Deling af internet forbindelse W98.
Fra : JBH

Dato : 10-02-03 23:50

Hej.

Jeg har en ældre maskine med 2 netkort, et til ADSL (dynamisk ip)og 1 som
jeg gerne ville bruge til at dele internetforbindelsen ud til et par andre
maskiner i et lokalt BNC/Coax netværk.

Jeg har forsøgt med det indbyggede program i Win98, til deling af
internetforbindelse og har også kunnet få en enkelt maskine på
lokalnetværket til også at kunne se internettet (samtidig med "serveren").
men det var kun 1 maskine ad gangen på lokalnettet som kunne komme på
internettet. Jeg har prøvet både at lade Win98 bestemme opsætningen og selv
fastlagt opsætningen.

Det dur bare ikk.

Er det Win98 "deling af internetforbindelse" som er noget skod ? (Har jeg
hørt flere steder) og er der en nem løsning (uden switche/routere og RJ45
kabler)

mvh
JBH

Fra : jens

Dato : 11-02-03 00:54

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hørt flere steder) og er der en nem løsning (uden switche/routere og RJ45

Hvordan vil du få mere end en pc sat til det ene lannetkort i server w98èn
uden switch og rj45 kabler ?

mvh Jens

Fra : JBH

Dato : 11-02-03 01:40

jens <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b29e32$je0$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
RJ45

> Hvordan vil du få mere end en pc sat til det ene lannetkort i server w98èn

Der er 2 netkort i maskinen. 1 til ADSL og 1 til lokalnetværket. Jeg vil
dele internetforbindelsen som vist her. (COAX)

http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69

Det er softwaren mellem de 2 netkort (deling af internetforbindelse i W98)
som tilsyneladende ikke dur

mvh
JBH

Fra : jens

Dato : 11-02-03 01:50

> [...]
>
> http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=69
>
> Det er softwaren mellem de 2 netkort (deling af internetforbindelse i W98)

Eksisterer Coax endnu ?

Du skal manulet sætte netkortene til at køre 10mbit halvdublex.

Server lannaetkortet får ip 192.168.0.1 ved deling af netforbindelsen, de
andre skal have ipèr indtastet fra 192.168.0.2 ,
192.168.0.3.......................
med subnetmasken 255.255.255.0 og gateway 192.168.0.1 alle sammen.

ICS i w98 SE virker godtnok

mvh Jens

Fra : JBH

Dato : 11-02-03 04:15

nyhedsmeddelelse:b29hbl$18io$1@news.net.uni-c.dk...

> Eksisterer Coax endnu ?

Ja, for så slipper jeg for at skulle op og rode rundt i rockwool mv.

> Du skal manulet sætte netkortene til at køre 10mbit halvdublex.

Er gjort. HW er installeret korrekt vil jeg mene. Begge maskiner kan pinge
sig selv og
hinanden. (192.168.0.1 og 192.168.0.2) Ping 127.0.0.1 er også ok

Windows fildeling og klientprg. til netværk er installeret på begge
maskiner.(men det burde ikke gøre nogen forskel)

> Server lannaetkortet får ip 192.168.0.1 ved deling af netforbindelsen, de
> andre skal have ipèr indtastet fra 192.168.0.2 ,
> 192.168.0.3.......................

Ja, er gjort men ellers skulle ICSHARE vel også selv kunne uddele IP'er Er
det ikke det som menes med DCHP ?)

> med subnetmasken 255.255.255.0 og gateway 192.168.0.1 alle sammen.

Ipconfig viser at det netkort som går på ADSL modem'et samt ICSHARE får
begge gateway 80.62.217.1 selvom jeg har sat dem til 192.168.0.1 under
netværk. Kun netkortene i lokalnettet bibeholder gateway 192.168.0.2.
Subnetmasken er 255.255.255.0 for alle.

> ICS i w98 SE virker godtnok

Hmm....hvad er mon så problemet :-/

Jeg installerede først netkortene, derefter installerede jeg deling af
internetforbindelse, hvor jeg vælger hvilket kort som skal bruges til
internet og hvilket til lokalnet. Det burde virke......(Jeg tror stadig der
er et eller andet ged i den der ICSHARE tingest.)

Et tip til hvordan jeg kommer videre ?

mvh
JBH

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-02-03 10:08

JBH wrote:
> Ja, for så slipper jeg for at skulle op og rode rundt i
> rockwool mv.

