Distribution af data
Fra : "Steen Brølling"

Dato : 13-02-03 11:41

Hej

Jeg har en PHP/MySQL hjemmeside, hvorfra jeg gerne vil la' folk vise
dataudtræk på deres egne hjemmesider med deres eget layout.

Hvordan gøres noget sådant!?? Skal jeg ha' gang i noget export til XML
eller RDF!??

Og kan det overhovedet la' sig gøre for andre at bringe data på deres
hjemmesider uden brug af f.eks. PHP - kan det la' sig gøre med ren HTML!??

MVH Steen Brølling
--
http://www.broelling.dk (just a little something for the masses)
RedHat 8/Linux 2.4.18 - still think penguins are cute!??

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-02-03 13:51

"Steen Brølling" <strix@mail.dk> wrote in

> Jeg har en PHP/MySQL hjemmeside, hvorfra jeg gerne vil la' folk vise
> dataudtr‘k p† deres egne hjemmesider med deres eget layout.
>
> Hvordan g›res noget s†dant!?? Skal jeg ha' gang i noget export til XML
> eller RDF!??
>
> Og kan det overhovedet la' sig g›re for andre at bringe data p† deres
> hjemmesider uden brug af f.eks. PHP - kan det la' sig g›re med ren
> HTML!??

Mjaeh - det kan det vel godt...

Antag at du har et PHP-script liggende som man kan sende et SQL-udtryk
til gennem URLen, f.eks.:

query.php?sql=SELECT * FROM tabel WHERE ost='feta'

(man bør nok køre en urlencode() på SQL'en)

SELECT+%2A+FROM+tabel+WHERE+ost%3D%27feta%27

Dette PHP-script forbinder til databasen, udfører SQL'en og sætter det op
i en tabel eller sårn (XML?). Hvis folk så vil vise skidtet på deres
side, smider de bare en (i)frame eller lignende:

<iframe src="http://din.server/query.php=[SQL]>

Dem som kun har adgang til at lave HTML må så leve med din formattering
af data - men man kan lave meget med CSS :)

Dem som har PHP kan jo i stedet få dataene i et eller andet format (XML,
et serialized array af rækker, ...) og gøre med dem hvad de vil.

.... og et eller andet sted i det her bør man nok tænke lidt på
sikkerheden - ellers ender det bare med at en sjov mand skriver

DELETE FROM tabel

:)

Hvis du ikke har brug for at folk selv kan skrive SQL'en, så kan du jo
nøjes med at eksportere dataene til et givent format med jævne mellemrum,
og så kan folk hente den fil.

Hyggehej
/Thomas (der fralægger sig ethvert ansvar for sikkerheden i skitsen :)

Fra : Larz

Dato : 13-02-03 15:12

> [...]
>
> Og kan det overhovedet la' sig gøre for andre at bringe data på deres
> hjemmesider uden brug af f.eks. PHP - kan det la' sig gøre med ren

Jaaah, du kan også lave et php-genereret javascript som folk kan referere
til udefra - det javascript skal så blot lave nogle document.write()'s...
Det er ganske normal praksis rundt omkring...

--
-
Lars