en IF-THEN der driller
Fra : Annette

Dato : 03-03-03 19:25

Hej NG

jeg har 2 for-løkker der kører inde i hinande, for at finde 2 tal der er
ens. Til at finde de 2 tal der er ens bruger jeg en IF-THEN. Her kommer
koden

For x = 1 to intImgCount

For y = 0 to antal - 1

If arrFoto(y) = x Then

ok = "false"

End If

Next

If ok = "false" Then

response.write ok
' for at se hvad der sker

End If

Next

Meningen er, at jeg skal have taget de tal ud som er ens (der er tal der er
ens), men ved udskrivningen er der ingen "false" . Nu er mit spørgsmål,
hvorfor virker min IF- THEN ikke??

Fra : Annette

Dato : 03-03-03 21:13

En lille hjælp til en der kan hjælpe på mit problem og det er, at hvis
udskifter "arrFoto(y)" med et tal f.eks 9 så virker det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-03-03 22:42

Annette skrev:

> En lille hjælp til en der kan hjælpe på mit problem og det er,
> at hvis udskifter "arrFoto(y)" med et tal f.eks 9 så virker
> det.

Det tyder på at problemet er at arrFoto(y) ikke er et tal (dvs.
ikke opfattes som et tal). Se mit andet indlæg i tråden.

NB: Se gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-03-03 21:30

Annette skrev:

> If arrFoto(y) = x Then

Hvilke data gemmer sig i arrFoto(y). Hvis din løkke aldrig bliver
sand (og du mener at den burde blive det) kan det fx være fordi du
sammenligner en tekst med et tal.

Såfremt alle mulige værdier af arrFoto(y) er tal kan du skrive:

   If CInt(arrFoto(y)) = x Then

Ellers kan du bruge

   If Cstr(arrFoto(y)) = Cstr(x)

(Det er ikke nødvendigt at bruge Cint(x), da definitionen x = 1 i
for-løkken tvinger vb-script til at opfatte x som en integer. På
den anden side skader det ikke at skrive Cint(x), så hvis du synes
at det er mere læsbart på den måde så brug det bare).

> ok = "false"

En lille kommentar. Du kan udnytte at asp/vb-script kan arbejde med
booleske værdier. Så kan du skrive:

   ok = False

- og længere nede:

   If ok = false (som man så igen kan skrive: If Not Ok Then...)

> Meningen er, at jeg skal have taget de tal ud som er ens (der
> er tal der er ens), men ved udskrivningen er der ingen "false"

Jeg går ud fra at du mener at der burde være en "false"? (om der er
det afhænger jo også af indholdet i arrFoto).

Et lille tip til sidst. Som koden står nu løber hele den indre
løkke igennem uanset hvor et eventuelt match findes. Ved at bruge
"Exit For" kan du bryde ud af løkken hvis en given betingelse er
opfyldt - på den måde kan du spare noget køretid:

ok = True ' Startstatus er o.k.
For x = 1 to intImgCount

For y = 0 to antal - 1
    ok = Cbool(CInt(arrFoto(y)) <> x)
    If Nok ok Then ' (ok = false)
    Exit For     ' Gå ud af den inderste løkke
End If
   Next
If Not ok Then
   response.write ok
End If

Next
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Annette

Dato : 04-03-03 16:35

Tak for svaret. Det var det der skulle til. Havde ellers prøvet med CInt
(som jeg ikke kunne få til at virke) og har nu prøvet med CStr og det
virker. Tak

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-03 22:34

Annette skrev:

> Tak for svaret. Det var det der skulle til. Havde ellers
> prøvet med CInt (som jeg ikke kunne få til at virke) og har nu
> prøvet med CStr og det virker. Tak

Velbekomme. Når du svarer på et indlæg er det bedst hvis du citerer
lidt af det indlæg du besvarer. På den måde kan man se hvem svaret
er stilet til (jeg og flere andre ser kun nye indlæg i gruppen -
derfor kan jeg ikke umiddelbart se det foregående indlæg i fx denne
tråd).
--
Jens Gyldenkærne Clausen