Password
Fra : Olav Noksagt

Dato : 06-03-03 15:43

Jeg læste om password på Lars' gode side - og har nogle spørgsmål til asp!

> Du kan jo ogsaa proeve med ASP:
> http://www.asp-faq.dk/article/?id=49
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Ovenstående side viser hvordan man kan passwordspærre sider med et enkelt
password, men...
Hvad nu hvis man vil dele mellem flere brugere, f.eks. nogle sider til
lærere, nogle til elever og nogle til forældre? Kan asp og ovenstående
opskrift bruges til at definere flere passwords UDEN at man skal til at lave
databaser o.l.?

Altså f.eks.
Lærere => larere.htm
Elever => elever.htm
Forældre => foraldre.htm

Olav

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-03-03 16:41

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> escribió

> [...]

> Kan asp og ovenstående
> opskrift bruges til at definere flere passwords UDEN at man skal

Ja det kan det sagtens, skal alle lærene have samme kodeord (nemt)
eller skal der bruges et individuelt login for hver enkel lærere
(nogety mere besværligt hvis man ikke vil bruge en database).
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Olav M. Noksagt

Dato : 06-03-03 22:08

Hej Lars
Alle lærere skal have det samme - alle elever skal have det samme osv. Altså
i dette eksempel 3 forskellige grupper med hver deres password - 3 ialt
Gerne med nem mulighed for at udvide antallet af grupper!

Tak for svarene - det er fabelagtigt med denne hjælp!

Olav

Fra : Voller

Dato : 07-03-03 08:56

"Olav M. Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> skrev
> [...]
> i dette eksempel 3 forskellige grupper med hver deres password - 3 ialt

> Gerne med nem mulighed for at udvide antallet af grupper!

Du kan prøve noget i retning af dette:
http://voller.dk/SourceCode.asp?Filnavn=SkoleLogin.asp

Det lille system sender brugeren videre til tre forskellige sider afhængigt
af om brugeren har indtastet en lærerkode, elevkode eller forældrekode. Så
skal du huske at checke på elevsiden, om det rent faktisk er en elev der er
logget ind. Det samme gælder selvfølgeligt for forældresiden og lærersiden:

--- laererside.asp ---
If NOT Session("LaererLogin") = 1 Then
Response.Write("<p>Forbudt!</p>")
Response.End
End If

--- elevside.asp ---
If NOT Session("ElevLogin") = 1 Then
Response.Write("<p>Forbudt!</p>")
Response.End
End If

--- foraeldreside.asp ---
If NOT Session("ForaeldreLogin") = 1 Then
Response.Write("<p>Forbudt!</p>")
Response.End
End If

Hvis du senere skal udvide med endnu en gruppe sætter du bare gruppens
kodeord ind og opretter endnu en Case hvor alle de andre Cases står.

Du må jo endelig spørge, hvis der er noget du ikke forstår.

Mvh. Voller.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 07-03-03 10:23

Hej Voller
Tak for det! Det skal checkes...
Men når jeg har at uploadet og checker siden får jeg nedenstående:

------------
Microsoft VBScript compilation error '800a0408'

Invalid character

/asp/index.asp, line 2

    Option Explicit
^
------------

Olav

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-03-03 10:38

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> escribió en el
mensaje news:BA8E2398.6CE2%noksagt_fjerndette@hotmail.com...
> Hej Voller
> Tak for det! Det skal checkes...
> Men når jeg har at uploadet og checker siden får jeg nedenstående:
>
> ------------
> Microsoft VBScript compilation error '800a0408'
>
> Invalid character
>
> /asp/index.asp, line 2
>
> Option Explicit
> ^
> ------------

De første 2 linier i dine ASP script bør _altid_ være:

<%@ Language=VBScript %>
<% option explicit %>

Derefter kan du så skrive dine øvrige linier. Du har sikkert skrevet
noget før option explicit som forstyrrer (medsend gerne lidt kode, så
er det nemmere at fejlsøge)
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Olav Noksagt

Dato : 07-03-03 11:44

Hej
Jeg medsendte ikke koden fordi den sto i det link jeg henviste til - men
koden er nederst i sin fulde ordlyd. Den giver stadigvæk fejl - men jeg
prøver også Lars' password-forslag for at blive klogere på måderne at lave
det på.
Der ER indsat em <% option explicit, men den lukkes først med en %> lige
før <html>-tag'en. Er det ikke det korrekte?

