Flere pc'er tilkoblet internettet via kabe~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-02-03 13:50

Ved kabel-tv-adgang til internettet er der en form for modem mellem
pc'en og kabel-tv-nettet. Fra "modemmet" anvendes et almindeligt
netværkskabel (RJ 45) hen til pc'en.

Mit spørgsmål drejer sig om hvad man skal gøre, hvis man vil have to
eller flere pc'er tilsluttet internetforbindelsen via kabel-tv?

Ved netop to pc'er kan man vel blot aktivere »Deling af internetforbindelse«
på pc 1, derefter forbinde pc 1 og pc 2 gennem et netværkskabel. Det
kræver så at der er to netværkskort i pc 1, og at pc 1 skal være tændt,
for at pc 2 kan bruge internetforbindelsen?

Men hvad hvis man har tre eller flere pc'er der skal benytte den samme
internetforbindelse - behøver man så en router? - Skal der fra routeren
være direkte forbindelse ud til den enkelt pc, eller kan/skal man lave et
»ethernet«, hvor man blot lader den samme ledning (netværkskabel) køre
rundt i hele huset, og lader den have diverse netværksudtag rundt omkring?

Hvis man i stedet vil lave et trådløst netværk, kan et wlan-accespunkt da i
stedet erstatte routeren? Hvor mange trådløse netkort vil et accespunkt
normalt kunne betjene på én gang?

Jeg er ikke superstærk i netværk, og håber at der er nogle af jer der vil
kommentere ovenstående ideer og formodninger om netværkstilslutninger
af flere pc'er til internettet..

På forhånd tak for hjælpen.

Claus

Fra : Lars Hessellund

Dato : 23-02-03 17:35

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> Ved kabel-tv-adgang til internettet er der en form for modem mellem

Hvem er din udbyder?

> pc'en og kabel-tv-nettet. Fra "modemmet" anvendes et almindeligt
> netværkskabel (RJ 45) hen til pc'en.

Hedder UTP5-kabel med RJ45-stik.

> [...]
> kræver så at der er to netværkskort i pc 1, og at pc 1 skal være tændt,
> for at pc 2 kan bruge internetforbindelsen?

Korrekt!

> Men hvad hvis man har tre eller flere pc'er der skal benytte den samme
> internetforbindelse - behøver man så en router? [snap]

Ja!

> [...]

> »ethernet«, hvor man blot lader den samme ledning (netværkskabel) køre
> rundt i hele huset, og lader den have diverse netværksudtag rundt omkring?

Kan man ikke med UTP5-kabler, så skal du bruge koaksialkabler med påsat
T-led. Bliver ikke brugt mere og det vil nok blive en ret dyr løsning når du
skal have en router på!

> Hvis man i stedet vil lave et trådløst netværk, kan et wlan-accespunkt da
> stedet erstatte routeren?

Nej, men du kan få AP´er med indbygget router.

> Hvor mange trådløse netkort vil et accespunkt
> normalt kunne betjene på én gang?

Kommer an på AP, læs de respektive udbyderes produktbeskrivelser.

> Jeg er ikke superstærk i netværk, og håber at der er nogle af jer der vil
> kommentere ovenstående ideer og formodninger om netværkstilslutninger
> af flere pc'er til internettet..

Måske du burde læse et af de hæfter om netværk so IDG udgiver.

Mvh.

Lars Hessellund

Fra : Arne Keller

Dato : 23-02-03 17:56

On Sun, 23 Feb 2003 17:35:00 +0100, "Lars Hessellund" <GONE@GONE.dk>
wrote:

>"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message

snip

>Hedder UTP5-kabel med RJ45-stik.

Nej det gør det ikke.
Det hedder et workarea cord og det kan overholde Cat5E eller Cat6
kravene.
Cat5 findes ikke længere.

Det bliver i daglig tale kaldt alt muligt andet, så RJ45 kabel er
sikker lige så rigtigt som Twistet pair kabel, UTP kabel, Cat5E kabel,
parsnoet kabel eller andet.

Det er rigtigt at RJ45 er et markeds navn for stikket, men ifølge
standarden hedder det noget helt andet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Lars Hessellund

Dato : 23-02-03 18:16

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> snip

> Nej det gør det ikke.
> Det hedder et workarea cord og det kan overholde Cat5E eller Cat6
> kravene.
> Cat5 findes ikke længere.

I know...

> [...]
> parsnoet kabel eller andet.
>
> Det er rigtigt at RJ45 er et markeds navn for stikket, men ifølge

Det er naturligvis rigtigt, men de fleste kalder det nu engang UTP-kabler og
RJ45-stik.
Hvad standarterne siger er noget helt andet.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-02-03 20:03

On Sun, 23 Feb 2003 18:16:25 +0100, "Lars Hessellund" <GONE@GONE.dk>
wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>I know...

Hvorfor rettede du så en udemærket forklaring "et almindeligt
netværkskabel (RJ45)" ?

>Det er naturligvis rigtigt, men de fleste kalder det nu engang UTP-kabler og
>RJ45-stik.

Hvorfor rettede du det så til UTP5 ? det har jeg da aldrig før hørt
nogen kalde det.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 23-02-03 20:23

> Hvorfor rettede du så en udemærket forklaring "et almindeligt
> netværkskabel (RJ45)" ?

Hej
Det blev da til en vældig diskussion om navn på et kabel, hvad med at svare
manden på det han har spurgt om
Så kan I jo føre jeres egen diskussion bagefter,
Gunnar

Fra : Claus E Beyer

Dato : 23-02-03 20:23

"Lars Hessellund" <GONE@GONE.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svarene.