;)

> [...]
> (192.168.0.1 og 192.168.0.2) Ping 127.0.0.1 er også ok
>
> Windows fildeling og klientprg. til netværk er installeret på begge

Virker det?

> (men det burde ikke gøre nogen forskel)

Nej.

> Ja, er gjort men ellers skulle ICSHARE vel også selv kunne
> uddele IP'er Er det ikke det som menes med DCHP ?)

Kun hvis Windows98 kan agere DHCP server, det er jeg
ikke sikker på den kan.

> 192.168.0.1 alle sammen.
>
> Ipconfig viser at det netkort som går på ADSL modem'et
> samt ICSHARE får begge gateway 80.62.217.1

Det er kun maskinen tilkoblet ADSL (server) som må have
din udbyders gateway, klienterne skal have serverens IP
som gateway (skal du selv stille).

> selvom jeg har sat dem til 192.168.0.1 under netværk.

Så er det gjort forkert!?!

> Kun netkortene i lokalnettet bibeholder gateway
> 192.168.0.2. Subnetmasken er 255.255.255.0 for alle.

Det er da en forkert gateway eller er jeg galt på den?

Også min erfaring.

> Hmm....hvad er mon så problemet :-/

Først skal du få fildeling til at virke, dernæst læse her:
Læs evt. her:
<http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm>

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar på email.

Fra : JBH

Dato : 12-02-03 00:17

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e48bd64$0$148$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Først skal du få fildeling til at virke, dernæst læse her:
> Læs evt. her:
> <http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm>

Det var lige det der skulle til...
Jeg fulgte vejledningen slavisk og nu virker det bare

Mange tak for hjælpen

(Jeg tror det var gateway'en som ikke var korrekt, som du også antydede)

mvh
JBH

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-02-03 14:24

JBH wrote:

> Det var lige det der skulle til...
> Jeg fulgte vejledningen slavisk og nu virker det bare

Det var godt, jeg har selv brugt Bjarnes sider i flere omgange.

> Mange tak for hjælpen

Intet problem.

> (Jeg tror det var gateway'en som ikke var korrekt, som du også
> antydede)

Det var mest oplagt ;)

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-02-03 15:56

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Det var mest oplagt ;)

Det er jo de problemer der kan restere, når man et manuelt opsat system
ændres og man glemmer at ændre i alle detaljer.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-02-03 15:50

> Kun hvis Windows98 kan agere DHCP server, det er jeg
> ikke sikker på den kan.

RYFM ... det kan den, det er faktisk princippet i ICS. Klientmaskinerne
skal fortrinsvis være DHCP klienter og bliver da konfigureret korrekt.

Sandsynligt problem: rester af manuel opsætning på klienter ....

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-02-03 11:14

Peter Larsen wrote:
[DHCP]
> RYFM ...

Hvorfor?
Jeg bruger Windows XP og ikke 98.

> det kan den, det er faktisk princippet i ICS.

Nej, du indtaster jo selv IP adresserne. En DHCP server
giver "automatisk" klienterne IP adresser.

> Klientmaskinerne skal fortrinsvis være DHCP klienter og
> bliver da konfigureret korrekt.

Hvorfor det?
Jeg kan bedst lide, at indstille IP adresserne manuelt i
så små netværk.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Peter Larsen

Dato : 18-02-03 19:30

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Peter Larsen wrote:

[i sammenhængen Windows 98 og ICS ... ]

> [DHCP]

> Hvorfor?

Se subjects header.

> Jeg bruger Windows XP og ikke 98.

Jamen, når nu der snakkes om win98 så er det da bedre at skrive om det,
når du lader OS være en udefineret variabel, medens den er en global
variabel fra subject header, så fremstår det som om du skriver om win998
.... O ... det er da fint og sikkert hjælpsomt overfor folk derude
også at skrive om, hvordan det er i XP, men så gør da opmærksom på at
det er XP du skriver om for at supplere diskussionen om, hvordan det er
i win98.

> Nej, du indtaster jo selv IP adresserne.

Ikke i opsætningen af win98 ICS. Implicit i tråden er en forventing om
at win98 ikke kan særlig meget, den forventing er en undervurdering af
det.

> Jeg kan bedst lide, at indstille IP adresserne manuelt i
> så små netværk.

Hvorved er det bedre, når nu der alligevel er en DHCP til stede?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-02-03 00:18

Peter Larsen wrote:

> Se subjects header.

Du misforstår mig, jeg kommenterer her din dårlige
citering.