PFT,
Olav
---------------------
<%@ Language=VBScript %>
<% option explicit

    Dim strBesked
    strBesked = "Indtast venligst dit kodeord."

    If Request.Form.Count > 0 Then

        Dim strLaererKode, strElevKode, strForaeldreKode
        strLaererKode = "silkeorm" 'Lærernes kodeord
        strElevKode = "sukkermad" 'Elevernes kodeord
        strForaeldreKode = "brokkehoveder" 'Forældrenes kodeord
        Dim strBrugerKode
        strBrugerKode = Trim(LCase(Request.Form("IndtastetKode")))

        Select Case strBrugerkode
            Case strLaererKode
                Session("LaererLogin") = 1
                Response.Redirect("laererside.asp")
            Case strElevKode
                Session("ElevLogin") = 1
                Response.Redirect("elevside.asp")
            Case strForaeldreKode
                Session("ForaeldreLogin") = 1
                Response.Redirect("foraeldreside.asp")
            Case Else
                strBesked = "Din kode er forkert. Pr&oslash;v igen."
        End Select

    End If
%>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

<head>
<title>Kodeord...?</title>
charset=iso-8859-1">
</head>

<form method="post" action='<% =
Request.ServerVariables("script_name") %>'>
</form>

---------------------

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-03-03 11:49

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> escribió en el
mensaje news:BA8E3668.6CEB%noksagt_fjerndette@hotmail.com...
> [...]
jeg
> prøver også Lars' password-forslag for at blive klogere på måderne

og fik du det til at virker?

> Der ER indsat em <% option explicit, men den lukkes først med en
%> lige
> før <html>-tag'en. Er det ikke det korrekte?

Jo det er der ikke noget problem i. Måske har du lavet en kopy/paste
fra et sted hvor du har fået et underligt whitespace tegn med. Det er
muligt at det kan genere. Prøv at slette linierne og skrive dem
manuelt en gang til.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Olav Noksagt

Dato : 07-03-03 12:18

Dit, Lars - næ - men jeg klør på! Det virker mest funktionelt ift. at logge
af og på og redirigere til login osv.

> [...]
> fra et sted hvor du har fået et underligt whitespace tegn med. Det er
> muligt at det kan genere. Prøv at slette linierne og skrive dem

Super, lars! Det virkede!
Jeg vil straks gå igang med html.dk og tillade mig at vende tilbage hvis det
kokser...

Olav

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-03-03 13:17

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> escribió en el
mensaje news:BA8E3E81.6CF5%noksagt_fjerndette@hotmail.com...

password-forslag for at

> Dit, Lars - næ - men jeg klør på! Det virker mest funktionelt ift.
at logge
> af og på og redirigere til login osv.

Underligt, jeg har lige proevet det paa min maskine og her virker det
fint. Maaske er det endnu en copy/paste problem, eller fordi nogle af
linierne er knækkede.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Olav Noksagt

Dato : 07-03-03 13:27

Hej igen
Et sidste ønske
Ku du ikke maile dine filer til mig....?
MED STOR STOR TAK i så fald
og med STOR tak alligevel hvis ikke du gør - for hjælp indtil videre,
Olav

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-03-03 14:00

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> escribió en el
mensaje news:BA8E4EB0.6CFD%noksagt_fjerndette@hotmail.com...
> Hej igen
> Et sidste ønske
> Ku du ikke maile dine filer til mig....?

gerne men din email bouncer.

Fra : Olav Noksagt

Dato : 07-03-03 14:07

Hej
Har du fjernet "_fjerdette" i noksagt_fjerndette@hotmail.com ?
Jeg har gamle adresser der er spammet helt vanvittigt til, så jeg prøver at
undgå....

