Q: 2 x Win2K m. printer + HubSwitch + ADSL~
Fra : Beeblebrox

Dato : 01-03-03 22:15

Hej NG

Jeg har 2 Win2K computere:

Stationær, med:
- Printer på parallelporten
- Diverse filer
- Apache Webserver

Bærbar, helt almindelig men skal kunne se den stationæres:
- Printer
- Apache
- div. filer

SwitchHub har jeg også:
http://www.planex.net/product/hub/fx08smc2.shtml

ADSL hos TDC:
- dynamisk IP adresse
- et såkaldt ADSL modem (forbindes via RJ45 netkabel til mit hardware)

Nu vil jeg gerne kunne:
- Komme på internettet med begge PC'ere
- Have firewall (ZoneAlarm) på begge PC'ere
- Kunne udskrive fra begge PC'ere på den stationæres printer
- Dele filer

Jeg har afprøvet 2-300 forskellige mere eller mindre suspekte setups og
obskure eksperimenter og er endt med ét, hvor printer- og fildeling
virker via NetBeui og de begge er på internettet. Men de kan ikke pinge
hinanden hvilket er nødvendigt for at den bærbare kan se den stationæres
apache (som ikke skal være tilgængelig på internettet).

Jeg tror det hele strander på at jeg faktisk ikke aner hvad jeg laver

Er der nogle der kan hjælpe med lidt gode råd?

Venlig hilsen,
Claus

--
// If you are in control you are not going fast enough!

DK: Slet "TAKETHISAWAY" i min email adresse for at besvare.
UK: Remove "TAKETHISAWAY" in my email address to reply.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-03-03 10:11

In dk.edb.netvaerk, Beeblebrox <cbernth@TAKETHISAWAYworldonline.dk>
says...
> Jeg tror det hele strander på at jeg faktisk ikke aner hvad jeg laver
> Er der nogle der kan hjælpe med lidt gode råd?

Køb en router til 500,-
Sæt dine PC'er dertil og drop alle andre protokoller end TCP/IP. Det
tror jeg du vil blive gladere for i længden, du...

Skal din Apache kunne ses udefra, så skal du forward'e port 80 til den
IP-adresse som Apache'n ligger på, dvs. din 2000-stationær.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Beeblebrox

Dato : 02-03-03 11:08

Takker, men...

Jesper G. Poulsen wrote:
> Køb en router til 500,-

OK, f.eks. sådan en her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1674597895

Eller sådan:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674667895

Hvad giver routeren som man ikke får ved en switch...?

> Sæt dine PC'er dertil og drop alle andre protokoller end TCP/IP. Det
> tror jeg du vil blive gladere for i længden, du...

OK, men jeg skal vel stadig køre med firewall på PC'erne, korrekt?

> Skal din Apache kunne ses udefra, så skal du forward'e port 80 til den
> IP-adresse som Apache'n ligger på, dvs. din 2000-stationær.

Det tricky (for mig) er at Apache skal kunne ses 'på min side' af ADSL
tilkoblingen - men ikke på den anden. Kan det lade sig gøre med de
ovennævnte?

Venlig hilsen,
Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-03-03 01:15

In dk.edb.netvaerk, Beeblebrox <cbernth@TAKETHISAWAYworldonline.dk>
says...
> OK, f.eks. sådan en her:

Bilka har en Topcom til en 500-las. Sådan en har jeg konfigureret for en
kammerat og den er slet ikke dårlig...

> Hvad giver routeren som man ikke får ved en switch...?

Den giver dig dit eget personlige netværk til dine egne ting. Alt hvad
du laver internt forbliver internt.

> OK, men jeg skal vel stadig køre med firewall på PC'erne, korrekt?

Ikke nødvendigt. Routeren kan firewall'e både indgående og udgående.

> Det tricky (for mig) er at Apache skal kunne ses 'på min side' af ADSL
> tilkoblingen - men ikke på den anden. Kan det lade sig gøre med de
> ovennævnte?

Det kan det nemt. Det eneste det kræver er at du ikke forwarder port 80
i routeren nogen steder hen.