SQL udvælgelse
Fra : Lars Langer

Dato : 25-02-03 13:44

Hej gruppe,

Jeg har en side hvor jeg fra brugeren henter nogle oplysninger ind bl.a.

strSendtil = Request.Form("Til")

der er en streng, der skal angive hvilke personer i min database med e-mail
adresser man ønsker at sende en mail ud til.

Senere i min kode laver jeg denne forespørgsel:

SQL = "SELECT Email, holdbetegnelse FROM Mailliste
WHERE(((Mailliste.Holdbetegnelse)= ???? ))

Der hvor de fire spørgsmålstegn er vil jeg gerne have en reference til
"strSendtil" - hvordan gør jeg det? Hvis jeg skriver holdbetegnelsen direkte
ind, f.eks. "OB", virker det fint, men det er jo ikke hensigtsmæssigt

Mv. Lars Langer, Engelsk Institut

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-03 13:49

Lars Langer skrev:

> SQL = "SELECT Email, holdbetegnelse FROM Mailliste
> WHERE(((Mailliste.Holdbetegnelse)= ???? ))
>
> Der hvor de fire spørgsmålstegn er vil jeg gerne have en
> reference til "strSendtil" - hvordan gør jeg det?

Det du er ude efter er strengsammensætning - som er en meget
almindelig (og anvendelig) ting i asp.

Det foregår med tegnet "&" - fx sådan her:

x = "FOO" & "BAR"
(x indeholder nu "FOOBAR")

y = x & " - FOO"

(y indeholder nu "FOOBAR - FOO")

> Hvis jeg skriver holdbetegnelsen direkte ind, f.eks. "OB", virker
> det fint, men det er jo ikke hensigtsmæssigt

Bestemt ikke. Prøv med:

   SQL = "SELECT Email, holdbetegnelse FROM Mailliste
   WHERE Mailliste.Holdbetegnelse = '" & strSendtil & "'"

Bemærk placeringen af anførselstegn - den kan nemt drille.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Langer

Dato : 25-02-03 14:00

> Bestemt ikke. Prøv med:
>
> SQL = "SELECT Email, holdbetegnelse FROM Mailliste
> WHERE Mailliste.Holdbetegnelse = '" & strSendtil & "'"

Tak!!! Det var lige det jeg havde brug for!

Mv. Lars