portnumre / sockets
Fra : Jan Arentoft

Dato : 12-03-01 16:34

Et lille spørgsmål..

Hvis 2 computere vil på samme ftp server hvordan holdes der så styr på hvem
der er hvem (port 20-21). Her tænker jeg jo på at man ftp'er til port 20 og
21, men hvad så med den næste person som logger på ftp serveren på samme
tid, er han også på port 20 og 21 ???? (det er han vel egentlig, men hvad
sker der så)(er det her sockets kommer ind) ???

Venligst Jan

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 12-03-01 16:49

Hej "Jan Arentoft" <dko@9927@vip.cybercity.dk>

> [...]
>tid, er han også på port 20 og 21 ???? (det er han vel egentlig, men hvad
>sker der så)(er det her sockets kommer ind) ???

En session er karakteriseret af ip-adresser og portnumre, både kilde
og destination. Det vil sige at den samme ip-adresse kan have flere
sessioner mod den samme ftp, hvis blot source-porten er forskellig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 12-03-01 21:27

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> [...]
> og destination. Det vil sige at den samme ip-adresse kan have flere
> sessioner mod den samme ftp, hvis blot source-porten er forskellig.

Derudover er det også meget brugt at spawne off til andre ledige porte så
det kun er den første connect der kører på primær-porten mens selve
trafikken kører på andre porte. Derved er primær-porten altid ledig også
selvom man ikke bruger en select.

l8r/Jspr