Dato ?
Fra : Mogens

Dato : 11-03-03 11:20

Hej

Jeg har lavet nogle småscripts, hvor jeg via en HTML-form skal taste nogle
data ind der senere skal gemmes i en mySQL tingest. Alt virker undtaget dato
oplysningen. (fx 2003-03-11).
Jeg har oprettet feltet i mySQL some et date-felt, men der findes ikke nogen
tilsvarende type til formen. På grund af type forskellen vil skrivningen til
tabellen (insert) ikke virke.

Så mit spørgsmål er, hvordan kan jeg indtaste en dato i en form og evt
konvertere den, så den kan gemmes som en dato i mySQL ?

Mvh
Mogens
(En af Danmarks nyeste nybegyndere i PHP)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 11-03-03 11:39

Mogens wrote:

> [...]
> oplysningen. (fx 2003-03-11).
> Jeg har oprettet feltet i mySQL some et date-felt

[klip]

Jeg synes oftest det er mest hensigtsmæssigt at gemme dato/klokkeslet i
unixtime formatet (hvilket er antal sekunder siden 1/1-1970). PHP har en
række muligheder for at konvertere unixtime til et menneskelig
forståeligt format.

> Så mit spørgsmål er, hvordan kan jeg indtaste en dato i en form og evt
> konvertere den, så den kan gemmes som en dato i mySQL ?

Her er lidt læsning om de forskellige muligheder for konvertering m.m:

http://dk.php.net/manual/en/ref.datetime.php

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>