Hvad er den største fordel med PHP
Fra : 2800

Dato : 20-02-03 10:33

sp fra en newbie...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-02-03 10:41

"2800" <he-gj@mail.dk> writes:

> sp fra en newbie...

Fesg.

Hvad er den største fordel ved din computer? Det er et lige så
svært spørgsmål.

PHP er et programmeringssprog, som indeholder de mest almindelige
kontrolstrukturer, og kommer bundlet med et stort standardbibliotek.

.... eller sagt på en anden måde. Du har nok bedre chancer for at få et
brugbart svar, hvis du stiller mere konkrete spørgsmål. Se fx
<http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html>.

--
Jacob - www.bunk.cc
We're upgrading /dev/null

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 20-02-03 10:46

2800 wrote:
> sp fra en newbie...

det er gratis.

--
excuse of the day : doppler effect
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-02-03 10:59

I forhold til andre sprog jeg har set:

- det kan stort set alt, det gør det rimeligt hurtigt. Det er logisk
bygget op omkring funktioner og, og er - as such - relativt let at lære.
Det er gratis, og har stor goodwill i openSource kredse, så der er
_bjerge_ af (gratis) scripts og tutorials online.

Men frem for alt: der er en søgbar, komplet og tilbundsgående (pinligt -
det tog mig flere sekunder at finde et dansk ord for 'extensive' )
manual online med en masse gode brugerkommentarer (http://dk.php.net).

Begynd på webcafe.dk med deres php-tutorial, så skal du nok komme efter
det

Venligst

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Esben

Dato : 21-02-03 17:31

Undskyld, jeg kan ikke lade være!

> Men frem for alt: der er en søgbar, komplet og tilbundsgående (pinligt -
> det tog mig flere sekunder at finde et dansk ord for 'extensive' )

Extensive betyder omfattende, en ting PHP i øvrigt er.

Esben

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-02-03 11:18

On Thu, 20 Feb 2003 10:32:47 +0100
"2800" <he-gj@mail.dk> wrote:
> sp fra en newbie...

At det er populært i opensource kredse, hvilket betyder at der er
oceaner af internet sider som kan give dig hjælp, eksempler, scripts og
meget mere - ganske gratis.
Sproget er såmænd ikke noget specielt i forhold til så mange andre, men
har den samme fordel som BASIC havde det i gamle dage - det er ret let
at lave simple ting i, og svære ting kan hurtig læres også.

Fra : Kenneth

Dato : 20-02-03 14:04

Det er også platformsuafhængig. Du kan programmere det på en WIN platform og
lægge det ud på en linux server osv. Mulighederne er store.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-03 20:21

On Thu, 20 Feb 2003 14:04:10 +0100, "Kenneth" <kenneth@REMOVEziax.dk>
wrote:

>Det er også platformsuafhængig. Du kan programmere det på en WIN platform og
>lægge det ud på en linux server osv. Mulighederne er store.

Både og!

Hvis man leger med fil operationer, så kan man ikke... hvis du henter
en fil somewhere på din harddisk i windows, hedder det jo
c:\blabla\blabla\blabla

mens i *unix er det /usr/blablabla

Så lidt forskel er der nu...

Men med de "almindelige" funktioner er der ikke forskel og virker
ganske fint på begge maskiners operativ system

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-03 20:30

Martin <> wrote in news:elaa5v83m49c1k2tp2na5uig05qvud1fus@4ax.com

> Hvis man leger med fil operationer, så kan man ikke... hvis du
> henter en fil somewhere på din harddisk i windows, hedder det jo
> c:\blabla\blabla\blabla
>
> mens i *unix er det /usr/blablabla

Ordnes simpelt ved at lave en config-fil (eller config øverst i
filen) hvor stien angives i en variabel. Så skal man bare lige ændre
config'en så virker det på en anden type server.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...
http://hs235.dk/cracks - http://susie.dk/

Fra : Kenneth

Dato : 20-02-03 21:02

> Så lidt forskel er der nu...

Det er ikke PHP, men operativsystemerne.

> Men med de "almindelige" funktioner er der ikke forskel og virker
> ganske fint på begge maskiners operativ system

Yup! Præcis!

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-02-03 20:43

Martin <> writes:

> Hvis man leger med fil operationer, så kan man ikke... hvis du henter
> en fil somewhere på din harddisk i windows, hedder det jo
> c:\blabla\blabla\blabla

Så vidt jeg husker kan den også bruge / som biblioteks-separator
(eller hvad det nu hedder) under Windows. Det gør det hele lidt
lettere, men absolutte stier vil selvfølgelig stadig give problemer,
men det kan man langt hen ad vejen kode sig uden om ved brug af
$_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] og venner.

> Men med de "almindelige" funktioner er der ikke forskel og virker
> ganske fint på begge maskiners operativ system

Det er selvfølgelig lidt noget snot når man på *nix linker sin PHP op
mod et eller andet programbibliotek der ikke findes til Windows. Så
har man et problem den da ens kode skal køre under MS Windows.