> Hvem er din udbyder?

mknet.dk (Arrownet)

> Måske du burde læse et af de hæfter om netværk so IDG udgiver.

Ja, det var nok en god idé.

Claus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-02-03 15:23

Eller læse på http://net-faq.dk

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : JBH

Dato : 23-02-03 23:05

Claus E Beyer <cebeyer@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b3ag6a$1kfcga$1@ID-62896.news.dfncis.de...
> [...]
> kræver så at der er to netværkskort i pc 1, og at pc 1 skal være tændt,
> for at pc 2 kan bruge internetforbindelsen?

Jo, den første skal altid være tændt. Det er "Webserveren"

> [...]
> »ethernet«, hvor man blot lader den samme ledning (netværkskabel) køre
> rundt i hele huset, og lader den have diverse netværksudtag rundt omkring?

Jeg har brugt en gammel pentium1 på 200 Mhz som "Webserver" I den er der så
installeret 2 netkort, hvoraf det ene er et med COAX udgang til resten af
huset's computere. Webserveren kører Win98 med deling af
internetforbindelse
Jeg ved egentligt ikke hvorfor COAX ikke bruges mere, Det er godt nok ikke
verdens hurtigste (10 Mb) men er nemt og billigt at arbejde med. (Et brugt
10 Mb. Netkort får man smidt i nakken til 0 kr......)

Man bør bruge COAX ledning beregnet til formålet, men jeg har nu brugt alm.
75 ohm antenneledning. Der er en 50 ohm terminering i begge ender. ledningen
er vel omkring 30meter og med 8 udtag "T.-stykker" Den sidste ender ude i
værkstedet/garagen

Man kan også dele printere og mapper på "Webserveren" Praktisk hvis man
f.eks. sidder i stuen og surfer på den bærbare og lige vil have noget
printet ud.

> Hvis man i stedet vil lave et trådløst netværk, kan et wlan-accespunkt da
> stedet erstatte routeren? Hvor mange trådløse netkort vil et accespunkt
> normalt kunne betjene på én gang?

Det ved jeg ikke noget om.

> Jeg er ikke superstærk i netværk, og håber at der er nogle af jer der vil
> kommentere ovenstående ideer og formodninger om netværkstilslutninger
> af flere pc'er til internettet..

Jeg vidste heller ikke meget om netværk, men jeg fik et fedt link som hjalp
mig.

http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

COAX løsningen er et alternativ som jeg syntes er værd at overveje. Jeg er i
alt fald godt tilfreds med mit system her i huset.

mvh
JBH

Fra : Jens

Dato : 23-02-03 23:50

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ved kabel-tv-adgang til internettet er der en form for modem mellem
> pc'en og kabel-tv-nettet. Fra "modemmet" anvendes et almindeligt
> netværkskabel (RJ 45) hen til pc'en.

Det kaldes et kabel-modem....

> Mit spørgsmål drejer sig om hvad man skal gøre, hvis man vil have to
> eller flere pc'er tilsluttet internetforbindelsen via kabel-tv?

Har du prøvet at tilslutte en hub/switch til kabel-modemmet, samt tilslutte
computerne til hub/switchen ?
De fleste ISP'er tillader flere computere på hvert kabel-modem. Typisk
fungerer kabel-modemmet som en bridge.

> [...]
> kræver så at der er to netværkskort i pc 1, og at pc 1 skal være tændt,
> for at pc 2 kan bruge internetforbindelsen?

Det var også en mulighed, omend der er nogle ulemper ved den, f.eks. at pc
1 skal være tændt når man skal surfe fra pc 2.

> Men hvad hvis man har tre eller flere pc'er der skal benytte den samme
> internetforbindelse - behøver man så en router? -

En router vil efter min mening være den bedste måde at dele forbindelsen
på. Så undgår du at udbyderen sætter begrænsningen for hvor mange computere
der må tilsluttes, samtidigt med at du beskytter dit interne netværk fra
udefra kommende.

> [...]
> »ethernet«, hvor man blot lader den samme ledning (netværkskabel) køre
> rundt i hele huset, og lader den have diverse netværksudtag rundt

Ethernet netværk med brug af hub/switch har sit en ledning fra
hub/switch'en til hver enkelt computer. Du kan derfor ikke nøjes med at
trække én ledning rundt i hele huset.

> Hvis man i stedet vil lave et trådløst netværk, kan et wlan-accespunkt da
> stedet erstatte routeren?
Ja, hvis det også har indbygget routerfacilitet, hvilke der er en del
forskellig accesspoint der har.

> Hvor mange trådløse netkort vil et accespunkt
> normalt kunne betjene på én gang?
Rigeligt til et lille privat netværk.

> Jeg er ikke superstærk i netværk, og håber at der er nogle af jer der vil
> kommentere ovenstående ideer og formodninger om netværkstilslutninger
> af flere pc'er til internettet..

Jeg vil anbefale router løsningen evt. en kombineret router/trådløst
accesspoint.

Jens

Fra : Søren ô¿ô

Dato : 24-02-03 15:41

Jeg har 2 pc'er på arrownet via en hub.

--

M.v.h. Søren.

Fra : jens

Dato : 08-03-03 00:27

"Søren ô¿ô" <selkrog@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har 2 pc'er på arrownet via en hub.

Arrownet tillader op til 15 pcèr pr abbonnement, det er vel mok til de
fleste, men routeren er stadig at foretrække da man så også kan lave et
lokalt net med en fælles firewall i routeren.

mvh Jens