Formatering af tekst i et textarea
Fra : Jesper Kennet

Dato : 27-02-03 21:52

Hej

Jeg har et textarea på en asp-side, hvor man kan skrive en tekst, der gemmes
i en database. Det virker som det skal.

Problemet er, at jeg gerne vil give brugerne mulighed for at formatere denne
tekst, således at der kan skrives med fed, kursiv og understreget mv. (meget
gerne også mulighed for at vælge font, farve og størrelse).

Er der nogen der kender til et script, en komponent eller lignende, der kan
understøtte mit ønske.
Det skal kunne kører på en IIS5.

På forhånd tak
Jesper

Fra : Torben Brandt

Dato : 28-02-03 00:24

Jesper Kennet wrote:
> [...]
> gerne også mulighed for at vælge font, farve og størrelse).
>
> Er der nogen der kender til et script, en komponent eller lignende, der kan

Det du har brug for er at brugeren ud over at skrive teksten også kan
bestemme, hvor der skal indsættes nogle html-formaterings-tags.
Fx. at brugeren kan markere noget tekst, og trykke på et ikon, der laver
teksten fed.

Hvis det er korrekt er det jo noget, der skal foregå på brugerens
computer og har derfor hverken noget med IIS eller
serverside-programmering at gøre.
Prøv at spørge i d.e.i.w.clientside, hvor jeg har sat FUT til.

mvh Torben

Fra : Jimmy

Dato : 28-02-03 01:18

"Jesper Kennet" <jesper@NO_SPAM_kennet.dk> wrote in message
> [...]
(meget
> gerne også mulighed for at vælge font, farve og størrelse).

mv men ikke tillade HTML-tags i al almindelighed?

Der er flere muligheder i ASP, hvoraf nogle er mere eller mindre besværlige
for brugeren.

Du kan, når du modtager data fra feltet, erstatte alle tags, som ikke
tilhører din positivliste (<b></b> osv)
Det vil sige, at brugeren skal kunne finde ud af at formatere vha. HTML-tags
og afslutte dem.

Alternativt kan du sige, at alt mellem * og * bliver fed og alt mellem # og
# bliver kursiv osv.
Dette er lidt sværere at parse serverside og kræver regulære udtryk.

En tredie løsning er, at du bruger ActiveX og beder brugeren markere teksten
og derefter klikke på et ikon, der automatisk formaterer med fed og kursiv i
selve tekstfeltet.
Dette vil sikkert kun virke i Explorer.

Du kan også gøre det hele på klienten, hvor han markerer teksten og klikker
på et link, der kalder en JavaScript funktion, der kopierer teksten,
tilføjer "<b>" før og "</b>" efter teksten og sætter den ind igen.
Dette er langt den letteste at bruge for en bruger, men kræver lidt viden om
JavaScript.

I flere php-forums har jeg set noget, de kalder "bb-code", som er nogle
formateringskoder.
Se f.eks. www.edonkey2000.com
Det kunne være en fordel at anvende disse fremfor at oprette sin egen
standard

Mvh
Jimmy