et lille spml. om Cisco SOHO 71
Fra : **TwN**

Dato : 25-02-03 17:35

Hej,

en ven har lige fået ADSL fra TDC, han har 2 computere der skal dele
internettet, og kun en WAN IP...
Det "problem" løser han så med en 'Cisco SOHO 71' router. nu er spørgsmålet
så bare...
Han har endnu ikke sat det op endnu, og vil gerne have min hjælp til det.
Det skulle på sin vis ikke være noget problem at få sat sådan en fætter op,
men hvad med selve opsætningen af routeren...?
Jeg har fået kigged på de papire TDC gav ham om routeren, men de viser kun
hvordan kablerne skal forbindes, altså modem -> router og pc -> router osv.
De skriver ikke noget om selve opsætningen(firmware'en), jeg skal da ærligt
indrømme at jeg aldrig har "leget" med en Cisco router før, men synes at
have hørt noget om at der fx. ikke er web-baseret opsætning, ligsom på de
nyere, billige, standard routere...
Der skulle vist også være noget om nogle scripts og
"cisco-programmerings-sprog"...
Er der nogle der kan fortælle mig hvordan det forgår? evt. et link eller
noget ville være meget rart

det skal også lige siges, at jeg betrakter mig selv som lærenem og har da en
god del forstand på computere, jeg kender bare ikke noget til Cisco(udover
de skræmmende rygter)...

Takker på forhånd
**TwN**

Fra : KsNa

Dato : 25-02-03 20:02

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> god del forstand på computere, jeg kender bare ikke noget til Cisco(udover

Hvis han har fået routeren fra TDC sammen med ADSL'en, så skal i ikke gøre
andet end at sætte PC'erne til, routeren er sat op af TDC.

Mvh.
Kim

Fra : **TwN**

Dato : 26-02-03 17:31

"KsNa" <ksna@mail.dk> wrote in message

> Hvis han har fået routeren fra TDC sammen med ADSL'en, så skal i ikke gøre
> andet end at sætte PC'erne til, routeren er sat op af TDC.

Ja ja...
men hvis man nu skal ha' webserver el. lign. igennem.....

**TwN**

Fra : KsNa

Dato : 27-02-03 19:20

> "KsNa" <ksna@mail.dk> wrote in message

> Ja ja...
> men hvis man nu skal ha' webserver el. lign. igennem.....

Ved jeg ikke, men der følger sikkert en vejledning med fra TDC.

Mvh.
Kim

Fra : Christian

Dato : 26-02-03 18:59

> [...]
> >

> Hvis han har fået routeren fra TDC sammen med ADSL'en, så skal i ikke gøre
> andet end at sætte PC'erne til, routeren er sat op af TDC.

Kim har ret. Den burde være sat op fra TDCs side. Men man ved jo
aldrig med det onde imperium. Hvis du skal konfigurere den fra bunden
og den kører på IOS (Cisco styresystem) så er det "forholdsvis" nemt.
Dokumentationen som burde følge med til routeren, beskriver som regel
basis opsæt på en fornuftig måde.

Har desværre ikke selv rodet med en Soho 71, men jeg kan kun
forestille mig at den bruger IOS. Var det en 6xx, så ville jeg sige du
var mere eller mindre på spanden, den kører på CBOS og det er et
helvede at arbejde med.

mvh

Christian
CCNA