--
Jacob - www.bunk.cc
loop found in loop in redundant loopback

Fra : Jesper M. Olsen

Dato : 20-02-03 14:19

De foredele du får med PHP er at det for det første er gratis, det er
hurtigt, og du har mange muligeheder med PHP, hvis man F.eks kigger på ASP
det er microsoft de tager penge for at man skal bruge det. og hvis man
sammenligner ASP & PHP så er der stor forskel på de muligheder man har med
PHP :D
--
-= JMO =-
http://www.jmo.lir.dk/jmo2/

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-03 20:21

On Thu, 20 Feb 2003 14:19:02 +0100, "Jesper M. Olsen"
<JMOoo@BonBon.net> wrote:

> [...]
>det er microsoft de tager penge for at man skal bruge det. og hvis man
>sammenligner ASP & PHP så er der stor forskel på de muligheder man har med

Øhhm?

ASP det er altså også gratis? - Jeg har da siddet og leget med det i
tidernes morgen, der kostede det intet...

Den STORE fordel ved PHP vs. ASP er nok dokumentationen, er der en der
kan finde rundt i ASP's manual? - Ja jeg kan altså ikke...

Selve PHP vs. ASP programmerings mæssigt, er der nu ikke nogen STOR
forskel - Man kan få dem til at gøre det samme, bruge de samme
databaser osv.

Og man kan også godt få ASP til at fungere på en *unix maskine, MEN
jeg vil ikke anbefale det...

(lyder måske som om jeg er ASP freak ting, men nej langt fra

Jeg ville bare lige sætte realiteterne op...

Så jeg synes nu alt det der med at det er gratis, tjaa den holder
altså ikke rigtigt... Java er da også gratis - (hvis man selv kan lave
en compiler)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-02-03 20:31

Martin <> wrote in news:ilaa5v4so176ibv39gmq6jgtg5pa1j4kno@4ax.com

> ASP det er altså også gratis? - Jeg har da siddet og leget med
> det i tidernes morgen, der kostede det intet...

Det er ikke gratis længere - der skal betales for både windows,
server-software osv.

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-03 16:49

On Thu, 20 Feb 2003 19:30:58 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

>Martin <> wrote in news:ilaa5v4so176ibv39gmq6jgtg5pa1j4kno@4ax.com

>Det er ikke gratis længere - der skal betales for både windows,
>server-software osv.

Ahhh ja så meget har jeg ikke fulgt med i ASP verdenen - Jeg
rodede med det får 2-3 år siden, og der var det gratis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-02-03 00:59

Martin <> wrote in news:7u6f5v8r8d2cci1vf6ll76ooi0aj9kum4s@4ax.com

> Ahhh ja så meget har jeg ikke fulgt med i ASP verdenen - Jeg
> rodede med det får 2-3 år siden, og der var det gratis

Det var formentlig fordi du havde windows. ASP følger med til IIS og
til den lille PWS der fulgte med til Win 98 - og det virker jo som om
den er gratis når man bare kan hente den, men som med så meget andet
kræver den en gyldig Windows licens før man må bruge den.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-02-03 20:46

Martin <> writes:

> ASP det er altså også gratis?

Nej, det kræver at du enten køber en Windows det kan køre på, eller at
du køber Suns ChiliASP. Begge dele kostede penge sidst jeg kiggede.

> Og man kan også godt få ASP til at fungere på en *unix maskine, MEN
> jeg vil ikke anbefale det...

Jeg har faktisk hørt at ChiliASP skulle fungere ganske godt. Dog har
man ikke adgang til alle de komponenter der findes på en
Windows-maskine så vidt jeg ved.

Jeg har dog aldrig selv prøvet ChiliASP.

--
Jacob - www.bunk.cc
To laugh at men of sense is the privilege of fools.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-02-03 14:31

On Thu, 20 Feb 2003 10:32:47 +0100, "2800" <he-gj@mail.dk> wrote:

>sp fra en newbie... [ed: Hvad er den største fordel med PHP]

At det betaler min husleje.

(Alternativt at det kan lave kaffe.)
--
BellCom Internet ApS. Martin Mouritzen Phone: +45 39401717
Gersonsvej 25 Udvikler Fax: +45 39400144

Fra : Lars Axberg

Dato : 20-02-03 20:42

"Martin Mouritzen" <mm@bellcom.dk> wrote in message
> On Thu, 20 Feb 2003 10:32:47 +0100, "2800" <he-gj@mail.dk> wrote:

> (Alternativt at det kan lave kaffe.)

- Kan det virkelig det ? Jeg har endnu ikke haft succes med det

--
-----------
Lars Axberg

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-02-03 20:48

"Lars Axberg" <axberg@person.dk> writes:

> - Kan det virkelig det ? Jeg har endnu ikke haft succes med det

Det skulle vel ikke være så svært at implementere RFC 2324 i PHP? Den
er allerede implementeret i elisp.

--
Jacob - www.bunk.cc
The cost of living hasn't affected its popularity.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-02-03 22:24

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Det skulle vel ikke være så svært at implementere RFC 2324 i PHP? Den
> er allerede implementeret i elisp.

Kunne du lige forklare hvad den går ud på? Jeg er for doven til at
læse den selv.

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-02-03 12:30

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> Kunne du lige forklare hvad den går ud på? Jeg er for doven til at
> læse den selv.

Hvis du nu havde læst titlen på RFC'en ville du ikke være i tvivl om
hvad den handlede om. Den beskriver en protokol til at styre en
kaffemaskine.

I øvrigt mener jeg at der for et par år siden var en gruppe ved COM på
DTU der lavede en SNMP-enablet kaffemaskine. Det skulle vel heller
ikke være noget problem at skrive en SNMP-klient i PHP.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's a poor workman who blames his tools.