sikre at bestilling modtages
Fra : Leonard

Dato : 26-02-03 12:16

Jeg har desværre oplevet at nogle bestillinger foretaget på min
hjemmeside og sendt til mig ved hjælp af mail() ikke er nået frem til
mig.
Hvordan sikrer jeg mig at bestillinger foretaget online altid når
frem?
Da intet teknik er 100% pålideligt må der vel skulle noget til med at
der sendes en mail afsted til både bestiller og mig selv, som
bestiller så bedes returnere, for at bekræfte at han er den han giver
sig ud for, så jeg på den måde får 2 mails, og får jeg så kun den ene
må jeg overveje om det er fordi det var snyd eller en teknisk fejl.
Det virker bare lidt tungt at skulle gøre bestilleren opmærksom på, at
nu kommer der en mail der skal returneres og hvis den ikke kommer, så
er der sket en teknisk fejl og bestillingen skal gentages.
Omsætningen er ikke stor nok til at bære en betalingsløsning med
secure-server, dankort osv.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-02-03 12:39

Leonard wrote:
> [...]
> nu kommer der en mail der skal returneres og hvis den ikke kommer, så
> er der sket en teknisk fejl og bestillingen skal gentages.

Du kan vende det til noget konstruktivt: det er god kundeservice at
sende en ordrebekræftigelse, og der er næppe nogen der bliver trætte af
dig hvis de skal trykke "reply - send" for fra kundens hånd at bekræfte
ordren. De fleste vil føle at du gør dem en tjeneste ved at sikre at der
ikke kan bestilles i deres navn uden deres tilsagn.

/Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Leonard

Dato : 26-02-03 13:24

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>De fleste vil føle at du gør dem en tjeneste ved at sikre at der
>ikke kan bestilles i deres navn uden deres tilsagn.

Ja, men er det ikke en falsk tryghed?
- hvis jeg ville, kunne jeg oprette en mailadresse på en gratisportal,
bestille 20 ton sukkeroer i dit navn til levering hos din mormor,
bekræfte bestillingen og lukke mailkontoen igen. Hvis jeg samtidig gør
det fra en off. tilgængelig adgang, fx et bibliotek, så hænger du
alligevel på 20 ton roer

Omvendt foretages der en del rigtige bestillinger fra off. netadgange
og de personer har måske ikke en mailadresse.

Men findes der en teknisk løsning, i PHP ?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-02-03 15:53

Leonard wrote:

> [...]
> bestille 20 ton sukkeroer i dit navn til levering hos din mormor,
> bekræfte bestillingen og lukke mailkontoen igen.

Ja, men jeg vil næppe have svært ved at sandsynliggøre overfor en dommer
at jeg aldrig før eller siden har brugt bemeldte mailadresse, og det
således ikke er sandsynligt at det er mig der har bestilt

Hvis jeg samtidig gør
> det fra en off. tilgængelig adgang, fx et bibliotek, så hænger du
> alligevel på 20 ton roer

(så er det sg.. med at få købt en sukkerfabrik *GG*)

Jeg synes ikke at det er spor tumpet: mange kender proceduren fra
tilmelding til nyhedsbreve, og brugeren vil sandsynligvis undre sig, og
gå ind på siden hvis en "anmeldt" (dvs på bestillingssiden omtalt)
bekræftelsesmail ikke kommer.

> Men findes der en teknisk løsning, i PHP ?

Mjah - ikke mig bekendt. Jeg var dog heller ikke klar over at problemet
eksisterede. Jeg selv får fejlmeddelelser når mine mail-scripts ikke kan
sende til dem som de bliver bedt om at sende til.

Det eneste jeg kan komme på er at validere mailadresser og andet indput,
så der ikke kommer funktionsforstyrrelser ind ad den vej, eller skrive
til en database inden man forsøger at sende, og så rutinemæssigt checke
om database og mailboks er enige om ordrelisten.

Med database vil du muligvis også kunne opretholde en ordrenummer-liste,
og du vil have en indikation på at noget skal checkes hvis ordrenumrene
pludselig springer et par numre over...?

/Jesper Brunholm

Fra : Dennis Hansen

Dato : 26-02-03 16:59

Onsdag den 26. februar 2003 13:24 skrev Leonard:

> Ja, men er det ikke en falsk tryghed?

Du kan ikke sikre dig 100% at der er en som udgiver sig for en anden
person, som du også selv skriver, man kan oprette en temp emailkonto og
bestille via den osv..

Jeg vil tro det hjælper, når vi får gang i de digitale signaturer.

Mvh
Dennis

Fra : No1

Dato : 26-02-03 13:49

> [...]
> mig.
> Hvordan sikrer jeg mig at bestillinger foretaget online altid når

Gem bestillingerne i en database eller flad fil...

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 26-02-03 14:19

"Leonard" <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der sket en teknisk fejl og bestillingen skal gentages.
> Omsætningen er ikke stor nok til at bære en betalingsløsning med

Gem bestilingen i en database og send en mail til kunden som så skal klikke
på et link i mailen for at aktivere ordren i databasen og sende en mail til
dig