Olav

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-03-03 14:11

"Olav Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> escribió en el
mensaje news:BA8E5818.6D05%noksagt_fjerndette@hotmail.com...
> [...]
> Har du fjernet "_fjerdette" i noksagt_fjerndette@hotmail.com ?
> Jeg har gamle adresser der er spammet helt vanvittigt til, så jeg

Nej det havde jeg ikke hehe, jeg er da et fjols.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-03-03 10:10

"Olav M. Noksagt" <noksagt_fjerndette@hotmail.com> escribió en el
mensaje news:BA8D7726.9C1E%noksagt_fjerndette@hotmail.com...
> [...]
ialt
> Gerne med nem mulighed for at udvide antallet af grupper!

Fint nok, det er ikke så kompliceret. Jeg vil dog anbefale dig at du
kigger lidt på www.html.dk og læser lidt om ASP. De har en
fremragende tutorials og når du i fremtiden vil ændre/udvide dit
system bliver det meget nemmere for dig

Vi fortsætter som før men omskriver lige login.asp til følgende (pas
på nogle af linierne kan knække når du læser dem):

<%@ Language=VBScript %>
<% option explicit %>
<%
'beskeden der skal vises på siden
dim besked
besked="Du skal indtaste kodeordet her:"

'Hvis der er blevet sendt en formular
if Request.Form.Count > 0 then

'en almindelig tællevariabel
dim i
dim loggetInd

loggetInd = false
i = 1

'vi erklærer 3 kodeord
dim kodeOrd(3)

'vi erklærer 3 brugergrupper
dim grupper(3)

'Hvortil skal brugeren sendes efter at have indtastet koden?
dim hvortil(3)

hvortil(1)="laerer.asp"
hvortil(2)="elever.asp"
hvortil(3)="andre.asp"

grupper(1)="laerer"
grupper(2)="elever"
grupper(3)="andre"

'kodeordet for lærere er pippi
kodeOrd(1)="pippi"

'kodeordet for elever er anni
kodeOrd(2)="anni"

'kodeordet for andre brugere er tommy
kodeOrd(3)="tommy"

do while not loggetInd and i <= ubound(kodeOrd)
'lcase bruges for at omdanne det indsendte kodeord til små
'bogstaver, på den måde undgår man at siden er versalfølsom.
if lcase(Request.Form("indtastetKode")) = kodeord(i) then

'en sessionsvariabel gemmer hvem der er logget ind
session.Contents("loggetInd")=grupper(i)

'brugeren sendes videre til den hemmelige side defineret i
variblen "hvortil"
'Response.Redirect(hvortil(i))

loggetInd =true
end if

i = i + 1
loop
'Beskeden ændres da koden ikke er korrekt
besked="Kodeordet er ikke korrekt, prøv igen"

end if
%>

<head>
<title>Min login side</title>
</head>
<form method="post"
action="<%=Request.ServerVariables("script_name")%>">
<input type="password" name="indtastetKode" /><br />
<input type="submit" name="minSubmitKnap" value="Log på" />
</form>

Hvis du vil tilføje brugere skal du blot udvide variablerne
hvortil(), Grupper() og kodeOrd().
På din hemmelige læreside skriver du blot i toppen:

<%
'sammenligner med den værdi der blev gemt i variablen grupper().
if session.Contents("loggetInd") <> "laerer" then
response.redirect("login.asp")
end if
%>

> Tak for svarene - det er fabelagtigt med denne hjælp!
Jamen det var så lidt, håber du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-03 10:52

Lars Hoffmann skrev:

> De første 2 linier i dine ASP script bør _altid_ være:
>
> <%@ Language=VBScript %>
> <% option explicit %>

Language=VBScript er så vidt jeg ved default-indstillingen. Man kan
måske mene at det giver større klarhed at have den stående, men den
ændrer ikke noget.

Option Explicit er derimod (desværre) ikke default. Dén erklæring
bør man derfor selv sætte ind - og det kan man lige så godt vænne
sig til at gøre altid. Den tid man bruger på at sætte linjen ind
kommer flerfold igen i form af sparet tid ved fejlfinding.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-03-03 11:01

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió en el
mensaje news:Xns93376E97A495jcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk...

> Language=VBScript er så vidt jeg ved default-indstillingen. Man kan
> måske mene at det giver større klarhed at have den stående, men den
> ændrer ikke noget.

Korrekt, jeg skrev den som obligatorisk af pedagogiske årsager,
nemlig for at undgå at forklare at der aldrig måtte stå noget før
option explicit, medmindre....

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann