1 bærbar Hvordan forbi~
Fra : david andreasen

Dato : 03-03-03 12:36

Hej Folkens.
Indtil nu har jeg taget netstikket ud af modemet og sat den anden computers
netstik til istedet, når jeg har skulle på internettet med den anden pc
også.
Det samme gør jeg med den bærbare.
Vil nogen foreslår noget der kan gøre det nemmere?
Jeg ved ikke hvad en hub er, men har hørt den nævnt forskellige steder. Men
jeg forstår den bare ikke.
Jeg kan se, nå ja.. jeg har foresten router, og jeg kan se... på routerens
pakke at man kan tilslutte en hub for at dele flere computere med denne
router.
Smart!
Men vodden hulen ordner jeg det alt sammen?
Pas på her at forstå det som andet end en router med kun "én" tilslutning,
Der er intet smart på denne router jeg har, og den har ingen ekstra stik
tilbage efter at den er forbundet med modemet. Den blev kun erhvervet for at
gøre internet forbindelsen hurtigere på maskinsiden, Ikke at jeg forstår
dette heller men det har hjulpet! Men nok om det.
Jeg har engang haft installeret ICS (Internet Conneting Sharing) Men begge
hardiske er formateret og ics er røget ud.
Det skulle vist være unødvendigt at have to pc'ere tændt (som ved ICS) hvis
man bruger hub istedet har jeg en idé om?
Skal jeg købe mig en hub og hvordan ser en hub ud?

Hilsen
David Andreasen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-03-03 13:59

david andreasen wrote:
> [...]
> skulle på internettet med den anden pc også.
> Det samme gør jeg med den bærbare.
> Vil nogen foreslår noget der kan gøre det nemmere?

En router eller en switch.

> Jeg ved ikke hvad en hub er, men har hørt den nævnt
> forskellige steder. Men jeg forstår den bare ikke.

Det er forklaret her:
http://net-faq.dk/faq.pl?get=hub

Du må hellere lige læse disse links også:

Router:
http://net-faq.dk/faq.pl?get=router

Switch:
http://net-faq.dk/faq.pl?get=switch

Hvorfor er switche bedre end hubs?
http://net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub

Så burde du kunne følge med resten af vejen ;)

> Jeg kan se, nå ja.. jeg har foresten router, og jeg kan se...
> på routerens pakke at man kan tilslutte en hub for at dele
> flere computere med denne router.
> Smart!

Ja, det er ret nemt.

> Men vodden hulen ordner jeg det alt sammen?

Routerens kabel der går ind i din PC lige nu,
skal føres over i en switch. En switch er ikke særlig
dyr og så kan der kobles flere end de nuværende
maskiner på Internettet eller bare sammen på det
lokale netværk:
http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684577891

> Pas på her at forstå det som andet end en router
> med kun "én" tilslutning, Der er intet smart på denne
> router jeg har, og den har ingen ekstra stik tilbage efter
> at den er forbundet med modemet.

Det er der heller ikke på min, men det er også en uden
switch indbygget.

> Den blev kun erhvervet for at gøre internet forbindelsen
> hurtigere på maskinsiden, Ikke at jeg forstår dette heller

Næh, det lyder mærkeligt.
Lejer du routeren eller har du købt den?
Jeg forstår ikke hvorfor du dengang ikke købte en
med indbygget switch, så var du udover det med at
skifte kabel hele tiden. Prisen er ikke vildt skræmmende:
http://edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

> men det har hjulpet!

Det er da fint så ;)

> Jeg har engang haft installeret ICS (Internet Conneting
> Sharing)

Det er fint til 2 computere, hvor den ene alligevel er tændt
hele tiden ellers er det spild.

> Det skulle vist være unødvendigt at have to pc'ere tændt
> (som ved ICS) hvis man bruger hub istedet har jeg en idé
> om?

Det er korrekt.

> Skal jeg købe mig en hub og hvordan ser en hub ud?

Ja, hvis ikke routeren er til leje, fordi så er det smarteste
at købe en router med indbygget switch.
Har du købt routeren, så vil jeg anbefale dig at købe en
switch med det antal porte du selv ønsker (5-8 ports er
billigst).

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : david andreasen

Dato : 03-03-03 17:05

(for ordens skyld kommentere jeg ikke imellem teksten men kun heroppe)

Tak.
Nu er det en lejet router.
Men jeg vil gerne droppe lejen for at få en router med indbygget switch,
så.
Men jeg kunne beholde lejen og _spilde_ penge på lejen og købe en switch at
tilslutte ?
Ellers har det ingen betydning at det er en lejer router, vel?

Jeg har forinden været inde på den link net-faq og skrevet min mening om
"stedet" i gæstebogen under, 'hvad er en hub' eller sådan noget lignende.
Ikke særligt forståeligt skrevet for én som mig.
Læs den evt.

Hovsa.. de supportere jo ikke hvis den er selvkøbt -routeren??
Men jeg formoder at jeg kan klare det, til trods.

De link til 'router med switch' og 'switch' var rigtig god.
Spændende at forsøge med en af disse to.
Spændende også hvis det nemt virker mellem computerne indbyrdes også foruden
internetdelingen som er det vigtigeste.
Ikke at jeg aner hvordan det gøres. Men den tid den fornøjelse når jeg først
køber det (måske)).
-
david andreasen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-03-03 22:49

david andreasen wrote:
> (for ordens skyld kommentere jeg ikke imellem teksten
> men kun heroppe)

Hmm, okay så, men det er ikke pænt.
www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

> Tak.

Intet problem.

> Nu er det en lejet router.

Okay.

> Men jeg vil gerne droppe lejen for at få en router
> med indbygget switch, så.

Det er også den mest økonomiske løsning samt du må
ændre alt det du vil i routeren ;)

> Men jeg kunne beholde lejen og _spilde_ penge på
> lejen og købe en switch at tilslutte ?

Ja.

> Ellers har det ingen betydning at det er en lejer router, vel?

Ikke rigtigt nej.

> [...]
> min mening om "stedet" i gæstebogen under, 'hvad er en
> hub' eller sådan noget lignende. Ikke særligt forståeligt

Ja, det er nok rigtigt. Jeg håber dog du forstod, at det er
en enhed der kan samle computere i et netværk.

> Hovsa.. de supportere jo ikke hvis den er selvkøbt
> - routeren?

Hvem?

> Men jeg formoder at jeg kan klare det, til trods.

Det er temmelig simpelt ellers findes der mange
kompetente mennesker her på usenet der plejer
at ville hjælpe.

> De link til 'router med switch' og 'switch' var rigtig god.

Godt du fik noget ud af det ;)

> Spændende at forsøge med en af disse to.

Ja, det er det skam.

> Spændende også hvis det nemt virker mellem
> computerne indbyrdes også foruden internetdelingen
> som er det vigtigeste.

Det gør det 100%.

> Ikke at jeg aner hvordan det gøres.
> Men den tid den fornøjelse når jeg først køber det
> (måske)).

Ja, så råber du bare op igen.