Mere end én pc på internettet med TDC Webs~
Fra : Bitterøv

Dato : 16-02-03 00:32

Hej i gruppen
Jeg har en PC (Windows XP) med TDC webspeed forbindelse, men jeg vil også
gerne ha koblet min datters PC (Windows 95) på nettet også.
Hos teledanmark skriver de at jeg kan nøjes med en ekstra offentlig,
dynamisk IP-adresse eller en router.
Det er kun til internet, så jeg behøver vel ikke en router, vel??
Hvis det kun er en ekstra IP adresse, jeg skal ha, skal jeg så ha et slags
dobbeltstik til stikdåsen, og så trække kabel til den anden PC, og så sætte
den op i "netværk", som den første PC, eller ligger der mere bag.. Jeg vil
være glad for al hjælp

Venlig hilsen
Bitterøv

Fra : Sten Hansen

Dato : 16-02-03 02:38

"Bitterøv" <bitteven@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sætte
> den op i "netværk", som den første PC, eller ligger der mere bag.. Jeg vil

Jeg vil nu købe an router, prøv D-link DI-604, der er rimelig i pris og du
kan også begrænse din datters adgang til nettet med den.

Sten Hansen

Min mailadresse er gyldig i max. otte uger eller til jeg modtager spam.

Fra : Martin S.

Dato : 16-02-03 12:36

> [...]
sætte
> den op i "netværk", som den første PC, eller ligger der mere bag.. Jeg vil

Routerløsningen er god hvis du vil have en Wanip, og et næsten ubegrænset
antal pc-ere bag den (ca. 254)
Men du kan nøjes med en switch eller en hub. Førstnævnte er bedst.
Switchen er det du kalder et dobbeltstik - der er bare plads til ca. 5
maskiner hvis du køber den mindste 5-ports der er på markedet. Fra switchen
går der et kabel til din stikdåse og et kabel til hver af dine pc-er.
Opsætningsmæssigt er det det samme som hvis du kun har din ene pc på nettet.
Du skal bare huske at få en ekstra dynamisk ipadresse.
Hvis du skal bruge maskinerne i netværk også, så husk at når du får 2 dyn
ip-er så ligger de højst sandsynligt ikke på samme subnet. Det omgår du ved
at installere IPX/SPX protokollen også.

Nå ja prisen på en switch varierer. Men ca. 250-300 d.kr Du behøver ikke at
købe en der er endnu dyrere.

Martin S.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-03 13:38

On Sun, 16 Feb 2003 00:31:50 +0100, "Bitterøv" <bitteven@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>den op i "netværk", som den første PC, eller ligger der mere bag.. Jeg vil
Mit forslag.
Du skal have netværk på begge maskiner. Dvs et net kort i hver.
Du forbinder PCer til en switch (Hub kan gøre det).
Du forbinder også switchen til en router.
Du forbinder routeren til dit ADSL modem.
Det skal jo også konfigureres (PCerne, og router), men det har nok
ikke den store betydning i planlægningsfasen.

/Hans

Fra : jens

Dato : 17-02-03 14:36

> [...]
> Det skal jo også konfigureres (PCerne, og router), men det har nok
> ikke den store betydning i planlægningsfasen.

Der er 4 porte i de fleste routere nu om dage.
En switch gør det vanskeligt at lave et lokalnet, da det afhænger af de ipèr
som TDC finder det behageligt at uddele.

Jeg ville nok vælge en Level One router da den er meget nemmere at sætte op
en den omtalte DI604.

Eller alt muligt andet, bare ikke en DI604.

mvh Jens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-02-03 19:17

On Mon, 17 Feb 2003 14:35:41 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

>slags
>sætte
>vil
>
>Der er 4 porte i de fleste routere nu om dage.
Nå, er det virkeligt tilfældet ?

>En switch gør det vanskeligt at lave et lokalnet, da det afhænger af de ipèr
>som TDC finder det behageligt at uddele.
Det var noget påstand, vil du lige uddybe, der er noget jeg ikke
forstår ?

>Jeg ville nok vælge en Level One router da den er meget nemmere at sætte op
>en den omtalte DI604.
Jeg har ikke omtalt nogen bestemt router.

>Eller alt muligt andet, bare ikke en DI604.
Mon det ikke afhænger af behov ?

/Hans

Fra : jens

Dato : 17-02-03 19:57

> Nå, er det virkeligt tilfældet ?

> Det var noget påstand, vil du lige uddybe, der er noget jeg ikke
> forstår ?

> Jeg har ikke omtalt nogen bestemt router.

Nej, det var Steen Hansen der gjorde det.

> Mon det ikke afhænger af behov ?

Jo, og nej, behov har det med at ændre sig, hvem køber 2 nye printere når
man har et lokalnet ?

På et eller andet tidspunkt indenfor 6 måneder ærgrer man sig over at det
var en switch til 350 kr og ikke en router til 500 man fik med hjem da man
var ude at købe ind.

Hvis man ikke har børn der skal begrænses, er der måske børnebørn, er det
ikke dem er det internettet der skal holdes ude, og en router med wall er
nemmere/bedre end 2-3 pcèr med hver sin softwll på en switch.
Jeg har set en del eksempler på folk der sparede en router for at købe den 1
mååned efter, fordi de ikke kunne bruge TDC`s ipèr i deres hjemmenet, og
gerne ville vide hvorfor/hvordan deres lokal maskiner snakkede sammen.

Med en router bestemmer man det hele selv, forudsat det ikke er en af tdc`s
som er låst og kun kan ændres af ......TDC for små 1000 dask pr gang.

mvh Jens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-02-03 21:22

On Mon, 17 Feb 2003 19:57:17 +0100, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

-----------cut------------->
>På et eller andet tidspunkt indenfor 6 måneder ærgrer man sig over at det
>var en switch til 350 kr og ikke en router til 500 man fik med hjem da man
>var ude at købe ind.
Selv med min bedste vilje kan jeg ikke se at man kan sammenligne en
switch/hub med en router. Men jeg er nok for træt og gammel.

/Hans

Fra : jens

Dato : 17-02-03 22:58

> [...]
> Selv med min bedste vilje kan jeg ikke se at man kan sammenligne en
> switch/hub med en router. Men jeg er nok for træt og gammel.

Alle tre giver mulighed for at forbinde lokale pcèr i et lokal net, men kun
routeren giver mulighed for at alle kan komme på internettet uanset hvad
uydbyderen mener om det.
Og kun routeren giver mulighed for at begrænse lokale eller eksterne pcèr
adgang ind eller ud.

Hvor gammel er du da ?

hubben giver den halve hastighed på lokalnettet, switchen giver kun det
antal pc`er netadgang man får ipèr til, fra udbyderen, med routeren
bestemmer man selv.

mvh Jens