> Jamen, når nu der snakkes om win98 så er det da bedre
> at skrive om det, når du lader OS være en udefineret
> variabel, medens den er en global variabel fra subject
> header, så fremstår det som om du skriver om win998 ...

Jeg skriver skam om Windows 98, men bruger det ikke
selv, derfor kan jeg naturligvis ikke læse manualen...
Og jeg skriver endda jeg ikke er sikker på min udtalelse!

> ... det er da fint og sikkert hjælpsomt overfor folk derude
> også at skrive om, hvordan det er i XP, men så gør da
> opmærksom på at det er XP du skriver om for at supplere
> diskussionen om, hvordan det er i win98.

Lige én gang til ;)
Jeg skriver om Windows 98, men bruger selv XP.

[98 som DHCP server]

> Ikke i opsætningen af win98 ICS.

Hvad mener du?
- Enten har jeg tabt tråden ellers svarer du i øst når
jeg spørger i vest ;)

> Implicit i tråden er en forventing om at win98 ikke kan
> særlig meget, den forventing er en undervurdering af det.

Hvor ser du denne forventning?
- Ser du den udfra JBHs udtalelse:
"Er det Win98 'deling af internetforbindelse' som er noget
skod?(Har jeg hørt flere steder)..."

Jeg har ihvertfald ikke i sinde, at give udtryk for, at Windows
98 ikke kan særlig meget. Det kan faktisk meget mere end
en almindelig hjemmebruger har brug for.

> Hvorved er det bedre, når nu der alligevel er en DHCP til
> stede?

Jeg siger ikke det er bedre, kun at det er min præference ;)

Fra : jens

Dato : 11-02-03 11:27

> [...]
der
> er et eller andet ged i den der ICSHARE tingest.)

Vælg egenskaber for lannetkortet på serveren og egenskaber for tcp/ip, der
kan man vælge at dele netværket på netkortet.

de andre maskiner skal have fast indtastet ip fra 192.168.0.2 og op da der
ikke er DHCP server i w98.

mvh Jens

Fra : Esben

Dato : 11-02-03 23:00

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan man vælge at dele netværket på netkortet.
>
> de andre maskiner skal have fast indtastet ip fra 192.168.0.2 og op da

Det er der da en slags DHCP server i win98se ics - man kan bare ikke
ændre i den uden at pille i regedit eller via 3. parts software. Fast ip
på klienterne er ikke nødvendigt pr. default.

--
Esben

Fra : jens

Dato : 11-02-03 23:43

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ændre i den uden at pille i regedit eller via 3. parts software. Fast ip
> på klienterne er ikke nødvendigt pr. default.

Jeg mener den indbyggede er en linklokal dhcp som uddeler adresser til lokal
maskinen, ikke lokale netmaskine, da det er 169 adresser.
Med fast indtastede ved man med sikkerhed det ikke er en dhcp fejl

mvh Jens

Fra : JBH

Dato : 12-02-03 00:30

jens <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2bu9u$196q$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> maskinen, ikke lokale netmaskine, da det er 169 adresser.
> Med fast indtastede ved man med sikkerhed det ikke er en dhcp fejl

Ja, Iflg den link jeg fik fra Mikael
http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm Kan Win98 sagtens agere DCHP
(og gør det også default), men det anbefales at slå funktionen fra og bruge
faste IP'er hvis der kun er få maskiner i netværket. (I mit tilfælde hvor
"serveren" er en gammel overclocket pentium1-133Mhz (clocket til 200Mhz) er
der heller ikke "tid" til holde styr på dynamiske IP'er

mvh
JBH

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-02-03 15:53

jens wrote:

> Jeg mener den indbyggede er en linklokal dhcp som uddeler adresser
> til lokal maskinen, ikke lokale netmaskine, da det er 169 adresser.
> Med fast indtastede ved man med sikkerhed det ikke er en dhcp fejl

RYFM ... det er en komplet DHCP som uddeler i adresserummet
192.168.0.0/24, men kun som en del af ICS. Du kan ikke sætte den til at
arbejde uden at ICS også er i drift. Hvis du vil bruge faste adresser -
og det kan være fordel for en maskine med server-funktionalitet - så
tag dem fra toppen af adresse-rummet.

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-02-03 15:51

jens wrote:

> de andre maskiner skal have fast indtastet ip fra 192.168.0.2 og op
> da der ikke er DHCP server i w98.

RYFM!